Profilaktyka i konserwacja zbiorów archiwalnych WNHS-AZD-PKZA
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z prawną regulacją ochrony, konserwacji i zabezpieczenia zasobów archiwalnych w państwowych archiwach w Polsce, z warunkami przechowywania zasobów archiwalnych. Studenci nabywają wiedzę na temat charakterystyi materiałoznawczej zasobów archiwalnych w archiwach państwowych. Studenci zapoznają się z rodzajami zniszczeń materiałów archiwalnych (czynniki biologiczne, czynniki mechaniczne, czynniki fizyko-chemiczne), odpornością materiałów na naturalny proces starzenia się podczas przechowywania, katastrof w archiwach (czynniki wewnętrzne i zewnętrzne), profilaktyką w archiwach państwowych oraz konserwacją materiału archiwalnego na podłożu papierowym, proteinowym (pergamin, skóra)
W cyklu 2022/23_L:
Podczas zajęć studenci zapoznają się z prawną regulacją ochrony, konserwacji i zabezpieczenia zasobów archiwalnych w państwowych archiwach w Polsce. Otrzymują informacje na temat warunków przechowywania zasobów archiwalnych. Zapoznają się z charakterystyką materiałoznawczą zasobów archiwalnych w archiwach państwowych. Otrzymują informacje na temat zniszczeń materiałów archiwalnych (czynniki biologiczne, czynniki mechaniczne, czynniki fizyko-chemiczne). Podczas zajęć poruszana jest również tematyka odporności materiałów na naturalny proces starzenia się podczas przechowywania, katastrof w archiwach (czynniki wewnętrzne i zewnętrzne), profilaktyki w archiwach państwowych oraz konserwacji materiału archiwalnego na podłożu papierowym, proteinowym (pergamin, skóra) |
W cyklu 2023/24_L:
Podczas zajęć studenci zapoznają się z prawną regulacją ochrony, konserwacji i zabezpieczenia zasobów archiwalnych w państwowych archiwach w Polsce. Otrzymują informacje na temat warunków przechowywania zasobów archiwalnych. Zapoznają się z charakterystyką materiałoznawczą zasobów archiwalnych w archiwach państwowych. Otrzymują informacje na temat zniszczeń materiałów archiwalnych (czynniki biologiczne, czynniki mechaniczne, czynniki fizyko-chemiczne). Podczas zajęć poruszana jest również tematyka odporności materiałów na naturalny proces starzenia się podczas przechowywania, katastrof w archiwach (czynniki wewnętrzne i zewnętrzne), profilaktyki w archiwach państwowych oraz konserwacji materiału archiwalnego na podłożu papierowym, proteinowym (pergamin, skóra) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AZD1_W19: student Zna podstawowe metody profilaktyki i konserwacji materiałów archiwalnych, a także warunki ich przechowywania
AZD1_U11: student potrafi wyszukać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje z zakresu archiwistyki z wykorzystaniem różnych źródeł i metod (w
tym także archiwalnych baz danych) oraz formułować na tej podstawie własne opinie
AZD1_K05: student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa archiwalnego regionu, kraju, Europy oraz promowanie i popularyzację wiedzy o nim.
Student otrzymuje 2,5 punkty ECTS:
1. Obecność na zajęciach 30 godz. = 1 pkt
2. Nauka wiedzy teoretycznej z zakresu profilaktyki i konserwacji zbiorów= 1,5 pkt
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania: Warunki dla osiągnięcia oceny:
- ocena 3 (dst): Student zna zaledwie podstawowe metody profilaktyki i konserwacji materiałów archiwalnych i warunki ich przechowywania. Student zaledwie zna profilaktykę w archiwach państwowych. Student zaledwie zna prawną regulację ochrony, zabezpieczenia i konserwacji zasobów archiwalnych w polskich archiwach państwowych.
- ocena 4 (db): Student zna podstawowe metody profilaktyki i konserwacji materiałów archiwalnych i warunki ich przechowywania. Student zna podstawową profilaktykę w archiwach państwowych. Student zna prawną regulację ochrony, zabezpieczenia i konserwacji zasobów archiwalnych w polskich archiwach państwowych.
- ocena 5 (bdb): Student biegle orientuje się w podstawowych metodach profilaktyki i konserwacji materiałów archiwalnych i warunkach ich przechowywania. Student zna bardzo dobrze profilaktykę w archiwach państwowych. Student bardzo dobrze zna prawną regulację ochrony, zabezpieczenia i konserwacji zasobów archiwalnych w polskich archiwach państwowych.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Adamus-Kowalska J., System informacji archiwalnej w Polsce. Historia, infrastruktura, standardy i metody, Katowice 2011.
Strzelczyk A. B., J. Karbowska-Berent, Drobnoustroje i owady niszczące zabytki i ich zwalczanie. Wydawnictwo UMK, Toruń 2004.
Baranowska J., Husarska M., Kowalik R., Kulesza J., Konserwacja materiałów archiwalnych, Warszawa 1953.
Barański A., Perspektywy masowego odkwaszania druków z XIX-XX wieku, [w:] Ochrona i konserwacja zbiorów bibliotecznych, Warszawa 1998.
Barański A., Problem kwaśnego papieru. Koncepcje badawcze, uwarunkowania i działania praktyczne, [w:] Ochrona narodowego zasobu bibliotecznego, Warszawa 2001.
Barański A., Perspektywy masowego odkwaszania druków z XIX-XX wieku, [w:] Ochrona i konserwacja zbiorów bibliotecznych, Warszawa 1998.
Brzozowska-Jabłońska M., Problemy zakwaszania materiałów archiwalnych, „Archeion” 1975, t. 62
Brzozowska-Jabłońska M., Przechowywanie i zabezpieczanie dokumentów pergaminowych, „Archeion” 1990,t. 88.
Chruściak E., Ochrona archiwaliów przed uszkodzeniami biologicznymi, „ABMK” 1989, t. 58.
Chruściak E., Przeżywalność wybranych grzybów na różnych podłożach archiwalnych, „Archiwista Polski”1998, nr 3.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
brak |
W cyklu 2023/24_L:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: