Wstęp do archeologii - ćwiczenia WNHS-AR-WdA
Ćwiczenia stanowią uzupełnienie wykładu o tym samym tytule. Zajęcia poświęcone będą szczegółowemu omówieniu wybranych problemów z zakresu archeologii oraz nowoczesnych metod badawczych, m.in:
- metody datowania absolutnego w archeologii: 14C, dendrochronologia;
- poszukiwania stanowisk archeologicznych: AZP, archeologia lotnicza, LiDAR;
- niedestrukcyjne badania stanowisk archeologicznych: metody geofizyczne;
- metody biologiczne w archeologii
- fizyczne i chemiczne metody badania zabytków archeologicznych
- analizy przestrzenne w archeologii: GIS
1 pkt ECTS:
-15 godz. udział w ćwiczeniach
-15 godz. przygotowywanie się do ćwiczeń, samodzielne przygotowywanie prezentacji
SUMA: 30 godz = 1 ECTS.
W cyklu 2021/22_Z:
Zakres tematów: |
W cyklu 2022/23_Z:
Zakres tematów: |
W cyklu 2023/24_Z:
Ćwiczenia stanowią uzupełnienie wykładu o tym samym tytule. Zajęcia poświęcone będą szczegółowemu omówieniu wybranych problemów z zakresu archeologii oraz nowoczesnych metod badawczych, m.in: |
W cyklu 2024/25_Z:
Ćwiczenia stanowią uzupełnienie wykładu o tym samym tytule. Zajęcia poświęcone będą szczegółowemu omówieniu wybranych problemów z zakresu archeologii oraz nowoczesnych metod badawczych, m.in: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 1 pkt ECTS:
-15 godz. udział w ćwiczeniach
-15 godz. przygotowywanie się do ćwiczeń, samodzielne przygotowywanie prezentacji
SUMA: 30 godz = 1 ECTS. | W cyklu 2024/25_Z: 1 pkt ECTS:
-15 godz. udział w ćwiczeniach
-15 godz. przygotowywanie się do ćwiczeń, samodzielne przygotowywanie prezentacji
SUMA: 30 godz = 1 ECTS. | W cyklu 2021/22_Z: 1 pkt ECTS – 15 godz. udział w ćwiczeniach; 15 godz. przygotowywanie się do ćwiczeń, samodzielne przygotowywanie prezentacji |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.
Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury badanych archeologicznie oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historycznokulturowym.
Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków.
Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii i zarządzania dziedzictwem kulturowym i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji:
Studenci mają za zadanie samodzielnie opracować referaty w formie ustnej prezentacji oraz w formie pisemnej, które po wygłoszeniu na zajęciach zostaną poddane dyskusji i uzupełnione o prezentacje konkretnych przykładów źródeł archeologicznych i analizę innych tekstów z omawianych dziedzin.
Warunki zaliczenia:
aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności) oraz wygłoszenie prezentacji na zajęciach (ok. 15 min).
• Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowych umiejętności i kompetencji w zakresie metod badawczych stosowanych w archeologii.
• Na ocenę 3 (dst) student ma podstawowe umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie.
• Na ocenę 4 (db) student poprawnie porusza się po zagadnieniach z zakresu metod badawczych stosowanych w archeologii, wykazuje się umiejętnościami w wyszukiwaniu i analizowaniu źródeł archeologicznych, posiada podstawowe umiejętności badawcze, potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną na dany temat w zakresie archeologicznych metod badawczych.
• Na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w sferze metod badawczych stosowanych w archeologii oraz posiada umiejętności i kompetencje pozwalające aktywnie brać udział w dyskusji na ten temat.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
• Ashmore W. i R.J. Sharer 2010. Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii. Kraków: Avalon.
• Ławecka, D. 2012. Wstęp do archeologii. Warszawa: PWN.
Literatura uzupełniająca:
• Brzeziński, W. (red.) 2000. Metody badań wykopaliskowych. Warszawa: SNAP.
• Brzeziński, W. i Z. Kobyliński (red.) 1999. Wykrywacze metali a archeologia. Warszawa: SNAP.
• Dybova-Jachowicz, S. i A. Sadowska (red.) 2005. Palinologia. Kraków: Wydawnictwa Instytutu Botaniki PAN.
• Harris E.C. 1992. Zasady stratygrafii archeologicznej. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji Zabytków.
• Kobyliński Z. 2005. Archeologia lotnicza w Polsce. Osiem dekad wzlotów i upadków. Warszawa: Państwowe Muzeum Archeologiczne.
• Kobyliński, Z. (red.) 1998. Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych. Warszawa: SNAP.
• Kobyliński, Z. (red.) 1999. Metodyka ratowniczych badań archeologicznych. Warszawa: SNAP.
• Kobyliński, Z. (red.) 1999. Metodyka badań archeologiczno-architektonicznych. Warszawa: SNAP.
• Lityńska-Zając, M. i K. Wasylikowa (red.) 2005. Przewodnik do badań geobotanicznych. Poznań: Sorus.
• Rabiega, K., P. Szkiłądź i K. Zdeb 2018. Modern digital technologies in the archaeological documentation on the example of urban fortifications and residential buildings, [w:] Proceedings of the International Symposium Heritage for Planet Earth® 2018, 228–232. Firenze: Fondazione Romualdo Del Bianco i Nardini Editore.
• Renfrew, C. i P. Bahn 2002. Archeologia. Teorie, metody, praktyka. Warszawa: Prószyński i S-ka.
• Welc, F., J. Nitychoruk, R. Solecki, K. Rabiega i J. Wysocki 2018. Results of integrated geoarcheological prospection of unique Iron Age hillfort located on Radomno Lake island in North-Eastern Poland. Studia Quaternaria 35 (1): 55–71.
• Welc, F., K. Rabiega, I. Brzostowska i A. Wagner 2022. From Field Survey to 3D Model – Application of Ground-Penetrating Radar for Studies of Historical Architecture: A Case Study of the Wyszyna Castle in Poland. International Journal of Conservation Science 13 (3): 793–804.
W cyklu 2021/22_Z:
• Ashmore W. i R.J. Sharer 2010. Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii. Kraków: Avalon. |
W cyklu 2022/23_Z:
• Ashmore W. i R.J. Sharer 2010. Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii. Kraków: Avalon. |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
ćwiczenia I rok archeologii I stopnia |
W cyklu 2022/23_Z:
ćwiczenia I rok archeologii I stopnia |
W cyklu 2023/24_Z:
ćwiczenia I rok archeologii I stopnia |
W cyklu 2024/25_Z:
ćwiczenia I rok archeologii I stopnia |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: