Rezydencja rycerska i szlachecka w późnym średniowieczu i wczesnej nowożytności WNHS-AR-RRPS
Wykład poświęcony rezydencji rycerskiej/szlacheckiej w późnym średniowieczu i wczesnej nowożytności (XIV - XVIII w.).
1. Uwagi wstępne - zakres czasowy i terytorialny, teksty normatywne, wyjaśnienie terminów "rezydencja", "dwór", "willa", pałac", "zamek"; geneza
2. Rezydencja rycerska w średniowieczu - formy (gródek stożkowy, wieża, zamek), wyposażenie
3. Rezydencja szlachecka we wczesnej nowożytności (renesans) - formy (kamienica, kasztel, wieża, willa), dekoracja, wyposażenie, otoczenie
4. Rezydencja szlachecka we wczesnej nowożytności (barok) - formy (dwór, pałac), dekoracja, wyposażenie, otoczenie
5. Rezydencja szlachecka we wczesnej nowożytności (klasycyzm) - styl rodzimy i wpływy obce, formy (dwór, pałac), dekoracja, wyposażenie, otoczenie
6. Mit dworu w XIX w., przemiany.
W cyklu 2021/22_Z:
Wykład poświęcony rezydencji rycerskiej/szlacheckiej w późnym średniowieczu i wczesnej nowożytności (XIV - XVIII w.). |
W cyklu 2022/23_Z:
Wykład poświęcony rezydencji rycerskiej/szlacheckiej w późnym średniowieczu i wczesnej nowożytności (XIV - XVIII w.). |
W cyklu 2023/24_Z:
Wykład poświęcony rezydencji rycerskiej/szlacheckiej w późnym średniowieczu i wczesnej nowożytności (XIV - XVIII w.). |
W cyklu 2024/25_Z:
Wykład poświęcony rezydencji rycerskiej/szlacheckiej w późnym średniowieczu i wczesnej nowożytności (XIV - XVIII w.). |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna i rozumie terminologię archeologii, antropologii kultury, historii, historii sztuki, zabytkoznawstwa i konserwatorstwa, geologii i geografii na poziomie rozszerzonym; Ma uporządkowaną pogłębioną, prowadząca do specjalizacji, wiedzę szczegółową z zakresu wybranych obszarów archeologii Europy i
basenu M. Śródziemnego; Ma pogłębioną wiedzę na temat zjawisk
społecznych zachodzących w społecznościach różnego typu, rodzajów więzi społecznej oraz relacji pomiędzy strukturami społecznymi
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, egzamin pisemny (konieczność zdobycia 51% możliwych punktów)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Fabijańska-Żurawska T., Pomocnicze budynki rezydencji: stajnie, wozownie, ujeżdżalnie (w:) Architektura rezydencjonalna historycznej Małopolski, Łańcut 1982, ss. 185-213
2. Gołębiowski Ł., Domy i dwory, Warszawa 1830 (re-print Warszawa 2017)
3. Jakimowicz T., Dwór murowany w Polsce, Warszawa 1976
4. Kajzer L. Dwory w Polsce Od średniowiecza do współczesności, Warszawa 2010
5. Leśniakowska M., Polski dwór. Wzorce architektoniczne - mit - symbol, Warszawa 1992
6. Marciniak-Kajzer A., Rzeczy ludzi średniowiecza. W domu, Łódź 2020
7. Marciniak-Kajzer A., Średniowieczny dwór rycerski w Polsce, Łódź 2011
8. Miłobędzki A., Polskie rezydencje wieku XVII - typowe programy i rozwiązania (w:) Architektura rezydencjonalna historycznej Małopolski, Łańcut 1982, ss. 7-17
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: