Podstawy geodezji, kartografii oraz podstawy obsługi geodezyjnych instrumentów pomiarowych WNHS-AR-PGiK
Ćwiczenia stanowią wprowadzenie do zagadnień związanych z dziedziną geodezji i kartografii w zakresie odpowiadającym potrzebom współczesnego archeologa. Tematyka zajęć obejmuje zarówno rodzaje i czytanie mapy, pomiary i sprzęt geodezyjny, jak i zagadnienia dotyczące pojęcia granicy i pogranicza, czy też mapowania światów wyobrażonych. Część zajęć ma charakter praktyczny (np. praca z podstawowym sprzętem geodezyjnym).
Udział w ćwiczeniach: 30 godz.
Przygotowanie do zaliczania: 30 godz.
Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS
W cyklu 2022/23_L:
Ćwiczenia stanowią wprowadzenie do zagadnień związanych z dziedziną geodezji i kartografii w zakresie odpowiadającym potrzebom współczesnego archeologa. Tematyka zajęć obejmuje zarówno rodzaje i czytanie mapy, pomiary i sprzęt geodezyjny, jak i zagadnienia dotyczące pojęcia granicy i pogranicza, czy też mapowania światów wyobrażonych. Część zajęć ma charakter praktyczny (np. praca z podstawowym sprzętem geodezyjnym). |
W cyklu 2023/24_L:
Ćwiczenia stanowią wprowadzenie do zagadnień związanych z dziedziną geodezji i kartografii w zakresie odpowiadającym potrzebom współczesnego archeologa. Tematyka zajęć obejmuje zarówno rodzaje i czytanie mapy, pomiary i sprzęt geodezyjny, jak i zagadnienia dotyczące pojęcia granicy i pogranicza, czy też mapowania światów wyobrażonych. Część zajęć ma charakter praktyczny (np. praca z podstawowym sprzętem geodezyjnym). |
W cyklu 2024/25_L:
Ćwiczenia stanowią wprowadzenie do zagadnień związanych z dziedziną geodezji i kartografii w zakresie odpowiadającym potrzebom współczesnego archeologa. Tematyka zajęć obejmuje zarówno rodzaje i czytanie mapy, pomiary i sprzęt geodezyjny, jak i zagadnienia dotyczące pojęcia granicy i pogranicza, czy też mapowania światów wyobrażonych. Część zajęć ma charakter praktyczny (np. praca z podstawowym sprzętem geodezyjnym). |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych,
- potrafi posługiwać się pomiarowymi instrumentami geodezyjnymi,
- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role,
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego
przez siebie i innych zadania.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. aktywny udział w zajęciach (możliwe dwie nieobecności, trzecia - nawet usprawiedliwiona, wymaga dodatkowej pracy pisemnej),
2. zaliczenie na pozytywną ocenę testu z wiedzy przekazywanej na zajęciach,
3. wykonanie na pozytywną ocenę pracy praktycznej w grupach polegającej na stworzeniu mapy na podstawie własnych pomiarów w terenie.
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
- na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw geodezji i kartografii,
- na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie,
- na ocenę 4 (db) ma określoną wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie i poprawnie porusza się po zagadnieniach z zakresu podstaw geodezji i kartografii, potrafi formułować opinie i dyskutować na zadany temat,
- na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w wyżej wymienionych sferach.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1) Pasławski J. (red.). 2010. Wprowadzenie do kartografii i topografii, Wrocław: Wydawnictwo Nowa Era.
Literatura uzupełniająca:
2) Brotton J. 2012. A History of the World in Twelve Maps, Londyn: Penguine Books.
3) Łyszkowicz S. 2008. Podstawy geodezji, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
W cyklu 2021/22_L:
1) Brotton J. 2012. A History of the World in Twelve Maps, Londyn: Penguine Books. |
W cyklu 2022/23_L:
1) Brotton J. 2012. A History of the World in Twelve Maps, Londyn: Penguine Books. |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Brak |
W cyklu 2022/23_L:
Brak |
W cyklu 2023/24_L:
Brak |
W cyklu 2024/25_L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: