Geoarcheologia - ćwiczenia WNHS-AR-WGć
Przedmiot ma formę ćwiczeń i polega na samodzielnej i grupowej pracy studentów z okazami skał i minerałów, pod okiem prowadzącego. Uczy makroskopowego rozpoznawania minerałów i skał. „Makroskopowe rozpoznawanie minerałów i skał” obejmuje:
- opis cech makroskopowych minerałów i sposoby ich określania,
- makroskopowe rozpoznawanie wybranych minerałów o znaczeniu skałotwórczym,
- opis cech teksturalnych skał,
- makroskopowe rozpoznawanie głównych typów skał magmowych,
- makroskopowe rozpoznawanie odmian regionalnych skał magmowych w Polsce,
- makroskopowe rozpoznawanie wybranych skał metamorficznych,
- makroskopowe rozpoznawanie głównych typów skał osadowych: węglanowych i okruchowych, ewaporatowych, krzemionkowych, kaustobiolitów i skał frakcji iłowej, w tym niektórych odmian regionalnych skał osadowych w Polsce,
- znajomość podstawowych procesów tworzenia się poznanych skał osadowych, magmowych i metamorficznych.
W cyklu 2022/23_Z:
1. Wstęp: przedmiot i zakres geoarcheologii; |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Wstęp: przedmiot i zakres geoarcheologii; |
W cyklu 2024/25_Z:
Przedmiot ma formę ćwiczeń i polega na samodzielnej i grupowej pracy studentów z okazami skał i minerałów, pod okiem prowadzącego. Uczą makroskopowego rozpoznawania minerałów i skał. „Makroskopowe rozpoznawanie minerałów i skał” obejmuje: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 2 pkt-y ECTS – 30 godz.: udział w zajęciach, 30 godz.: przygotowanie prezentacji oraz samodzielna praca z literaturą poszerzającą wiedzę | W cyklu 2024/25_Z: 2 pkt-y ECTS – 30 godz.: udział w zajęciach, samodzielne rozpoznawanie minerałów i skał, 5 godz.: przygotowanie do wejściówki, 15 godz. przygotowanie do kolokwium z części teoretycznej, 10 godz. przygotowanie do kolokwium z części praktycznej. | W cyklu 2022/23_Z: 2 pkt-y ECTS – 30 godz.: udział w zajęciach, 30 godz.: przygotowanie prezentacji oraz samodzielna praca z literaturą poszerzającą wiedzę |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
AR1_W05: Ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki
AR1_W14: Ma podstawową wiedzę na temat surowców i materiałów wykorzystywanych przez dawne społeczności
AR1_U01: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
AR1_K01: Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:
- obecność i aktywny udział w zajęciach,
zdobycie min. 60 % punktów z tzw. wejściówek,
- zaliczenie 2 kolokwiów: 1) pisemnego kolokwium z wiedzy teoretycznej, 2) praktyczne rozpoznawanie minerałów i skał.
Na początku każdych ćwiczeń z rozpoznawania minerałów i skał sprawdzane jest w formie krótkiej kartkówki (wejściówki) przygotowanie studenta do bieżących zajęć. Student odpowiada na 1 lub 2 krótkie pytania. Za poprawne odpowiedzi uzyskuje określoną przy pytaniu ilość punktów. Suma punktów uzyskanych w ciągu semestru jest podstawą dopuszczenia do kolokwium z rozpoznawania minerałów i skał.
Kolokwium składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna składa się z pytań testowych, gdzie student wybiera poprawną odpowiedź/odpowiedzi. Odpowiedzi na pytania oceniane są liczbą punktów podanych w teście.
Druga część kolokwium sprawdza wiedzę studenta z praktycznego rozpoznawania minerałów i skał. Student otrzymuje zestaw złożony z jednego minerału skałotwórczego oraz 2-3 skał. Kolokwium ma formę pisemną.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura obowiązkowa:
„Materiały do ćwiczeń z geologii dynamicznej” - skrypt.
Literatura uzupełniająca:
Van Andel T.H. Nowe spojrzenie na stara planetę – zmienne oblicze Ziemi. PWN - 1997.
Lindner L. Czwartorzęd. Osady, metody badan, stratygrafia. Wydawnictwo PAE - 1992.
Ruhle E. Metodyka badań osadów czwartorzędowych. Wydawnictwo Geologiczne – 1973.
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: