Psychoonkologia WMCM-PG-PO
Zarys problematyki psychoonkologicznej i psychopaliatywnej. Uwarunkowania zachorowania na raka.
Komunikacja w opiece onkologicznej. Niebezpieczne pułapki i zapobieganie im.
Przekazywanie niepomyślnych informacji w pracy zespołów onkologicznych, udzielanie
informacji w aspekcie prawnym i praktycznym. Przekazywanie informacji pacjentowi i jego rodzinie przez zespół terapeutyczny. Świadoma zgoda pacjenta na leczenie i jej konsekwencje.
Techniki sprawdzania co pacjent wie o swojej chorobie, diagnozie, rokowaniu, postępowaniu
Terapeutycznym. Techniki sprawdzania co pacjent chce się dowiedzieć o swojej chorobie, diagnozie
pielęgniarskiej, rokowaniu, postępowaniu pielęgniarskim. Metoda stopniowania przekazywanych informacji. Zapewnienie pacjentowi wsparcia i przestrzeni do wyrażania emocji i zadawania pytań.
Prowadzenie bezpiecznych i skutecznych rozmów z pacjentem:
• Pozytywne ocenianie
• Empatia
• Aktywne słuchanie
• Parafrazowanie
• Odzwierciedlanie uczuć i werbalizacja emocji
• Błędy w prowadzeniu rozmowy.
Sposoby redukcji stresu emocjonalnego.
Problematyka żałoby. Żałoba normalna i patologiczna. Pomoc psychologiczna w przeżywaniu żałoby.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Udział w wykładzie: 15 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 10 godz.
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 10 godz.
Konsultacje: 3 godz.
| W cyklu 2022/23_Z: Udział w wykładzie: 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godz.
Konsultacje: 5 godz.
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wymienia i opisuje mechanizmy obronne stosowane przez chorych. Wykazuje znajomość elementów procesu komunikacji z chorym przewlekle, chorym nieuleczalnym oraz przeszkód w komunikacji. Scharakteryzuje czym są procesy adaptacyjne chorego i jego rodziny. Posiada wiedzę w zakresie form zmagania się ze stresem przez pacjenta oraz sposobami radzenia sobie z sytuacją zachorowania na chorobę nowotworową. Wykazuje znajomość koncepcji przystosowania do sytuacji kryzysowej. Wykazuje znajomość zasad i metod informowania i przekazywania trudnych informacji (informacji niepomyślnych) Posiada szczegółową wiedzę dotyczącą zasady „podążania za pacjentem” Potrafi prawidłowo rozpoznać fazę i etap w procesie adaptacyjnym w którym znajduje się pacjent.
Umiejętności: Odpowiednio zastosuje zasady pracy psychoonkologicznej. Będzie wstanie zastosować różne techniki komunikacji w zależności od stanu pacjenta. Odpowiednio rozpozna i zinterpretuje mechanizmy obronne pacjenta oraz jego stany emocjonalne. Potrafi stosować wybrane metody psychoonkologicznej pracy z pacjentem.
Kompetencje: kreuje, przewiduje i uwzględnia czynniki wpływające na reakcje własne i pacjenta. Student jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychoonkologii.
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach: 15 godz.
Praca własna studenta: 10 godz.
Przygotowanie do egzaminu, konsultacje i egzamin: 5 godzin
Razem: 30 godz. = 1 ECTS
Kryteria oceniania
ocena niedostateczna (ndst. -2) student nie posiada wiedzy, umiejętności i kompetencji przewidzianych w efektach kształcenia.
ocena dostateczna (dst.: 3) Student posiada wiedzę teoretyczną, ale nie posiada umiejętności praktycznych i kompetencji przewidzianych w efektach kształcenia.
ocena dobra (db.: 4) Student posiada wiedzę teoretyczną i większość umiejętności praktycznych i kompetencji przewidzianych w efektach kształcenia.
ocena bardzo dobra (bdb.: 5) Student posiada pełną wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne i kompetencje przewidziane w efektach kształceni
Literatura
1. de Walden-Gałuszko K. Psychoonkologia w praktyce klinicznej, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2011
2. Rogiewicz M. (red.) Praktyczny podręcznik psychoonkologii dorosłych, Medycyna Praktyczna, Kraków
2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: