Patologia WMCM-PG-PAT-sem-1
1 TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
Wykład i Seminarium:
Podstawowe pojęcia zdrowie-choroba. Klasyfikacja chorób, objawy, przebieg, rokowanie, zejście. Etiologia i patogeneza. Czynniki chorobotwórcze i mechanizm ich działania. Rola czynników środowiskowych w rozwoju organizmu i w kształtowaniu patogenezy chorób. Udział mechanizmów epigenetycznych.
Zapalenie
2 TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
Wykład i seminarium:
Termoregulacja
Układ trawienny
• Przełyk (choroby przełyku)
• Żołądek (zapalenie żołądka, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, rak żołądka, zespół Zollingera-Ellisona
• Jelito cienkie i grube (zaburzenia motoryki jelit, niedrożność porażenna i mechaniczna jelit, zaburzenia wchłaniania tłuszczów, węglowodanów, białek, zaburzenia wodno-elektrolitowe
• Wątroba (WZW, marskość, zapalenie pęcherzyka żółciowego, niewydolność)
• Czynność zewnątrzwydzielnicza trzustki (OZT, przewlekłe zapalenie trzustki), czynność wewnątrzwydzielnicza trzustki, cukrzyca (t1, t2, zaburzenia metaboliczne w cukrzycy; hormonalnie czynne guzy trzustki, hipoglikemia, otyłość i głodzenie
3 TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY dr Stangret
Wykład i seminarium:
Etiopatogeneza nowotworów
• Występowanie nowotworów
• Charakterystyka transformacji nowotworowej
• Modele karcynogenezy
• Czynniki predysponujące i rakotwórcze środowiska człowieka
• Markery nowotworowe
• Oddziaływanie nowotworu na organizm gospodarza
• Patofizjologiczne podstawy terapii genowej i immunoterapii chorób nowotworowych
4. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
Wykład i Seminarium:
Metabolizm kostny
Patofizjologia choroby zwyrodnieniowej stawów
5. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
Wykład i Seminarium:
Układ dokrewny (ogólny pogląd na zaburzenia czynnościowe układu dokrewnego – niedoczynność gruczołu dokrewnego, nadczynność gruczołu dokrewnego, zaburzenia podstawowych procesów w układzie dokrewnym:
• gruczoł tarczowy
• zaburzenia regulacji hormonalnej wapniowo-fosforanowej
• rdzeń nadnerczy
• kora nadnerczy
• stres
6. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
Wykład i seminarium:
Układ płciowy
• Zaburzenia różnicowania płci i rozwoju układu płciowego
• Wpływ zaburzeń endokrynologicznych na układ rozrodczy
• Zaburzenia owulacji oraz inne nieprawidłowości żeńskiego cyklu płciowego
• Zaburzenia cyklu płciowego spowodowane chorobami podwzgórza i przysadki mózgowej
• Niepłodność i bezpłodność
7. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
Wykład i Seminaria:
Układ krążenia
• przypomnienie: praca serca i przepływ krwi, metabolizm serca;
• regulacja ukł. krążenia (prądy czynnościowe serca, pole elektryczne serce (model dipola równoważnego)
• EKG (terminologia załamków, odcinków, rejestracja)
• Cykl pracy serca w ekg, oś elektryczna serca
• Wpływ zaburzeń elektrolitowych na EKG (zmiany w stężeniu potasu, wapnia)
• Zaburzenia wytwarzania i przewodzenia bodźców
• Patomechanizm zaburzeń rytmu, pobudzenie pozazatokowe, czynne rytmy pozazatokowe( częstoskurcz nadkomorowy, komorowy, zespół wydłużonego QT, trzepotanie i migotanie przedsionków, komór)
• Zaburzenia przewodzenia przedsionkowo – komorowego (bloki śródkomorowe, zespoły preekscytacji)
• ChNS (przyczyny, etiologia, miażdzyca tętnic wieńcowych, zawał serca
• Niewydolność krążenia (funkcja skurczowa serca, zastoinowa niewydolność serca, wstrząs, zaburzenia krążenia w wadach serca (tony i szmery, wady serca-wrodzone, nabyte)
• Nadciśnienie tętnicze
8. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
Wykład i Seminarium:
I. Patofizjologia układu oddechowego
• Mechanizmy zaburzeń mechaniki oddychania (obturacjyjny zespół upośledzenia sprawności wentylacyjnej płuc, restrykcyjny typ zaburzeń wentylacji, zaburzenia wymiany gazowej, zaburzenia oddychania w czasie snu, komórkowe mechanizmy kompensacyjne niedotlenienia w układzie oddechowym, systemy kontroli oddychania (chemiczna regulacja oddychania, testy oceny regulacji oddychania; przykłady kliniczne (astma, POChP, choroby śródmiąższowe płuc, zespół otyłości i hipowentylacji, regulacja oddychania podczas snu)
II. Patofizjologia nerek
• Anatomia
• Regulacja wydalania sodu
• Regulacja wydalania potasu
• Zagęszczanie i rozcieńczanie moczu (zaburzenia w wydalaniu i oszczędzaniu wody: zespoły niedoboru ADH, braku wrażliwości na ADH, zmiany organiczne nerek, zaburzenia zdolności rozcieńczania moczu)
• Wydalanie jonu wodorowego 8wchłanianie zwrotne, wydalanie i synteza de novo wodorowęglanów, wydalanie jonu wodorowego: powstawanie kwaśności miareczkowej i jonu amonowego, zaburzenia wchłaniania wodorowęglanów i wydzielania jonu wodorowego
• Badanie czynności nerek (badanie moczu, przesączania kłębuszkowego i ukrwienia nerek, badanie moczu, badanie klirensowe, metody pomiarów czynności kłębuszków i/lub kanalików nerkowych
• Choroby nerek
• Niewydolność nerek (przewlekła niewydolność nerek, ostra niewydolność nerek)
9. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
Wykład i Seminarium
Patofizjologia tkanki łącznej
• Zaburzenia w rozwoju i odkładaniu się elementów tkanki łącznej (samoistna kruchość kości, zespół Ehlersa-Danlosa, RZS, twardzina, toczeń, zaburzenia metabolizmu glukozoaminoglikanów)
• Zagadnienia patologii mięśni prążkowanych
• Miopatie
• Choroby nerwowo-mięśniowe, choroby zapalne mięśni
10. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
Wykład i seminarium:
Ośrodkowy układ nerwowy:
• zaburzenia najważniejszych funkcji układu nerwowego - ruch, czucie, zaburzenia niektórych wyższych czynności korowych,
• etiologia i patomechanizmy wybranych chorób OUN (charakterystyka najważniejszych stanów patologicznych OUN-procesy snu czuwania, czynności motywacyjno-popędowe i emocje, procesy uczenia się i pamięci); padaczka, choroby neurodegeneracyjne – mechanizmy powstawania, ch. Parkinsona, ch. Huntingtona, ch. otępienne, schizofrenia, paranoja i reakcje paranoidalne, ch afektywne, zespoły lękowe
Wykład Starzenie się
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
CMP_A.W6 podstawowe pojęcia z zakresu patologii ogólnej i patologii poszczególnych układów organizmu;
CMP_A.W7 wybrane zagadnienia z zakresu patologii narządowej układu krążenia, układu oddechowego, układu trawiennego, układu hormonalnego, układu metabolicznego, układu moczowo-płciowego i układu nerwowego;
CMP_A.W8 czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne;
CMP_A.U2 łączyć obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych
z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badań diagnostycznych;
Wykłady 30 godzin
Seminaria 30 godzin
Samokształcenie 10 godzin
Łącznie 2,5 ECTS
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę - kolokwium testowe.
Ocena pozytywna - uzyskanie co najmniej 50%+1pkt
Literatura
1. Literatura obowiązkowa:
Guzek JW - Patofizjologia człowieka w zarysie, PZWL 2015
2. Literatura uzupełniająca:
Maśliński S., Ryżewski J.: Patofizjologia. Tom 1-2. PZWL 2012
Zahorska-Markiewicz B, Małecka-Tendera E.: Patofizjologia kliniczna. Podręcznik dla studentów medycyny. Urban & Partner 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: