Pedagogics WMCM-NU-PED-SEM-1-1
Pogłębiona wiedza nt:
- przekazanie informacji na temat pedagogiki, jako nauki (jej miejsca w systemie nauk, przedmiotu i zakresu, związku z innymi naukami)
- zapoznanie z podstawowymi pojęciami pedagogicznymi (wychowanie, edukacja, kształcenie, uczenie się i nauczanie, socjalizacja)
- przedstawienie głównych środowisk wychowawczych: rodziny, grupy rówieśniczej, szkoły
- omówienie symptomatyki wybranych problemów w funkcjonowaniu rodziny (błędy wychowawcze, zaniedbywanie i przemoc wobec dzieci)
- omówienie symptomatyki wybranych zaburzeń rozwojowych (dysleksja, autyzm i ZA, AD/HD)
- zapoznanie z funkcjonowaniem w roli ucznia – dziecka przewlekle chorego
- przedstawienie terminologii, celów, koncepcji i modeli współczesnej edukacji zdrowotnej
- zapoznanie z czynnikami ryzyka i czynnikami chroniącymi w edukacji zdrowotnej
- zapoznanie z metodyką edukacji zdrowotnej
- przedstawienie roli i zadań pielęgniarki/pielęgniarza w edukacji zdrowotnej
- wdrożenie do konstruowania programu edukacyjnego, realizowanego w stosunku do pacjentów/opiekunów w wybranych przez siebie obszarach
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
B.W16. Student/studentka objaśnia podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu pedagogiki, jako nauki stosowanej i procesu wychowania w aspekcie zjawiska społecznego (chorowania, zdrowienia, hospitalizacji, umierania)
B.W17. Student/studentka wykazuje znajomość procesu kształcenia w ujęciu edukacji zdrowotnej;
B.W18. Student zna problematykę metodyki edukacji zdrowotnej
w odniesieniu do dzieci, młodzieży i dorosłych
Umiejętności
B.U5. Student/studentka analizuje postawy ludzkie, proces ich kształtowania i zmiany
B.U19. Student/studentka opracowuje projekty pielęgniarskich działań prozdrowotnych w środowisku zamieszkania, edukacji i pracy
Literatura
1. Góralczyk E., Choroba dziecka w twoim życiu, Warszawa 1996
2. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006
3. Jundziłł E., Pawłowska R., Pedagog wobec osoby chorego, Gdańsk 2010
4. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993
5. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, Warszawa 2003
6. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1997
7. Pawluk-Skrzypek A., Jurewicz M., Dziecko przewlekle chore w systemie kształcenia i wychowania – percepcja studentów kierunku pedagogika, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” 2013, nr 12, s. 148 – 159
8. Pawluk-Skrzypek A., Olszewska E. Rodzicielstwo w cieniu autyzmu, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2015, nr 18, s. 148-162
9. Pawluk-Skrzypek A., Witek A., Lewandowska-Kidoń T., Percepcja otyłego rówieśnika a przekonania zdrowotne młodzieży gimnazjalnej, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu” 2012, nr 18(4), s. 276 – 280
10. Wolańczyk T., Komender J., (Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa 2015
11. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: