Podstawy stastyki dla archeologów WNHS-AR-PSA
Zajęcia mają na celu przedstawienie narzędzi statystycznych wykorzystywanych w archeologii oraz sposobów przygotowania materiałów archeologicznych, tak by mogły być poddane analizie statystycznej. Omawiane zagadnienia to:
- zbieranie i porządkowanie danych, tak by mogły być poddane analizie statystycznej,
- tworzenie kategorii dla cech niemetrycznych, kodowanie
- graficzne przedstawianie danych statystycznych,
- określanie głównych miar tendencji centralnej i miar zróżnicowania,
- próbkowanie,
- rachunek prawdopodobieństwa,
- porównywanie zbiorów.
Udział w wykładach: 30 godz.
Przygotowanie do zaliczania: 60 godz.
Suma godzin: 90 godz. = 3 ECTS
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student posiada uporządkowaną wiedzę o statystyce w archeologii. Potrafi wybierać właściwe metody statystyczne i formułować wnioski na podstawie przetworzonych przez siebie danych.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi analizować i opracowywać zabiory danych za pomocą metod statystycznych. Potrafi porównywać materiał archeologiczny i weryfikować hipotezy posługując się odpowiednimi metodami statystycznymi.
KOMPETENCJE:
Student potrafi samodzielnie poszukiwać informacji na zadany temat, umie dyskutować. Docenia możliwości jakie daje statystyka w archeologii.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. aktywny udział w zajęciach
2. wykonywanie zadanych ćwiczeń w trakcie zajęć
3. jedno kolokwium zaliczeniowe
Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie statystyki.
Na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie
Na ocenę 4 (db) ma określoną wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie i poprawnie porusza się po zagadnieniach związanych z różnymi metodami statystycznymi, potrafi prawidłowo wybrać i zastosować metodę statystyczną dla danego materiału archeologicznego
Na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w wyżej wymienionych sferach.
Literatura
Fletcher Mike, Lock Gary R.1995 Archeologia w liczbach. Podstawy statystyki dla archeologów, Poznań.
Rajpold Wojciech. 2021. Statystyka w archeologii, czyli dlaczego nie trzeba bać się liczb. Materiały i Sprawozdania Rzeszowskiego Ośrodka Archeologicznego. Tom 42: 113 - 140.
Drennan Robert D. 2009 Statistics for Archaeologists, A Commonsense Approach, Second Edition, London.
Hurst David T. 1978 The awful truth about statistics in archaeology, „American Antiquity”, Vol. 43 No 2, p. 231-244.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: