Psychologia medyczna WMCM-LEN-PM-sem
W trakcie zajęć studenci zostaną zapoznani z najważniejszymi aspektami psychologicznego funkcjonowania osób chorych przewlekle. Pierwsza część zajęć poświęcona będzie czynnikom psychologicznym, medycznym i społecznym, które są istotne w procesie adaptacji do życia z chorobą przewlekłą. Dalsza część zajęć poświęcona będzie aspektom klinicznym, w tym objawom psychopatologicznym występującym w przebiegu chorób somatycznych. W trakcie zajęć odbędą się też spotkania o charakterze warsztatowym poświęcone m.in. komunikacji z pacjentem czy komunikacji diagnozy.
Poniżej lista tematów omawianych w trakcie zajęć:
Zajęcia 1: Zajęcia organizacyjne
Zajęcia 2: Stres i radzenie sobie ze stresem choroby
Zajęcia 3: Modele adaptacji do choroby przewlekłej
Zajęcia 4: Rola czynników psychospołecznych (zasobów i przekonań) w procesie adaptacji do chorób przewlekłych
Zajęcia 5: Negatywne wskaźniki adaptacji do choroby przewlekłej: objawy depresyjne
Zajęcia 6: Negatywne wskaźniki adaptacji do choroby przewlekłej: objawy lękowe
Zajęcia 7: Compliance - co może odpowiadać za lepszą współpracę lekarz – pacjent?
Zajęcia 8: Zaburzenia funkcjonowania poznawczego w wybranych chorobach przewlekłych
Zajęcia 9: Zaburzenia psychotyczne w przebiegu chorób przewlekłych
Zajęcia 10: Uzależnienia
Zajęcia 11: Zaburzenia somatyzacyjne
Zajęcia 12: Komunikacja z pacjentem
Zajęcia 13: Terminalne fazy choroby oraz psychoonkologia
Zajęcia 14: Powtórzenie
Zajęcia 15: Kolokwium
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma wiedzę na temat znaczenia psychiki człowieka dla zdrowia somatycznego
Identyfikuje problemy wynikające z niepełnosprawności i choroby przewlekłej
Rozpoznaje psychospołeczne czynniki ryzyka zdrowotnego
Charakteryzuje mechanizmy wywołujące, objawy i skutki stresu
Potrafi zidentyfikować objawy psychopatologiczne współwystępujące z chorobami somatycznymi
Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę jego dolegliwości i uzasadnić decyzję o sposobie dalszego postępowania
Potrafi rozpoznać psychospołeczne czynniki ryzyka dla zdrowia
Potrafi komunikować się z osobami chorymi somatycznie i niepełnosprawnymi
Potrafi rozpoznać podstawowe objawy zaburzeń psychicznych
Zna znaczenie profesjonalnego postępowania przestrzegania zasad etyki zawodowej, holistycznego podejścia do pacjenta
Dostrzega czynniki wpływające na reakcje własne i pacjenta
Posiada umiejętność działania w warunkach stresu i niepewności
Udział w seminarium - 30 godz.
Praca własna- 5 godz. - przygotowanie się do zajęć, zaliczeń
Sumaryczne obciążenie studenta pracą - 35 godz. = 1 ECTS
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest przygotowanie prezentacji na wybrany temat (lista tematów wraz z miejscem na zapisanie się będzie udostępniona w Teams). Osoba, która przygotowała i zaprezentowała podczas zajęć: ocena dst
Osoba, która przygotuje prezentacje może dostać wyższą ocenę poprzez przystąpienie do kolokwium (ostatnie zajęcia). Kolokwium składać się będzie z pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Progi procentowe w przypadku kolokwium wyglądają następująco:
60-70% - 3+ (dst+)
71 - 80% - 4 (db)
81-90% - 4+ (db+)
>90% - 5 (bdb)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa
• Jakubowska-Winecka, A. i Włodarczyk, D.(2007). Psychologia w Praktyce Medycznej.
• Pużyński, S., & Wciórka, J. (2000). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Kraków-Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius.
• Pużyński, S., Wciórka, J., Vesalius, U. W. M., & i Neurologii, I. P. (Eds.). (2008). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10: opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalius. Fundacja Zdrowia Publicznego.
• American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
Literatura uzupełniająca:
Maes, S., Leventhal, H., & Ridder, D. (1996). Coping with chronic diseases.. Handbook of Coping: Theory, Research, Applications.
Wytrychiewicz, K., Pankowski, D., Janowski, K., Benoit, C. E., Bargiel‐Matusiewicz, K., Pisula, E., & Walicka, M. (2020). The role of beliefs about the impact of illness on fertility and close relationships for psychopathological symptoms in women treated for hypothyroidism. Journal of Clinical Psychology, 76(12), 2314-2328.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: