Pedagogics WMCM-NU-PED-1-1
- przekazanie informacji na temat pedagogiki, jako nauki (jej miejsca w systemie nauk, przedmiotu i zakresu, związku z innymi naukami)
- zapoznanie z podstawowymi pojęciami pedagogicznymi (wychowanie, edukacja, kształcenie, uczenie się i nauczanie, socjalizacja)
- przedstawienie głównych środowisk wychowawczych: rodziny, grupy rówieśniczej, szkoły
- omówienie symptomatyki wybranych problemów w funkcjonowaniu rodziny (błędy wychowawcze, zaniedbywanie i przemoc wobec dzieci)
- omówienie symptomatyki wybranych zaburzeń rozwojowych (dysleksja, autyzm i ZA, AD/HD)
- zapoznanie z funkcjonowaniem w roli ucznia – dziecka przewlekle chorego
- przedstawienie terminologii, celów, koncepcji i modeli współczesnej edukacji zdrowotnej
- zapoznanie z czynnikami ryzyka i czynnikami chroniącymi w edukacji zdrowotnej
- zapoznanie z metodyką edukacji zdrowotnej
- przedstawienie roli i zadań pielęgniarki/pielęgniarza w edukacji zdrowotnej
- wdrożenie do konstruowania programu edukacyjnego, realizowanego w stosunku do pacjentów/opiekunów w wybranych przez siebie obszarach
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
B.W16.Student/studentka objaśnia podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu pedagogiki, jako nauki stosowanej i procesu wychowania w aspekcie zjawiska społecznego (chorowania, zdrowienia, hospitalizacji, umierania)
B.W17.Student/studentka wykazuje znajomość procesu kształcenia w ujęciu edukacji zdrowotnej;
B.W18.Student zna problematykę metodyki edukacji zdrowotnej
w odniesieniu do dzieci, młodzieży i dorosłych
Umiejętności
B.U5.Student/studentka analizuje postawy ludzkie, proces ich kształtowania i zmiany
B.U19.Student/studentka opracowuje projekty pielęgniarskich działań prozdrowotnych w środowisku zamieszkania, edukacji i pracy
Literatura
1. Ciechaniewicz W. (red.), Pedagogika, Warszawa 2008
2. Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007
3. Góralczyk E., Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu, Warszawa 2009
4. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004
5. Pawluk-Skrzypek A., Witek A., Rola wsparcia rodzinnego i terapeutycznego w budowaniu szkolnej kariery ucznia – studium przypadku” (w:) Agnieszka Pawluk-Skrzypek, Monika Jurewicz (red.) Nauczyciel Uczeń Rodzic w teorii i praktyce edukacyjnej, Lublin 2016, s. 63-75
6. Pecyna M. B., Dziecko i jego choroba, Warszawa 2000
7. Sierakowska M., Wrońska I. (red.), Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej, Warszawa, 2014
8. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, Warszawa 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: