OB.1 Plastyka średnowieczna Polska WNHS-AR-OB.PSP
Studenci prezentują tematy na zajęciach w sali lub on-line, na platformie MS-Teams, wybrane z listy, przedstawionej na początku semestru. Zawiera ona zarówno monograficzne omówienia najważniejszych dokonań artystycznych Polski średniowiecznej, jak też tematy problemowe. Do tematu wystąpienia załączona jest proponowana bibliografia. Prezentacja wymaga dobrania materiału ilustracyjnego. W prezentacji zwraca się uwagę na umiejętność opisu omawianych dzieł, krytyczną ocenę stanu badań, wyłonienie kwestii kontrowersyjnych i zajęcie w tym względzie własnego stanowiska. Wszyscy studenci maja obowiązek czytania zadanej literatury oraz uczestniczenia w dyskusji nad każdym z tematów
W semestrze zimowym omawiane są zabytki sztuki romańskiej: rzemiosło artystyczne (m.in. naczynia liturgiczne, drzwi z brązu) i rzeźba (głównie architektoniczna).W semestrze letnim omawiane są zabytki sztuki gotyckiej, w tym malarstwo monumentalne i tablicowe, retabula ołtarzowe, rzeźba kamienna oraz snycerka.
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
2 pkt ECTS to 30 h uczestnictwa studentów w zajęciach oraz 30 h na przygotowanie pracy pisemnej wraz z prezentacją multimedialna
WIEDZA
Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ; b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
KOMPETENCJE
Jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz środowiska społecznego. Jest również przygotowany do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych.
1 ECTS: udział w ćwiczeniach - 30 godzin.
1 ECT: praca własna - przygotowanie referatu, wraz z jego skróconą wersja pisemną - 30 godzin
Kryteria oceniania
Student ma obowiązek 100% uczestnictwa w ćwiczeniach. W przypadku nieobecności usprawiedliwienie jest możliwe po okazaniu stosownego zwolnienia lekarskiego lub innego rodzaju zaświadczenia/usprawiedliwienia.
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie prezentacji ustnej wraz z prezentacją multimedialną (np. PowerPoint) wybranego tematu, oraz udziału w dyskusjach podczas ćwiczeń. W celu weryfikacji wiedzy z zadanej do przeczytania literatury, wykładowca może przeprowadzić niezapowiedziane krótkie kolokwium.
Literatura
Każdy student otrzymuje zestaw literatury niezbędnej do przygotowania referatu.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wymagania wstępne: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: