Geoarcheologia - wykład WNHS-AR-Geow
Celem wykładów jest zapoznanie słuchaczy z podstawami nauk o ziemi i nauk przyrodniczych oraz metodami badań geoarcheologicznych.
Materiał wykładowy został podzielony na bloki tematyczne:
1) Wprowadzenie do geologii, w którym zostaną zaprezentowane najważniejsze zagadnienia związane powstawaniem skał oraz procesami wietrzenia. Wyjaśnione zostaną także związki archeologii z innymi naukami takimi jak geologia czy geografia.
2) Geomorfologia, gdzie przedstawiony zostanie kontekst geomorfologiczny i geologiczny środowiska w jakim prowadzi pracę geoarcheolog. Ponadto słuchacze poznają najważniejsze środowiska sedymentacyjne, procesy geomorfologiczne oraz typową rzeźbę terenu z nimi związaną.
3) Wprowadzenie do gleboznawstwa, gdzie przedstawione zostaną podstawowe procesy glebotwórcze wraz z przykładami z rejonu Polski, a także metodyka opisy profili glebowych.
4) Badania geoarcheologiczne. W tej części słuchacze zapoznają się szerokim wachlarzem badań geoarcheologicznych, metodyką poboru próbek osadów/gleb do badań, a także konkretnymi przykładami interdyscyplinarnych badań zarówno z kraju jak i świata.
Wykłady przygotowane są w formie prezentacji Power Point z odpowiednio dobranym i wyselekcjonowanym materiałem ilustracyjnym.
W cyklu 2021/22_Z:
Celem wykładów i odpowiadających im ćwiczeń jest zapoznanie słuchaczy z podstawami nauk o ziemi i nauk przyrodniczych: geologii, petrologii, geologii historycznej, paleontologii, paleobotaniki, geomorfologii, sedymentologii, gleboznawstwa oraz klimatologii i kartografii. W szczególności zostaną przybliżone następujące zagadnienia: dynamiczne zjawiska kształtujące rzeźbę terenu (geologia dynamiczna i geomorfologia), glacjologia wraz z charakterystyką czwartorzędowych osadów oraz form glacjalnych i fluwioglacjalnych, pedologia (procesy glebotwórcze). Wszystkie wykłady będą wzbogacone o konkretne przykłady omawianych zjawisk i procesów bazując na trzech różnych stanowiskach archeologicznych: Wilanów, Wiskitki, Sakkara (Egipt). Wykłady przygotowane są w formie prezentacji Power Point z odpowiednio dobranym i wyselekcjonowanym materiałem ilustracyjnym. |
W cyklu 2022/23_Z:
Celem wykładów i odpowiadających im ćwiczeń jest zapoznanie słuchaczy z podstawami nauk o ziemi i nauk przyrodniczych: geologii, petrologii, geologii historycznej, paleontologii, paleobotaniki, geomorfologii, sedymentologii, gleboznawstwa oraz klimatologii i kartografii. W szczególności zostaną przybliżone następujące zagadnienia: dynamiczne zjawiska kształtujące rzeźbę terenu (geologia dynamiczna i geomorfologia), glacjologia wraz z charakterystyką czwartorzędowych osadów oraz form glacjalnych i fluwioglacjalnych, pedologia (procesy glebotwórcze). Wszystkie wykłady będą wzbogacone o konkretne przykłady omawianych zjawisk i procesów bazując na trzech różnych stanowiskach archeologicznych: Wilanów, Wiskitki, Sakkara (Egipt). Wykłady przygotowane są w formie prezentacji Power Point z odpowiednio dobranym i wyselekcjonowanym materiałem ilustracyjnym. |
W cyklu 2023/24_Z:
Celem wykładów i odpowiadających im ćwiczeń jest zapoznanie słuchaczy z podstawami nauk o ziemi i nauk przyrodniczych: geologii, petrologii, geologii historycznej, paleontologii, paleobotaniki, geomorfologii, sedymentologii, gleboznawstwa oraz klimatologii i kartografii. W szczególności zostaną przybliżone następujące zagadnienia: dynamiczne zjawiska kształtujące rzeźbę terenu (geologia dynamiczna i geomorfologia), glacjologia wraz z charakterystyką czwartorzędowych osadów oraz form glacjalnych i fluwioglacjalnych, pedologia (procesy glebotwórcze). Wszystkie wykłady będą wzbogacone o konkretne przykłady omawianych zjawisk i procesów bazując na trzech różnych stanowiskach archeologicznych: Wilanów, Wiskitki, Sakkara (Egipt). Wykłady przygotowane są w formie prezentacji Power Point z odpowiednio dobranym i wyselekcjonowanym materiałem ilustracyjnym. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
AR1_W02 Zna i rozumie podstawową terminologię oraz ma uporządkowaną
podstawową wiedzę z zakresu archeologii, antropologii kultury, historii,
historii sztuki, zabytkoznawstwa i konserwatorstwa, geologii i geografii.
AR1_W04 Zna i rozumie powiązania archeologii z innymi dyscyplinami naukowymi.
AR1_U03 Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie
i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych,
opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie
problemów w zakresie archeologii.
AR1_U08 Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik
komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie archeologii i dziedzin
współpracujących z archeologią oraz zarządzania dziedzictwem
kulturowym, w języku polskim i angielskim.
AR1_K01 Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii i
zarządzania dziedzictwem kulturowym i rozumie potrzebę ciągłego
samokształcenia w tym zakresie.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: Egzamin w formie pisemnej składający się z 4-5 pytań otwartych.
Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy o związku archeologii z naukami o ziemi, procesach geologicznych kształtujących powierzchnię ziemi i stanowiska archeologiczne oraz prowadzeniem badań geoarcheologicznych.
Na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę o związku archeologii z naukami o ziemi. Zna procesy geologiczne kształtujące powierzchnię ziemi.
Na ocenę 4 (db) zna i rozumie związki archeologii z naukami o ziemi. Zna procesy geologiczne kształtujących powierzchnię ziemi i ich wpływ na stanowiska archeologiczne. Ma podstawową wiedzę o prowadzeniu badań geoarcheologicznych.
Na ocenę 5 (bdb) student ma dużą wiedzę o związkach archeologii z naukami o ziemi. Zna i rozumie procesy kształtujące powierzchnię ziemi oraz ich wpływ na stanowiska archeologiczne. Zna najważniejsze metody badań geoarcheologicznych oraz ich zastosowanie. Potrafi je dobrać do problemu badawczego.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa:
P. Migoń, Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Chapter 4: Techniques for Archaeological Sediments and Soils, [w] Techniques in Archaeological Geology, 2nd ed., [ed.] E. Garrison, Springer, 2016.
Mikroprzeszłość. Badania specjalistyczne w archeologii, red. Kurzawska A., Sobkowiak-Tabaka I., Poznań 2021. Wybrane rozdziały: Palinologia, str. 13-30, P. Kołaczek, M. Karpińska-Kołaczek, S. Czerwiński, K. Marcisz, M. Lamentowicz; Mikromorfologia, str. 277-296 K. Leszczyńska, M. Jankowiak.
Literatura uzupełniająca:
M. Klimaszewski - Geomorfologia. Wyd. PWN, 1981.
R. Gradziński, A. Kostecka, A. Radomski, R. Unrug - Zarys sedymentologii. Wydawnictwa Geologiczne, 1986.
Rozdział XXIV: Charakterystyka gleb Polski. E. Falkowska, [w] Laboratoryjne badania gruntów i gleb, [ed.] E. Myślińska. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2010.
W cyklu 2021/22_Z:
A. Jachowicz, S. Dybova – Jachowicz, Paleobotanika, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003. |
W cyklu 2022/23_Z:
A. Jachowicz, S. Dybova – Jachowicz, Paleobotanika, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003. |
W cyklu 2023/24_Z:
A. Jachowicz, S. Dybova – Jachowicz, Paleobotanika, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003. |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: P. Migoń, Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: M. Klimaszewski - Geomorfologia. Wyd. PWN, 1981. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
wykład I rok archeologii I stopnia |
W cyklu 2022/23_Z:
wykład I rok archeologii I stopnia |
W cyklu 2023/24_Z:
wykład I rok archeologii I stopnia |
W cyklu 2024/25_Z:
wykład I rok archeologii I stopnia |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: