Zajęcia fakultatywne: język migowy (wcześniej: Język migowy) WMCM-PG-JM-fak
Wprowadzenie teoretyczne: SJM a PJM, kulturowe podejście do społeczności Głuchych. Wprowadzenie alfabetu migowego i liczebników. Wprowadzenie pojęć migowych (znaki ideograficzne) z zakresu : pierwszy kontakt, zdrowie, choroba, kontakt z pacjentem, rachuba czasu.
Wprowadzenie elementów gramatyki- twarzy i przestrzeni; gramatyka twarzy- wprowadzenie zdań migowych ( twierdzących, przeczących i pytających) z użyciem ekspresji twarzy; gramatyka przestrzeni- wprowadzenie czasowników kierunkowych (np. pytać, dać, mieć, pomagać).
Demonstracja dialogów migowych. Tworzenie prostych wypowiedzi (autoprezentacja, wypowiedzi na podany temat).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2021/22_Z: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2024/25_Z: obowiązkowy | W cyklu 2023/24_Z: obowiązkowy | W cyklu 2022/23_Z: obowiązkowy | W cyklu 2020/21_Z: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student ma podstawową, wiedzę na temat języka (fonicznego oraz wizualno-przestrzennego: migowego) i jego funkcji, zna terminologię z zakresu przedmiotu: daktylografia, ideografia, polski język migowy (PJM); język narodowy.
Umiejętności:
Student potrafi posługiwać się alfabetem palcowym oraz liczebnikami, w tym liczebnikami inkorporowanym, potrafi rozpocząć rozmowę z głuchym użytkownikiem języka migowego, przedstawić się oraz wyrazić prośbę, podziękowanie oraz przeprosiny.
Kompetencje społeczne:
Student prezentuje właściwą postawę wobec osób z wadą słuchu, w tym osób g/Głuchych i używanego przez nich języka migowego
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: pokaz, prezentacja, dyskusja, praca warsztatowa, konsultacje indywidualne.
Weryfikacja efektów uczenia się odbywa się przez realizację zleconego zadania- sprawdzenie stopnia rozumienia oraz sprawność nadawania znaków języka migowego w postaci krótkich scenek sytuacyjnych.
Literatura
J.K. Hendzel „Słownik języka miganego”, wyd. Rakiel, Olsztyn, 2006
H. Stolarska (red.), „Podręcznik do nauki Polskiego Języka Migowego”, wyd. Poltext, Warszawa, 2016
B. Szczepankowski „Język migany w szkole”, wyd. WSiP, Warszawa, 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: