Physical examination WMCM-NU-BF-1-1
Wykład
1. Pedagogika, jako nauka (miejsce w systemie nauk, przedmiot i zakres, związek z innymi naukami)
2. Podstawowe pojęcia pedagogiczne (wychowanie, edukacja, kształcenie, uczenie się i nauczanie, socjalizacja)
3. Główne środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła
4. – 5. Symptomatyka wybranych problemów w funkcjonowaniu rodziny (błędy wychowawcze, zaniedbywanie i przemoc wobec dzieci)
6. – 8. Symptomatyka wybranych zaburzeń rozwojowych (dysleksja, autyzm i ZA, AD/HD)
9. Dziecko przewlekle chore w roli ucznia
Wykład:
Wykład konwencjonalny, czyli słowne przekazywanie treści kształcenia w postaci wypowiedzi ciągłej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej ilustrującej omawiane zagadnienia.
Wykład konwersatoryjny, w którym wykładowca przedstawia problem, który następnie jest rozwiązywany poprzez ukierunkowany dialog wykładowcy ze słuchaczami.
Seminarium:
Metoda komunikacyjna, studium przypadku, metoda sytuacyjna, metoda poglądowa, metoda analityczna, metody problemowe aktywizujące: dyskusja grupowa poprzedzona samodzielną pracą studentów, czyli przygotowaniem programu edukacyjnego, realizowanego w stosunku do pacjentów/opiekunów w wybranych przez siebie obszarach.
Samokształcenie
- przygotowanie prezentacji multimedialnej i wersji papierowej programu edukacyjnego, realizowanego w stosunku do pacjentów/opiekunów w wybranych przez siebie obszarach;
oraz praca własna (np. przygotowanie do: zajęć, egzaminu; studiowanie literatury; powtarzanie materiału itp.).
10. Terminologia, cele, koncepcje i modele współczesnej edukacji zdrowotnej
11. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w edukacji zdrowotnej
12. – 13. Metodyka edukacji zdrowotnej
14. – 15. Rola i zadania pielęgniarki/pielęgniarza w edukacji zdrowotnej
Seminarium: Wybrane problemy edukacji zdrowotnej
1. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi
2. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
3. Edukacja do dbałości o ciało
4. Edukacja do zdrowia psychicznego
5. Edukacja żywieniowa
6. Edukacja do zwiększenia aktywności fizycznej
7. Edukacja do bycia aktywnym pacjentem
Samokształcenie:
Pogłębianie tematyki, omawianej na zajęciach, w oparciu o literaturę, sugerowaną przez prowadzącego zajęcia, przygotowanie programu edukacyjnego, realizowanego w stosunku do pacjentów/opiekunów w wybranych przez siebie obszarach
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Efekty kształcenia
omawia badanie podmiotowe ogólne i szczegółowe, zasady jego prowadzenia i dokumentowania;
charakteryzuje techniki badania fizykalnego i kompleksowego badania fizykalnego pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej
określa znaczenie wyników badania podmiotowego i przedmiotowego w formułowaniu oceny sianu zdrowia pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej
Przeprowadza badanie podmiotowe pacjenta, analizuje i interpretuje wyniki dla potrzeb diagnozy pielęgniarskiej i jej dokumentowania
Rozpoznaje i interpretuje podstawowe odrębności w badaniu noworodka, niemowlęcia, osoby dorosłej i w wieku geriatrycznym
Wykorzystuje techniki badania fizykalnego do oceny fizjologicznych funkcji skóry, zmysłów, głowy, klatki piersiowej, w tym układu sercowo-naczyniowego, układu oddechowego, gruczołów piersiowych, jamy brzusznej, narządów płciowych, obwodowego układu krążenia, układu mięśniowo-szkieletowego i układu nerwowego
dokumentuje wyniki badania fizykalnego i ich wykorzystywanie w zakresie oceny stanu zdrowia pacjenta
wykonuje badanie fizykalne umożliwiające wczesne wykrywanie chorób sutka i uczy pacjentów samobadania piersi
Kryteria oceniania
Warunek dopuszczenia do egzaminu: zaliczenie seminarium.
Wykład:
Egzamin w formie testu wyboru z wielokrotnych odpowiedzi (MRQ – Multiple Response Questions), z wykorzystaniem aplikacji KAHOOT – 20 pytań (czas na odpowiedź 20 sekund). Ocena pozytywna uzyskiwana jest po uzyskaniu 50% pozytywnych odpowiedzi plus 1, zgodnie z następującą punktacją:
20-19 pkt bdb
18-17 pkt db+
16-15 pkt db
14-13 pkt dst+
12-11 pkt dst
10-00 pkt ndst
Seminarium:
Zaliczenie z oceną, przygotowanie prezentacji multimedialnej i wersji papierowej programu edukacyjnego, realizowanego w stosunku do pacjentów/opiekunów w wybranych przez siebie obszarach (ocenie, w skali 0-2 pkt, podlega: określenie celów programu, określenie sposobów realizacji, określenie efektów programu, przygotowanie materiałów informacyjnych dla pacjenta/opiekuna, sposób prezentacji; zgodnie z punktacją: 0 – przygotowane nieprawidłowo, 1 – przygotowane częściowo poprawnie, 2 – przygotowane prawidłowo). Punktacja końcowa:
10 pkt – bdb
09 pkt – db+
08 pkt – db
07 pkt – dst+
06 pkt – dst
Zaliczenie seminarium możliwe jest przy zachowaniu, co najmniej 70% obecności (tj. można opuścić, niezależnie od przyczyny 2 zajęcia)
Samokształcenie:
zaliczenie bez oceny.
Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu.
Literatura
1. Dyk D.: Badanie fizykalne w pielęgniarstwie, PZWL 2010
2. Baranowska A., Chadzopulu A.: badanie fizykalne w praktyce pielęgniarek i położnych, Czelej 2008
3. Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Procedury Pielęgniarskie, PZWL, Warszawa 2014
4. Klimaszewska K., Baranowska A., Krajewska Kułak E.: Podstawowe czynności medyczne i pielęgnacyjne, PZWL, Warszawa, 2017
5. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A.: Umiejętności pielęgniarskie - katalog check-list, PZWL 2017
6. Ślusarska B., Zarzycka D.: Podstawy pielęgniarstwa tom 2 - wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej, PZWL 2017
7. Dacre J., Kopełman P.(red), Badanie kliniczne, PZWL, Warszawa 2004,
8. Bates B., Bickley L ., Hoekelman R(red), Wywiad i badanie fizykalne. Springer. PWN Warszawa 1997,
Publikacje naukowe, polecane podczas zajęć przez prowadzącego, a dodatkowo:
1. Klimaszewska K., Baranowska A., Krajewska Kułak E.: Podstawowe czynności medyczne i pielęgnacyjne, PZWL, Warszawa, 2017
2. Muszalik M., Krajewska Kułak E., Wrońska I., Kędziora Kornatowska K.: Repetytorium z pielęgniarstwa, PZWL 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: