Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne WMCM-PG-CHiP-zprak-1
1. Zajęcia praktyczne/ praktyki zawodowe 1. Praca pielęgniarki instrumentariuszki.
2. Opieka i pielęgnacja chorego z różnymi schorzeniami chirurgicznymi.
3. Opieka nad chorym w stanie bezpośredniego zagrożenia życia.
4. Opieka nad chorym, leczonym krwią i pochodnymi. Odczyny poprzetoczeniowe:
5. objawy, zasady postępowania.
6. Przygotowanie do zabiegu operacyjnego w trybie planowym , nagłym oraz w chirurgii jednego dnia.
7. Postępowanie i opieka pielęgniarska po zabiegach chirurgicznych. Udział pielęgniarki w usprawnianiu chorych po zabiegach operacyjnych.
8. Zadania pielęgniarki w zapobieganiu wczesnym i późnym powikłaniom po zabiegu operacyjnym.
9. Żywienie chorych w chirurgii – rola pielęgniarki w żywieniu dojelitowym i pozajelitowym.
10. Prowadzenie dokumentacji opieki nad chorym.
11. Ocena i monitorowanie natężenia bólu – zadania pielęgniarki.
W cyklu 2021/22_Z:
Realizowane będą zajęcia praktyczne typu tradycyjnego (stosowanie wiedzy i umiejętności w praktyce), zajęcia praktyczne typu problemowego (zdobycie nowej wiedzy, wyrabianie umiejętności rozwiązywania problemów), ćwiczenia (wielokrotne powtarzanie przez studentów pokazanej uprzednio przez nauczyciela czynności), metody problemowe aktywizujące: z seminarium (dyskusja grupowa poprzedzona samodzielną pracą studentów), metody podające: z Instruktaż ( przekazanie w krótkim czasie nowych informacji), metody przypadków, metody sytuacyjne z instruktażem. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
CMP_D.U1
CMP_D.U2
CMP_D.U3
CMP_D.U6
CMP_D.U7
CMP_D.U8
CMP_D.U12
CMP_D.U13
CMP_D.U15
CMP_D.U17
CMP_D.U19
CMP_D.U22
CMP_D.U23
CMP_D.U24
Metoda problemowa, praca z chorym, analiza dokumentacji medycznej, instruktaż, wykonywanie świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie pod bezpośrednim nadzorem nauczyciela.
Realizowane będą zajęcia praktyczne typu tradycyjnego (stosowanie wiedzy i umiejętności w praktyce), zajęcia praktyczne typu problemowego (zdobycie nowej wiedzy, wyrabianie umiejętności rozwiązywania problemów), ćwiczenia (wielokrotne powtarzanie przez studentów pokazanej uprzednio przez nauczyciela czynności), metody problemowe aktywizujące: z seminarium (dyskusja grupowa poprzedzona samodzielną pracą studentów), metody podające: z Instruktaż ( przekazanie w krótkim czasie nowych informacji), metody przypadków, metody sytuacyjne z instruktażem.
Stosowane będą środki dydaktyczne ułatwiające i przyspieszające zdobywanie umiejętności i obiektywizujące proces kontroli i oceny wyników kształcenia: a) słowne np.: arkusz danych o podopiecznym; plan procesu pielęgnowania; procedury pielęgniarskie; standardy postępowania; dzienniczki umiejętności; karty zaliczeń, b) obrazowe bezpośrednie np.: zmiany chorobowe u pacjenta, określone sytuacje pielęgnacyjne, diagnostyczne lub terapeutyczne; c) materiały i środki stosowane w procesie pielęgnowania i leczenia umożliwiające organizowanie sytuacji dydaktycznej, d) środki dydaktyczne techniczne ułatwiające kształcenie np.: środki audiowizualne.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: