Historia średniowieczna Polski-ćw WNHS-AZD-HŚP
Tematyka prowadzonych zajęć z Historii średniowiecznej Polski ma na celu zapoznanie studentów z najważniejszymi źródłami do omawianego okresu, zabytkami polskiego piśmiennictwa i nauki pracy z nimi. Najważniejszy nacisk jest położony na naukę krytyki źródła oraz budowy narracji historycznej. Zajęcia sa podzielone na dwie części. Pierwszy z nich obejmuje zamknięty okres w historii dziejów Polski średniowiecznej od czasów najdawniejszych aż do Zjazdu Gnieźnieńskiego w roku 1000, co daje możliwość nauczenia studentów budowy wspomnianej narracji; druga część skupia się na poznaniu i krytyce rodzimych źródeł średniowiecznych, jak np. Kronika Galla Anonima i Kronika Wielkopolska, najważniejsze zabytki polskiej hagiografii oraz roczniki królewskie.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: pk. 3;
Udział w ćwiczenia: 30 godz.; przygotowanie do kolokwium: 25 godz. ; interwencje 15: konsultacje 5 godz. | W cyklu 2022/23_L: pk. 3;
Udział w ćwiczenia: 30 godz.; przygotowanie do kolokwium: 25 godz. ; interwencje 15: konsultacje 5 godz. | W cyklu 2023/24_L: Udział w ćwiczenia: 30 godz.; przygotowanie do kolokwium: 25 godz. ; interwencje 15: konsultacje 5 godz. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Znajomość najważniejszych zabytków polskiego piśmiennictwa i źródeł do czasów Polski średniowiecznej.
Nabycie umiejętności krytyki źródła i budowy narracji historycznej.
Praca w grupie i zabieranie głosu na forum publicznym.
Kryteria oceniania
Ocena bardzo dobra - student prawidłowo krytykuje źródło historyczne, wykazuje duża wiedzę na temat omawianego źródła i treści w nim zawartej; na podstawie kilku fragmentów źródłowych prezentuje swoja umiejętność budowy narracji. Zaliczenie kolokwium. Obecność na zajęciach.
Ocena dobra - student prawidłowo krytykuje źródło historyczne; na podstawie kilku fragmentów źródłowych prezentuje swoja umiejętność budowy narracji. Zaliczenie kolokwium. Obecność na zajęciach.
Ocena dostateczna - Zaliczenie na ocenę kolokwium, gdzie wymagana jest prezentacja nabytych umiejętności krytyki źródła. Obecność na zajęciach.
Ocena niedostateczna - Brak obecności na zajęciach; Nie zaliczenie kolokwium z tematyki omawianej na zajęciach.
Literatura
G. Labuda, Słowiańszczyzna starożytna i wczesnośredniowieczna, Poznań 1999.
Piśmiennictwo czasów Bolesława Chrobrego, Warszawa 1966.
Gall Anonim, Kronika Polska, Wrocław 2003.
Kronika Wielkopolska, Kraków 2010.
Mistrz Wincenty Kadłubek, Kronika Polska, Wrocław 2003.
Średniowieczne żywoty i cuda patronów Polski, Warszawa 1987.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
konsultacje: wtorek godz. 10.00-11.30 sala 320 |
W cyklu 2022/23_L:
konsultacje: wtorek godz. 11.15-12.45 sala 320 kod zespołu - ydtxsei |
W cyklu 2023/24_L:
Zaliczenie ustne na ocenę w obecności studenta. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: