Archiwa historii mówionej WNHS-AZD-AHM
Celem jest zapoznanie studentów z rozwojem i aktualnym stanem metody biograficznej w historii (i socjologii) oraz przedstawienie głównych archiwów historii mówionej w Polsce i na świecie. Po wykładzie studenci powinni umieć opisać zasady funkcjonowania archiwów historii mówionej, sposoby pozyskiwania, opracowywania, przechowywania i udostępniania zbiorów zgodnie z aktualną wiedzą i praktyką. Studenci będą umieli zaplanować stworzenie własnego projektu z dziedziny historii mówionej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: zdefiniowanie archiwum historii mówionej, źródła biograficznego i jego miejsca w metodologii badań humanistycznych; znajomość polskich archiwów historii mówionej
umiejętności: tworzenie, opisywanie i klasyfikowanie oraz przechowywanie materiałów biograficznych. Praktyka archiwistyczna i obowiązujące prawo.
kompetencje społeczne: umiejętność stworzenia nagrania relacji biograficznej świadka
Kryteria oceniania
Metoda dydaktyczna wykładowo-warsztatowa. Sposoby weryfikacji – aktywność, prezentacja efektów wykonanego projektu, projekt kończący.
Na ocenę bardzo dobrą: student umie zdefiniować podstawowe pojęcia, zna różnice między ujęciem historycznym a socjologicznym, umie wymienić kilka archiwów historii mówionej, jest autorem co najmniej jednej sekcji projektu końcowego i bierze czynny udział w jego prezentacji
Na ocenę dobrą: student umie zdefiniować pojęcie relacja biograficzna, umie wymienić trudności związane z wykorzystaniem materiału biograficznego przez historyków, jest autorem jednej sekcji w projekcie końcowym i bierze udział w jego prezentacji
Na ocenę dostateczną: student umie zdefiniować pojęcie "relacja biograficzna", jest współautorem co najmniej jednej sekcji projektu końcowego
Literatura
Engelking Barbara, Zagłada i pamięć. Doświadczenie Holocaustu i jego konsekwencje opisane na podstawie relacji biograficznych, Warszawa 1994
Filipkowski Piotr, Historia mówiona i wojna. Doświadczenie obozu koncentracyjnego w perspektywie narracji biograficznych, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Wrocław 2010
Goy Jospeh, Neosocjologia, „historia oralna”, czyli archiwa oralne historii [w:] Historyka, t. 12 1982
Helling Ingeborg, Metoda badań biograficznych [w:] Metoda biograficzna w socjologii, red. Jan Włodarek, Marek Ziółkowski, Warszawa-Poznań 1990
Kaźmierska Kaja, Doświadczenia wojenne Polaków a kształtowanie tożsamości etnicznej: analiza narracji kresowych, PAN 1999
Kaźmierska Kaja, Metoda biograficzna w socjologii, Kraków 2012.
Kurkowska-Budzan Marta, Antykomunistyczne podziemie zbrojne na Białostocczyźnie. Analiza współczesnej symbolizacji przeszłości, Kraków 2009;
Kurkowska-Budzan Marta, Historia zwykłych ludzi. Współczesna angielska historiografia dziejów społecznych, Kraków 2003.
Labuda Gerard, Systematyka źródeł historycznych, [w:] „Studia Źródłoznawcze” nr 1, Warszawa 1957
Lewandowska Izabela, Historycy wobec oral history. Przegląd polskiej literatury naukowej, [w:] Historia. Archiwistyka. Informacja naukowa. Prace dedykowane prof. Bohdanowi Ryszewskiemu, red. M. Świgoń, Olsztyn 2009
Lewandowska Izabela, Źródła oralne w warsztacie badawczym historyka dziejów najnowszych i w edukacji historycznej [w:] Toruńskie spotkania dydaktyczne III. Źródła w edukacji historycznej, red.S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2006.
Topolski Jerzy, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Poznań 2008
Traba Robert, Historia – przestrzeń dialogu, Olsztyn 2006
Wrzosek Wojciech, Losy źródła historycznego (refleksje na marginesie idei R. G. Collingwooda) [w:] Świat historii. Prace z metodologii historii i historii historiografii dedykowane Jerzemu Topolskiemu z okazji siedemdziesięciolecia urodzin, red. W. Wrzosek, Poznań 1998.
Anna Wylegała, Przesiedlenia a pamięć. Studium (nie)pamięci społecznej na przykładzie ukraińskiej Galicji i polskich "ziem odzyskanych", Wydawnictwo Naukowe UMK, 2014
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: