Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne WMCM-PG-PiPP-sem-1
Przygotowanie studenta poprzez przekazanie wiedzy, dotyczącej dziecka w różnym okresie życia: jego rozwoju fizycznego, motorycznego, psychicznego. Wykształcenie umiejętności rozpoznawania problemów pielęgnacyjnych, planowania oraz sprawowania opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym z uwzględnieniem jego potrzeb biologicznych, społecznych i psychicznych. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za podejmowane działania oraz współpracy z rodziną, szkołą oraz innymi instytucjami, sprawującymi opiekę nad dziećmi.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
CMP_D.W.2
CMP_D.W.4
CMP_D.W.5
CMP_D.W.6
CMP_D.W.7
CMP_D.W.8
CMP_D.W.9
CMP_D.W.10
CMP_D.W.11
CMP_D.W.12
CMP_D.W.14
CMP_D.W.18
CMP_D.W.19
CMP_D.W.20
CMP_D.U.1
CMP_D.U.2
CMP_D.U.3
CMP_D.U.4
CMP_D.U.5
CMP_D.U.6
CMP_D.U.7
CMP_D.U.9
CMP_D.U.10
CMP_D.U.11
CMP_D.U.12
CMP_D.U.13
CMP_D.U.16
CMP_D.U.19
CMP_D.U.20
CMP_D.U.21
CMP_D.U.22
CMP_D.U.24
CMP_D.U.25
CMP_D.U.26
CMP_D.U.27
CMP_D.U.28
CMP_D.U.30
CMP_D.U.32
CMP_D.U.33
CMP_D.K.1
CMP_D.K.2
CMP_D.K.3
CMP_D.K.4
CMP_D.K.5
CMP_D.K.6
CMP_D.K.7
CMP_D.K.8
CMP_D.K.9
CMP_D.K.10
Kryteria oceniania
Warunek zaliczenia przedmiotu:
Wykład:
egzamin pisemny w formie pytań testowych jednokrotnego wyboru (50 pytań) z zagadnień programowych wykładów, ćwiczeń, seminariów oraz samokształcenia. Student otrzymuje ocenę z egzaminu wg następujących progów punktowych:
50 – 60 % - dostateczny
61 – 70 % - dostateczny plus
71 – 80 % - dobry
81 – 90 % - dobry plus
91 – 100 % - bardzo dobry
Warunki zaliczenie praktyki zawodowej:
• obowiązkowa obecność na wszystkich zajęciach (w przypadku nieobecności usprawiedliwionej praktyka zawodowa musi być zrealizowana w innym terminie (ustalonym z koordynatorem przedmiotu))
• punktualne uczęszczanie na zajęcia
• przestrzeganie regulaminu praktyki zawodowej
• zaliczenie umiejętności według indeksu (dziennika) umiejętności
• prowadzenie indywidualnego dokumentowania pielęgnowania chorego
• kultura osobista, staranne umundurowanie
Literatura
Górnicki B, Dębiec B., Baszczyński J. (red.): Pediatria, tom 1i 2. PZWL, Warszawa 2005.
Obuchowicz A.: Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL, Warszawa 2010.
Barczykowska E., R.Ślusarz, M.Szewczyk: Pielęgniarstwo w pediatrii. Borgis, Warszawa 2006.
Cepach G., Krzeszowska B., Perek M., Twarduś K.: Modele pielęgnowania dziecka przewlekle chorego. PZWL, Warszawa 2011.
Kawalec W., Kubicka K. (red.): Repetytorium z pediatrii. PZWL, Warszawa 2005.
Krawczyński M. (red.): Norma kliniczna w pediatrii. PZWL, Warszawa 2005.
Krawczyński M.: Propedeutyka pediatrii. PZWL, Warszawa 2002.
Kubicka K., Kawalec W. (red.): Pediatria , PZWL, Warszawa 2005.
Luxner K.L. : Pielęgniarstwo pediatryczne Delmara. Elservier Urban &Partner, Wrocław 2006.
Pawlaczyk B. (red.): Pediatria dla studentów pielęgniarstwa. PZWL, Warszawa 2005.
Pietrzyk J, H.Szajewska, J.Mrukowicz.: ABC zabiegów w pediatrii. Medycyna Praktyczna Warszawa 2010.
Szczapa J.(red.): Podstawy neonatologii. PZWL, Warszawa2008.
Muscart M.: Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne. Czelej Lublin 2005.
Essential Pediatrics for Nurses Paperback – 2014by Meharban Singh (Author). CBS; 3rd edition (2014). ISBN-13: 978-8123924489
Wong's Essentials of Pediatric Nursing / Edition 10. by Marilyn J. Hockenberry, David Wilson, Cheryl C Rodgers . Elsevier Health Sciences 10/10/2016. ISBN-13: 9780323353168
Oxford Handbook of Clinical Skills for Children's and Young People's Nursing Dawson, Paula.OUP Premium 2012. A Handbook for Student Nurses, 2016–17 Edition Benbow, Wendy-Jordan, Gill Lantern Publishing 2016
Nursing care plans: transitional patient & family centered care Seventh edition. Carpenito, Lynda Juall Wolters Kluwer Health 2017
Pediatria. T. 1 / redakcja Jacek Józef Pietrzyk, Przemko Kwinta
Pediatria. T. 2 / redakcja Jacek Józef Pietrzyk, Przemko Kwinta
Pediatria. T. 3 / redakcja Jacek Józef Pietrzyk, Przemko Kwinta
Literatura uzupełniająca:
Publikacje naukowe, polecane podczas zajęć przez prowadzącego, a dodatkowo:
Bożkowa K., Kamieńska E.: Dawkowanie leków u noworodków, dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2010
Dobrzańska A., Ryżko J.: Pediatria do LEP. Elsevier Urban &Partner, Wrocław 2004.
Kawalec W., Milanowski A. (red.): Diagnostyka różnicowa najczęstszych objawów w praktyce pediatrycznej. PZWL, Warszawa 2005.
Kornacka M., K. (red.): Noworodek przedwcześnie urodzony – pierwsze lata życia. PZWL, Warszawa 2005.
Krawczyński M.: Farmakoterapia dzieci i młodzieży. Wyd.Lek. PZWL, Warszawa 2009.
Rudkowski Z.: Choroby zakaźne i pasożytnicze u dzieci. PZWL, Warszawa 2005.
Ryżka J., Socha J. (red.): Zaburzenia czynnościowe układu pokarmowego u dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2005.
Strange, W.Ahrens G.: Medycyna ratunkowa wieku dziecięcego. Elsevier 2003.
Nursing Case Studies in Caring Barry, Charlotte D.-Gordon, Shirley C.-King, Beth 10. Professional Practice Models in Nursing Duffy, Joanne R. Springer Publishing Company, Inc. 2016
Nursing Diagnosis Carpenito-Moyet, Lynda Juall. Lippincott Williams & Wilkins 2012 Theresa A. HCPro
Nursing practice : knowledge and care Second edition. Peate, Ian Wiley Blackwell 2017
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: