Neografia rosyjska WNHS-AZD-NRos
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVbVRt-n_l1DkbimzmvRUfUOtCNGm4b3voAqLgk5Bk-81%40thread.tacv2/conversations?groupId=41df038f-f57c-41a3-82cb-667e482db0ce&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVbVRt-n_l1DkbimzmvRUfUOtCNGm4b3voAqLgk5Bk-81%40thread.tacv2/conversations?groupId=41df038f-f57c-41a3-82cb-667e482db0ce&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVbVRt-n_l1DkbimzmvRUfUOtCNGm4b3voAqLgk5Bk-81%40thread.tacv2/conversations?groupId=41df038f-f57c-41a3-82cb-667e482db0ce&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
Studenci zapoznają się z teorią dot. rozwoju pisma rosyjskiego (cyrylicy) w ciągu XVIII-XX w. Poznają głównie grażdankę, używaną na ziemiach polskich w czasie zaborów.
W trakcie kolejnych zajęć studenci czytają teksty źródłowe, najpierw drukowane, następnie rękopiśmienne.
W cyklu 2021/22_L:
Na poszczególnych zajęciach studenci czytają teksty w języku rosyjskim, ucząc się pod kierunkiem prowadzącego odczytywania pisma współczesnego oraz cyrylicy przedpiotrowej i grażdanki XIX-wiecznej w postaci drukowanej i pisanej. Lekturę zaczynamy od XVI-wiecznego pisma ruskiego dla łatwiejszego przyswojenia alfabetu cyrylickiego. |
W cyklu 2022/23_L:
Na poszczególnych zajęciach studenci czytają teksty w języku rosyjskim, ucząc się pod kierunkiem prowadzącego odczytywania pisma współczesnego oraz cyrylicy przedpiotrowej i grażdanki XIX-wiecznej w postaci drukowanej i pisanej. Lekturę zaczynamy od XVI-wiecznego pisma ruskiego dla łatwiejszego przyswojenia alfabetu cyrylickiego. |
W cyklu 2023/24_L:
Na poszczególnych zajęciach studenci czytają teksty w języku rosyjskim, ucząc się pod kierunkiem prowadzącego odczytywania pisma współczesnego oraz cyrylicy przedpiotrowej i grażdanki XIX-wiecznej w postaci drukowanej i pisanej. Lekturę zaczynamy od XVI-wiecznego pisma ruskiego dla łatwiejszego przyswojenia alfabetu cyrylickiego. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Posiada znajomość i słownictwo oraz wiedzę z zakresu fleksji i składni języka rosyjskiego, pozwalające na tłumaczenie podstawowych tekstów źródłowych. Posiada umiejętność odczytania i interpretacji źródeł archiwalnych w języku rosyjskim, powstałych na ziemiach polskich. Ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności, rozumiejąc potrzebę ciągłego samoksztalcenia.
Kryteria oceniania
Student oceniany jest na bieżąco na podstawie pracy na zajęciach (obecność i czytanie tekstów źródłowych). Na ocenę dostateczną wymagane jest przynajmniej 60% zaliczonych zajęć (9 spotkań). Ocena wyższa na podstawie indywidualnej lektury wskazanego tekstu, ocenianej w trakcie zaliczenia po zakończeniu całego kursu zajeć.
Literatura
B. Horodyski, "Podręcznik paleografii ruskiej", Kraków 1951.
J. Drejer, I. Parowicz, "Grażdanka", Słubice [w przygotowaniu]
W cyklu 2021/22_L:
Zob, informacje podstawowe. |
W cyklu 2022/23_L:
Zob, informacje podstawowe. |
W cyklu 2023/24_L:
Zob, informacje podstawowe. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Znajomość cyrylicy przynajmniej w jej współczesnej postaci, stosowanej w języku rosyjskim od XX w. |
W cyklu 2022/23_L:
Znajomość cyrylicy przynajmniej w jej współczesnej postaci, stosowanej w języku rosyjskim od XX w. |
W cyklu 2023/24_L:
Znajomość cyrylicy przynajmniej w jej współczesnej postaci, stosowanej w języku rosyjskim od XX w. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: