Technologia informacyjna - ćwiczenia WNHS-AR-TI
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aokvJQTfy_4cgc5qlaSZ0z60NACApip9G40Q1d_UvXVY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d9697007-e1f8-4104-9ac9-69bd6608bb58&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aokvJQTfy_4cgc5qlaSZ0z60NACApip9G40Q1d_UvXVY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d9697007-e1f8-4104-9ac9-69bd6608bb58&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aokvJQTfy_4cgc5qlaSZ0z60NACApip9G40Q1d_UvXVY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d9697007-e1f8-4104-9ac9-69bd6608bb58&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aokvJQTfy_4cgc5qlaSZ0z60NACApip9G40Q1d_UvXVY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d9697007-e1f8-4104-9ac9-69bd6608bb58&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
Zajęcia mają na celu przedstawienie podstawowych aplikacji komputerowych wykorzystywanych podczas studiów oraz w praktyce archeologa (zarówno podczas badań terenowych, jak i przy opracowywaniu wyników badań), zaprezentowanie ich możliwości oraz nauczenie podstaw pracy z nimi.
Omawiane aplikacje wybrane spośród darmowych i open source to:
- pakiet Office 365 (Teams, Word, Excel, PowerPoint)
- aplikacja służąca do budowy macierzy Harrisa - Stratify,
- edytor grafiki rastrowej - GIMP,
- środowisko GIS - QuantumGIS.
Omawiane zagadnienia to:
- formatowanie tekstu na potrzeby publikacji,
- tworzenie bazy danych,
- różnice pomiędzy grafiką rastrową i wektorową,
- filozofia pracy w środowisku GIS,
- przygotowanie materiału graficznego do druku.
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowywanie prac na zajęcia: 30 godz.
Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Student:
- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii,
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności
intelektualnej i prawa autorskiego,
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów,
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego,
- potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury badanych
archeologicznie oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację
z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń,
oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym,
- potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie archeologii i dziedzin współpracujących z archeologią oraz zarządzania dziedzictwem kulturowym, w języku polskim i angielskim,
- posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych archeologii i zarządzania dziedzictwem kulturowym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł,
- potrafi posługiwać się podstawowymi programami komputerowymi wykorzystywanymi w praktyce archeologicznej,
- rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne,
- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. aktywny udział w zajęciach (możliwe trzy nieobecności)
2. wykonywanie zadanych ćwiczeń (praca domowa)
3. jedno samodzielne zadanie na ocenę.
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
- na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy na temat aplikacji komputerowych wykorzystywanych w archeologii i omówionych na zajęciach oraz nie umie ich używać,
- na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę na temat aplikacji komputerowych wykorzystywanych w archeologii i omówionych na zajęciach oraz umie je wykorzystać w podstawowym zakresie,
- na ocenę 4 (db) ma określoną wiedzę na temat aplikacji komputerowych wykorzystywanych w archeologii i omówionych na zajęciach oraz umie się nimi posługiwać do wykonania stawianych zadań,
- na ocenę 5 (bdb) student ma dużą wiedzę na temat aplikacji komputerowych wykorzystywanych w archeologii i omówionych na zajęciach oraz potrafi się nimi swobodnie posługiwać łącząc funkcje z różnych aplikacji.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Bryk, M. i J. Chyla 2013. Zastosowanie technologii GIS w lokalizacji stanowisk archeologicznych podczas prospekcji terenowej. Roczniki Geomatyki 12 (1): 19–29.
Iwańczak, B. 2013. Quantum GIS. Tworzenie i analiza map. Gliwice: HELION.
Kintigh, K. 2006. The promise and challenge of archaeological data integration. American Antiquity 71 (3): 567–578.
Zapłata, R. i M. Borowski 2013. GIS w archeologii - przykład prospekcji i inwentaryzacji dziedzictwa archeologiczno-przemysłowego. Roczniki Geomatyki 11 (4): 103–114.
W cyklu 2021/22_Z:
Bryk, M. i J. Chyla 2013. Zastosowanie technologii GIS w lokalizacji stanowisk archeologicznych podczas prospekcji terenowej. Roczniki Geomatyki 12 (1): 19–29. Iwańczak, B. 2013. Quantum GIS. Tworzenie i analiza map. Gliwice: HELION. Kintigh, K. 2006. The promise and challenge of archaeological data integration. American Antiquity 71 (3): 567–578. Zapłata, R. i M. Borowski 2013. GIS w archeologii - przykład prospekcji i inwentaryzacji dziedzictwa archeologiczno-przemysłowego. Roczniki Geomatyki 11 (4): 103–114. |
W cyklu 2022/23_Z:
Bryk, M. i J. Chyla 2013. Zastosowanie technologii GIS w lokalizacji stanowisk archeologicznych podczas prospekcji terenowej. Roczniki Geomatyki 12 (1): 19–29. Iwańczak, B. 2013. Quantum GIS. Tworzenie i analiza map. Gliwice: HELION. Kintigh, K. 2006. The promise and challenge of archaeological data integration. American Antiquity 71 (3): 567–578. Zapłata, R. i M. Borowski 2013. GIS w archeologii - przykład prospekcji i inwentaryzacji dziedzictwa archeologiczno-przemysłowego. Roczniki Geomatyki 11 (4): 103–114. |
W cyklu 2023/24_Z:
Bryk, M. i J. Chyla 2013. Zastosowanie technologii GIS w lokalizacji stanowisk archeologicznych podczas prospekcji terenowej. Roczniki Geomatyki 12 (1): 19–29. Iwańczak, B. 2013. Quantum GIS. Tworzenie i analiza map. Gliwice: HELION. Kintigh, K. 2006. The promise and challenge of archaeological data integration. American Antiquity 71 (3): 567–578. Zapłata, R. i M. Borowski 2013. GIS w archeologii - przykład prospekcji i inwentaryzacji dziedzictwa archeologiczno-przemysłowego. Roczniki Geomatyki 11 (4): 103–114. |
W cyklu 2024/25_Z:
Bryk, M. i J. Chyla 2013. Zastosowanie technologii GIS w lokalizacji stanowisk archeologicznych podczas prospekcji terenowej. Roczniki Geomatyki 12 (1): 19–29. Iwańczak, B. 2013. Quantum GIS. Tworzenie i analiza map. Gliwice: HELION. Kintigh, K. 2006. The promise and challenge of archaeological data integration. American Antiquity 71 (3): 567–578. Zapłata, R. i M. Borowski 2013. GIS w archeologii - przykład prospekcji i inwentaryzacji dziedzictwa archeologiczno-przemysłowego. Roczniki Geomatyki 11 (4): 103–114. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa umiejętność pracy z komputerem. |
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowa umiejętność pracy z komputerem. |
W cyklu 2023/24_Z:
Podstawowa umiejętność pracy z komputerem. |
W cyklu 2024/25_Z:
Podstawowa umiejętność pracy z komputerem. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: