Aspekty praktyczne zarządzania dziedzictwem kulturowym WNHS-AR-APZD
Zajęcia poświęcone będą tematyce praktycznych aspektów zarządzania dziedzictwem kulturowym i przygotowaniu samodzielnej pracy naukowej w wyżej wymienionym zakresie. Część zajęć w miarę możliwości będzie odbywała się w muzeach, aby studenci poznali dziedzictwo w praktyce.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AR2_W13 - Ma pogłębioną wiedzę na temat teoretycznych podstaw zarządzania dziedzictwem kulturowym, sposobów jego interpretowania i popularyzowania.
AR2_U13 - Potrafi dokonać analizy obiektu dziedzictwa kulturowego i opracować dla niego program długoterminowej ochrony i konserwacji, wykorzystując wiedzę teoretyczną oraz zgromadzone i wytworzone źródła.
AR2_K04 - Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu archeologa i zarządcy dziedzictwa kulturowego
Kryteria oceniania
• Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie praktycznych aspektów zarządzania dziedzictwem kulturowym.
• Na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie.
• Na ocenę 4 (db) student poprawnie porusza się po zagadnieniach z zakresu zarządzania dziedzictwem kulturowym, wykazuje się umiejętnościami w wyszukiwaniu i analizowaniu źródeł, posiada podstawowe umiejętności badawcze, potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną na dany temat w zakresie zarządzania dziedzictwem kulturowym.
• Na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w sferze praktycznych aspektów zarządzania dziedzictwem kulturowym oraz posiada umiejętności i kompetencje pozwalające aktywnie brać udział w dyskusji na ten temat.
Literatura
- Kobyliński, Z. 1998. Międzynarodowe zasady ochrony i konserwacji dziedzictwa archeologicznego. Warszawa: SNAP.
- Gutowska, K. (red.) 2000. Problemy zarządzania dziedzictwem kulturowym. Warszawa: IAiE PAN.
- Kobyliński, Z. 2001. Teoretyczne podstawy konserwacji dziedzictwa archeologicznego. Warszawa: IAiE PAN.
- Rudkowski, T. (red.) 2005. O zabytkach. Opieka, ochrona, konserwacja. Warszawa: TONZ
- Kobyliński, Z. 2009. Własność dziedzictwa kulturowego. Warszawa: IAiE PAN.
- Kula, M. 2020. Krótki raport o użytkowaniu historii. Warszawa: PWN.
- Kobyliński, Z. 2020. Zarządzanie dziedzictwem kulturowym. Wprowadzenie do problematyki. Warszawa: UKSW.
- Szmygin, B. 2000. Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku. Lublin: Politechnika Lubelska.
- Pawłowska, K. i M. Swaryczewska 2002. Ochrona dziedzictwa kulturowego. Zarządzanie i partycypacja społeczna. Kraków: WUJ.
- Gaweł, Ł. 2011. Szlaki dziedzictwa kulturowego. Teoria i praktyka zarządzania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Piotrowska, K. i D. Lipska (red.) 2015. Zarządzanie światowym dziedzictwem kulturowym. Warszawa: Narodowy Instytut Dziedzictwa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: