Wstęp do archeologii. Metody badawcze w archeologii WNHS-AR-WAMBć
Zaprezentowanie i omówienie metod badawczych stosowanych przez archeologów, a także przedstawienie innych dziedzin nauki które są w wykorzystywane podczas badań archeologicznych. Zajęcia będą dotyczyć szczególnie metdo nieinwazyjnych: archeologii lotniczej (fotografia, fotogrametria, LIDAR), archeologii podwodnej (prospekcja nieinwazyjna oraz techniki eksploracji i dokumentacji stanowisk podwodnych), prospekcji nieinwazyjnej z wykorzystaniem metod geofizycznych (metoda elektrooporowa, magnetyczna, georadar), nauk biologicznych (archeozoologia, paleobotanika, antropologia fizyczna), nauk historycznych. Przedstawione zostaną również sposoby prowadzenia badań archeologicznych na różnych typach stanowisk wraz z ich dokumentacją. Zajęcia uzupełnione będą o prezentację rodzajów źródeł archeologicznych i literatury dyscypliny.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. WIEDZA
AR1_W01: Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk o społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
AR1_W02: Zna i rozumie podstawową terminologię archeologii, antropologii kultury, historii, zabytkoznawstwa i konserwatorstwa, geologii i geografii
AR1_W03: Ma uporządkowaną podstawową wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię nauk historycznych i społecznych
AR1_W05: Ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki
AR1_W06: Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii
AR1_W07: Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych
AR1_W08: Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
AR1_W09: Rozumie kompleksową naturę kultury oraz jej złożoność i historyczną zmienność jej znaczeń
AR1_W15: Ma podstawową wiedzę na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania
2. UMIEJĘTNOŚCI
AR1_U01: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
AR1_U03: Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii
AR1_U04: Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
AR1_U06: Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury badanych archeologicznie oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
AR1_U14: Potrafi posługiwać się pomiarowymi instrumentami geodezyjnymi
AR1_U16: Potrafi posługiwać się podstawowymi metodami statystycznej analizy danych i interpretować ich wyniki.
3. KOMPETENCJE
AR1_K02: Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role
OPIS ECTS:
Udział: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć: 20 godz.
Konsultacje: 10 godz
Suma godzin: 60 godz.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: 1. aktywny udział w zajęciach (możliwe dwie nieobecności, trzecia - nawet usprawiedliwiona, wymaga zaliczenia dodatkowej pracy) 2. wykonywanie zadanych ćwiczeń (praca domowa) 3. jedna praca pisemna na ocenę.
Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy na temat metod badawczych stosowanych w archeologii.
Na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę na temat metod badawczych stosowanych w archeologii.
Na ocenę 4 (db) ma określoną wiedzę na temat metod badawczych stosowanych w archeologii, zna historię ich rozwoju oraz obecne trendy.
Na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w sferze metod badawczych stosowanych w archeologii oraz ma wiedzę pozwalającą mu na aktywne branie udziału w dyskusji na ich temat.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Ławecka D., Wstęp do archeologii, Warszawa 2000.
Ashmore W., Sharer R.J., Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii, Kraków 2010.
Renfrew C., Bahn P., Archeologia. Teorie. Metody. Praktyka, Warszawa 2002
Literatura uzupełniająca:
Barker P. Techniki wykopalisk archeologicznych, Warszawa 1994.
Harris E.C., Zasady stratygrafii archeologicznej, Warszawa, 1989, 1992.
Kobyliński Z., Archeologia lotnicza w Polsce. Osiem dekad wzlotów i upadków, Warszawa 2005.
Mazurowski R. Metodyka archeologicznych badań powierzchniowych, Warszawa-Poznań 1980.
Metodyka ratowniczych badań archeologicznych, Metodyka, T. I, red. Z. Kobyliński, Warszawa 1999.
Metodyka badań archeologiczno-architektonicznych, Metodyka, T. II, red. Z. Kobyliński, Warszawa 1999.
Metody badań wykopaliskowych, Metodyka, T. III, red. W. Brzeziński, Warszawa 2000.
Metody badań archeologicznych stanowisk produkcyjnych –górnictwo krzemienia, red. W. Borkowski, Metodyka, T. IV, Warszawa 2000.
Palinologia. S. Dybova-Jachowicz i A. Sadowska (red.), Kraków 2005.
Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, red. Z. Kobyliński, Warszawa 1998.
Przewodnik do badań geobotanicznych. M. Lityńska-Zając i K. Wasylikowa (red.), Poznań 2005.
Rączkowski W., Archeologia lotnicza - metoda wobec teorii, Poznań 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: