Dawne techniki i technologie WNHS-AR-DTiT
Konwersatorium poświęcone jest zagadnieniu starożytnych technik. Na wstępie, studenci zapoznają się z rodzajami źródeł, z których czerpiemy informacje na temat dawnych technologii i technik. W dalszej części zaprezentowane zostaną najważniejsze surowce jakie pozyskiwano i przetwarzano w dawnych czasach. Uczestnicy konwersatorium poznają metody pozyskiwania, przeróbki oraz wykorzystywania gotowych wyrobów z kamienia, drewna, kości, metalu, szkła i ceramiki oraz włókien roślinnych i zwierzęcych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
K_W01 Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk o społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
K_W05 Ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki
K_W07 Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych
K_W14 Ma podstawową wiedzę na temat surowców i materiałów wykorzystywanych przez dawne społeczności oraz sposobów ich obróbki i zastosowania
K_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
K_U21 Potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd na dany temat ( w tym także na tematy związane ze studiowaną specjalnością) oraz podając argumenty za i przeciw. Potrafi bronić swoich tez podczas dyskusji.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. aktywny udział w zajęciach
2. prezentacja ustna na zadany temat
3. kolokwium końcowe
Każdy student zobowiązany jest do przygotowania i przedstawienia jednej prezentacji w czasie semestru. Tematy prezentacji oraz ich terminy zostaną przedstawione studentom na pierwszych zajęciach. Prezentacja nie może być krótsza niż 15 minut. Ocenie podlega dobór materiału, klarowność prezentacji, struktura wystąpienia, wizualna atrakcyjność przekazu (liczy się atrakcyjność przekazu, która rzeczywiście ułatwia odbiór prezentowanych treści) i przygotowanie prelegenta. Oceniana jest także aktywność studenta podczas zajęć.
Zajęcia kończy kolokwium obejmujące materiał poznany w czasie semestru. Posiada pytania testowe oraz otwarte.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
C. Renfrew, P. Bahn. Archeologia. Teorie, Metody, Praktyka. Warszawa: Prószynski i S-ka, 2002
H.M-L. Miller. Archaeological Approaches to Technology, Elsevier, 2007
A. Lasota-Moskalewska, Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości, Warszawa 2005.
W cyklu 2024/25_L:
C. Renfrew, P. Bahn. Archeologia. Teorie, Metody, Praktyka. Warszawa: Prószynski i S-ka, 2002 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: