Popularyzacja i promocja dziedzictwa kulturowego WNHS-AR-PPDK
Celem zajęć jest analiza tekstów źródłowych (m. in. konwencji oraz zaleceń dotyczących dziedzictwa kulturowego) w celu lepszego zdefiniowania przedmiotu zajęć; poddanie analizie i krytycznej ocenia wybranych strategii popularyzatorskich; wskazanie głównych celów popularyzacji i promocji dziedzictwa kulturowego w Polsce.
Przed wybranymi zajęciami student/studentka otrzymywać będzie tekst w formacie pdf, w celu przeprowadzenia wstępnej, samodzielnej, krytycznej analizy omawianego później w czasie realizacji przedmiotu zagenienia.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2024/25_L: |
Efekty kształcenia
AR1_W02: Zna i rozumie podstawową terminologię oraz ma uporządkowaną
podstawową wiedzę z zakresu archeologii, antropologii kultury, historii,
historii sztuki, zabytkoznawstwa i konserwatorstwa, geologii i geografii.
AR1_W09: Ma podstawową wiedzę o współczesnym muzealnictwie i instytucjach kultury oraz orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym
AR1_W12: Ma podstawową wiedzę na temat teoretycznych podstaw zarządzania dziedzictwem kulturowym, sposobów jego interpretowania i popularyzacji
AR1_U10: Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku
polskim i angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych archeologii
i zarządzania dziedzictwem kulturowym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
AR1_U11: Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów
etycznych pojawiających się w pracy zawodowej archeologa i zarządcy
dziedzictwa kulturowego.
AR1_U17: Potrafi w sposób popularny przedstawić podstawowe fakty z dziedziny archeologii.
AR1_K05: Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa
kulturowego ludzkości oraz za dostarczanie społeczeństwu jego
popularnej interpretacji opartej na rzetelnej wiedzy naukowej
AR1_K06: Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i
różnych jego form.
Kryteria oceniania
Warunkami zaliczenia przedmiotu są:
1. Obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. W wypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu, student zabowiązany jest dostarczyć krótką pracę pisemną zadaną w ramach uzupełnienia zaległości.
2. Aktywność na zajęciach.
3. Test zaliczeniowy, przeprowadzany na ostatnich zajęciach kursowych, obejmujący materiał prezentowany i ćwiczony w ramach realizacji przedmiotu.
Na ocenę bardzo dobrą (5) student/ka - potrafi samowdzielnie rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych metod; nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności; jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego; otrzymał z testu zaliczeniowego minimum ocenę dobrą.
Na ocenę dobrą (4) student/ka - potrafi przy asyście prowadzącego rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod; nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności; jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego; otrzymał z testu zaliczeniowego minimum ocenę dostateczną.
Na ocenę dostateczną (3) student/ka - potrafi przy asyście prowadzącego rozpoznać niektóre rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod; nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności; jest przygotowany do częściowo samodzielnej współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego; otrzymał z testu zaliczeniowego minimum ocenę dostateczną.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Dlaczego i jak w nowoczesny sposób chronić dziedzictwo kulturowe, red. A. Rottermund, Warszawa 2014.
2. K. Pawłowska, M. Swaryczewska, Ochrona dziedzictwa kulturowego: zarządzanie i partycypacja społeczna, Kraków 2002.
3. K. Hełpa-Liszkowska, Dziedzictwo kulturowe jako czynnik rozwoju lokalnego, "Studia Oeconomica Posnaniensia" nr. 6, 2013.
4. Nauczanie i popularyzacja ochrony dziedzictwa, red. B. Szmygina, Warszawa 2014.
Literatura uzupełniająca: wskazywana będzie na początku wybranych zajęć w odniesieniu do konkretnych zagadnień.
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Brak uwag. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: