Organizacja badań archeologicznych: badania powierzchniowe WNHS-AR-OBBP
Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z praktycznymi aspektami realizacji archeologicznych badań powierzchniowych. Studenci dowiedzą się, jak przygotować wniosek niezbędny do uzyskania zgodny na prowadzenie takich badań, zapoznają się z aktualnymi metodami prowadzenia takich badań oraz, jak przygotować sprawozdanie, które pozwoli się rozliczyć z realizacji takich badań.
Archeologiczne badania powierzchniowe są jednym z głównych sposobów zdobywania wiedzy na temat liczby, położenia i wielkości stanowisk archeologicznych na danym obszarze.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
Student: zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie archeologii, potrafi posługiwać się pomiarowymi instrumentami geodezyjnymi., potrafi interpretować wyniki specjalistycznych badań źródeł
archeologicznych, wyniki badań geofizycznych, prospekcji aerofotograficznej i laserowego skanowania terenu, ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego ludzkości oraz za dostarczanie społeczeństwu jego popularnej interpretacji opartej na rzetelnej wiedzy naukowej.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: 1. aktywny udział w zajęciach (możliwe dwie nieobecności, trzecia - nawet usprawiedliwiona, wymaga przygotowania dodatkowej pracy pisemnej) 2. pozytywna ocena z egzaminu końcowego.
na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie organizacji archeologicznych badań powierzchniowych;
na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie;
na ocenę 4 (db) ma określoną wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie i poprawnie porusza się po zagadnieniach z zakresu organizacji archeologicznych badań powierzchniowych;
na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się po wyżej wymienionych zagadnieniach.
Praktyki zawodowe
N/D
Literatura
1) Oniszczuk A., Misiuk Z., Makowska A., Wrzosek J., Sekuła M. 2020 Standardy prowadzenia badań archeologicznych Cz. 1. Badania nieinwazyjne lądowe. Kurier Konserwatorski 17.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
N/D |
W cyklu 2023/24_L:
N/D |
W cyklu 2024/25_Z:
N/D |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: