Prahistoria świata od paleolitu do neolitu - ćwiczenia WNHS-AR-PSPN
1. Interdyscyplinarny charakter badań nad epoką kamienia - wprowadzenie
2. Wstęp do krzemieniarstwa, Metody dokumentacji zabytków krzemiennych, Dolny Paleolit, Model "Out of Africa", Linia Moviusa
3. Środkowy Paleolit, Kolebka Homo Sapiens, Przemiany technologiczne, Środkowy Paleolit w Europie, Homo Neanderthalensis, Przemiany technologiczne - Musterien i Mikokien
4 - 5. Homo Neanderthalensis, specyfika peryferii występowania, stanowiska w Polsce, Homo Sapiens na Bliskim Wschodzie
6 - 7. Archeologia eksperymentalna - pokaz łupania krzemienia, Rewolucja (?) górnego Paleolitu. Homo Sapiens Sapiens (AMH). Przemiany technologiczne - Kultury przejściowe i Oryniac
8 - 9. Górny Paleolit, AMH, Kultura Magdaleńska, Fenomen sztuki naskalnej Paleolitu
10 - 11. Schyłkowy Paleolit. Eksploatacja surowców skalnych. Przemiany technologiczne - społeczności z liściakami
12. Mezolit i problematyka jego wyróżniania
13 - 15 Neolityzacja na ziemiach Polskich, kultury archeologiczne neolitu, krzemieniarstwo i główne style w ceramice.
Chronologicznie:
Australopiteki; Homo habilis; przemysły otoczkowe Afryki; Homo erectus; „Pożegnanie z Afryką”; kultury z pięściakami; mikrolityczne przemysły dolnego paleolitu; specyfika Azji wschodniej; paleolit środkowy; Neandertalczyk europejski; kultura mustierska; kultura mikocka; Homo sapiens w drodze do Europy; górny paleolit; trudne początki Homo sapiens w Europie; EUP; inwazja oryniacka; adaptacje neandertalskie; fenomen grawecki; gospodarka, budownictwo, groby i sztuka grawetieniu; kultura solutrejska; magdalenien; hamburgien i creswellien; schyłek paleolitu; mezolit Europy, Neolityzacja: KCWR, KCWK, CLP, Eneolit - KPL, KAK, KCSz
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych związanych z tematyką ćwiczeń; Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w społecznościach pradziejowych. Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych.
Kryteria oceniania
- Obecność na zajęciach - zajęcia obowiązkowe (dopuszczalne 2 nieobecności)
- ustna prezentacja zaproponowanych referatów
- przygotowanie pisemnej wersji referatów
- omówienie referatów
- Aktywność na zajęciach
- Dokumentacja zabytku krzemienneg
Literatura
● B. Ginter i J.K. Kozłowski, Technika obróbki i typologia wyrobów kamiennych paleolitu i mezolitu. Warszawa 1975
● J.K. Kozłowski, Świat przed rewolucją neolityczną. Wielka historia świata, t. 1. Kraków 2004.
● J.K. Kozłowski i S.K. Kozłowski, Pradzieje Europy od XL do IV tysiąclecia p.n.e. Warszawa 1975.
● Inizan et. al. Technology and terminology of Knapped Stone. Paryż 1999.
● J.K. Kozłowski i S.K. Kozłowski, Epoka kamienia na ziemiach polskich. Warszawa 1977.
● S. Paabo, 2015, Neandertalczyk. W poszukiwaniu zaginionych genów. Prószyński i S-ka. Fragmenty
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: