Badania ceramiki WNHS-AR-BC.PA
Wykłady mają na celu zaprezentowanie słuchaczom tradycyjnych i nowoczesnych metod badań zabytków ceramicznych, korzyści płynących z wieloaspektowego podejścia do badań ceramiki, jak również przybliżenie całego procesu produkcji wyrobów ceramicznych od pozyskania surowców do wypalenia gotowego przedmiotu.
Przedstawiany materiał jest podzielony na trzy bloki tematyczne:
1) Archeologiczne badania ceramiki
W tym bloku zaprezentowane zostaną procedury postępowania z zabytkiem ceramicznym bezpośrednio na stanowisku oraz podstawowe analizy wykonywane w warunkach polowych. W tej części studenci poznają również najważniejszą terminologię stosowaną w interdyscyplinarnych badaniach ceramiki.
2) Chaîne opératoire - proces produkcji ceramiki
W tym bloku słuchacze zapoznają się z zagadnieniami związanymi z poszczególnymi etapami produkcji ceramiki, a także podstawowymi wiadomościami na temat surowców ceramicznych.
3) Badania archeometryczne
W ostatnim bloku tematycznym studenci dowiedzą się jakie metody stosuje się we współczesnych badaniach zabytków ceramicznych, jakie próbki mogą być analizowane i jakich informacji mogą dostarczyć, a każe jak dobrze dopasować i zaplanować archeometryczne badania ceramiki.
Wykłady przygotowane są w formie prezentacji Power Point z odpowiednio dobranym i wyselekcjonowanym materiałem ilustracyjnym. W ramach części wykładu pt. Badania archeometryczne, studenci zapoznają się z laboratorium oraz wybraną aparaturą tj. mikroskopem polaryzacyjnym czy chromatografem gazowym.
W cyklu 2024/25_Z:
Wykłady mają na celu zaprezentowanie słuchaczom tradycyjnych i nowoczesnych metod badań zabytków ceramicznych, korzyści płynących z wieloaspektowego podejścia do badań ceramiki, jak również przybliżenie całego procesu produkcji wyrobów ceramicznych od pozyskania surowców do wypalenia gotowego przedmiotu. Przedstawiany materiał jest podzielony na trzy bloki tematyczne: 1) Archeologiczne badania ceramiki W tym bloku zaprezentowane zostaną procedury postępowania z zabytkiem ceramicznym bezpośrednio na stanowisku oraz podstawowe analizy wykonywane w warunkach polowych. W tej części studenci poznają również najważniejszą terminologię stosowaną w interdyscyplinarnych badaniach ceramiki. 2) Chaîne opératoire - proces produkcji ceramiki W tym bloku słuchacze zapoznają się z zagadnieniami związanymi z poszczególnymi etapami produkcji ceramiki, a także podstawowymi wiadomościami na temat surowców ceramicznych. 3) Badania archeometryczne W ostatnim bloku tematycznym studenci dowiedzą się jakie metody stosuje się we współczesnych badaniach zabytków ceramicznych, jakie próbki mogą być analizowane i jakich informacji mogą dostarczyć, a każe jak dobrze dopasować i zaplanować archeometryczne badania ceramiki. W ramach części wykładu pt. Badania archeometryczne, studenci zapoznają się z laboratorium oraz wybraną aparaturą m.in. mikroskopem polaryzacyjnym, oprogramowaniem do analizy obrazów mikroskopowych czy chromatografem gazowym. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: |
Efekty kształcenia
AR_W05 - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach archeologii z naukami ścisłymi i możliwością ich wykorzystania;
AR_W14 - posiada pogłębioną wiedzę na temat nowoczesnych metod badań ceramiki;
AR_W15 - ma pogłębioną wiedzę na temat terenowych metod pozyskiwania, zabezpieczenia, przygotowania i analizy zabytków ceramicznych, przygotowania próbek do badań archeometrycznych a także ich dokumentowania oraz planowania specjalistycznych badań;
AR_U09 - potrafi porozumiewać się z ze specjalistami w zakresie archeologii i pracownikami laboratorów oraz z z niespecjalistami, w języku polskim i angielskim;
AR_K01 Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii,
AR_K02 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, także tej interdyscyplinarnej.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: egzamin pisemny, składający się z 3-4 pytań otwartych.
Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy na temat badań ceramiki.
Na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę na temat badań ceramiki.
Na ocenę 4 (db) posiada poszerzoną wiedzę na temat interdyscyplinarnych badań ceramiki. Potrafi powiązać obserwacje makroskopowe ceramiki z poszczególnymi procesami produkcji. Przyswojone pojęcia pozwalają mu na podjęcie współpracy z innymi specjalistami.
Na ocenę 5 (bdb) student posiada dużą wiedzę na temat badań zabytków ceramicznych, w tym archeometrycznych. Sprawnie posługuje się terminologią z zakresu produkcji ceramiki i zaawansowanych metod jej badań. Rozumie potrzebę interdyscyplinarności badań i potrafi dobrze dopasować metody badawcze do rozwiązania konkretnych problemów.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Quinn, P. 2013. Ceramic Petrography The Interpretation of Archaeological Pottery
& Related Artefacts in Thin Section. Wyd. Archaeopress Archaeology.
Stoksik, H. 2007. Technologia warsztatu ceramicznego. Wyd. PWT.
Mikroprzeszłość. Badania specjalistyczne w archeologii, red. Kurzawska A., Sobkowiak-Tabaka I., Poznań 2021. Wybrane rozdziały: Ceramika – badania petroarcheologiczne, str. 353-366, P. Gunia, M. Krueger, E. Lisowska; Ceramika – badania osadów organicznych wnętrza naczyń, str. 367-386, M. Kruege.r
Literatura uzupełniająca:
Quinn, P. 2022. Thin Section Petrography, Geochemistry & Scanning Electron Microscopy of Archaeological Ceramics. Wyd. Archaeopress Archaeology
Roux, V. 2019. Ceramics and Society A Technological Approach to Archaeological Assemblages. Wyd. Springer.
Wodzińska, A. A Manual of Egyptian Pottery (seria). Wyd. Ancient Egypt Research Associates, Inc.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: