Psychologia lekarska WMCM-LEN-PL-5
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zdrowia i choroby, które mają bezpośredni wpływ na proces diagnostyczny i terapeutyczny. Po zaliczeniu przedmiotu student zdobędzie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników psychicznych wpływających na stan zdrowia pacjentów, takich jak stres, lęk czy depresja. Nabyta wiedza pozwoli studentowi na efektywną komunikację z pacjentem, budowanie relacji opartych na zaufaniu oraz wspieranie pacjentów w radzeniu sobie z chorobą. Dodatkowo, studenci będą doskonalić kompetencje w zakresie udzielania wsparcia psychologicznego oraz prowadzenia rozmów o trudnych emocjonalnie tematach, co ma na celu poprawę jakości opieki medycznej i komfortu pacjenta podczas leczenia.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie: bio-psycho-społeczny model zdrowia i choroby, psychologiczną charakterystykę zachowań człowieka
chorego lub niepełnosprawnego, a także specyfikę
kontaktu z jego rodziną.
Student potrafi: skutecznie komunikować się z pacjentami o różnej
charakterystyce psychologicznej, współpracować w zespole na rzecz osoby chorej, wyjaśnić pacjentowi procedury medyczne oraz
odpowiedzieć na pytania w formie adekwatnej do jego
poziomu.
Student jest gotów do: radzenia sobie ze stresem oraz podejmowania działań
w sposób rozważny mimo napięcia i stresogennych
sytuacji, okazywania szacunku i przestrzegania szeroko
rozumianych zasad etycznych, których głównym
celem jest dobro pacjenta.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu - obecność na wszystkich wykładach/seminariach i czynny udział w tych zajęciach i zaliczenie w formie pisemnej rozmowy/dialogu w kontekście diagnozy pacjenta przewlekle chorego lub jego bliskich
Student powinien odbyć wszystkie przewidziane programem studiów zajęcia. Opuszczone zajęcia muszą być odpracowane w innym
terminie, a jeżeli jest to niemożliwe ze względów organizacyjnych, zaliczone na warunkach i w terminie określonym przez koordynatora
przedmiotu.
Zaliczenie końcowe uzyskuje student, który odbędzie wszystkie zajęcia i napisze pracę pisemną.
Student ma prawo do przystąpienia do zaliczenia w jednym terminie podstawowym i jednym terminie
poprawkowym. Ich formę i terminy ustala koordynator przedmiotu. Nieuzyskanie pozytywnej oceny w terminie poprawkowym powoduje
niezaliczenie przedmiotu.
1. Obecność na zajęciach
Obowiązkowa frekwencja na zajęciach: każdy student musi być obecny na minimum 80% zajęć.
Spóźnienia: spóźnienia powyżej 10 minut będą traktowane jako nieobecność. Wielokrotne spóźnienia mogą negatywnie wpłynąć na końcową ocenę.
W przypadku nieobecności, student jest zobowiązany do nadrobienia materiału i dostarczenia usprawiedliwienia.
2. Aktywność i zaangażowanie na zajęciach
Aktywność na zajęciach będzie oceniana na podstawie:
Zaangażowania w dyskusje: udział w rozmowach grupowych, zadawanie pytań, dzielenie się własnymi przemyśleniami oraz refleksjami na temat omawianych zagadnień.
Proaktywnej postawy: wykazywanie inicjatywy w zadaniach grupowych i indywidualnych.
Konstruktywnej krytyki i otwartości: oceniana będzie umiejętność udzielania i przyjmowania uwag w duchu współpracy oraz refleksji nad różnorodnymi perspektywami psychologicznymi.
3. Przeprowadzenie wspierającej rozmowy z pacjentem lub jego bliskimi
Kluczowym zadaniem jest przeprowadzenie rozmowy wspierającej z pacjentem lub jego rodziną, dotyczącej stanu zdrowia, leczenia oraz emocji związanych z procesem choroby.
Rozmowa powinna:
Być oparta na zasadach psychologii klinicznej i komunikacji medycznej,
Uwzględniać empatię, aktywne słuchanie, a także umiejętność zrozumienia potrzeb emocjonalnych pacjenta/bliskich,
Przebiegać z zachowaniem zasad poufności oraz odpowiednich norm etycznych.
Student jest zobowiązany do:
Zorganizowania takiej rozmowy w ramach praktyk lub symulacji,
Przygotowania raportu z tej rozmowy, który zawiera jej przebieg, wnioski oraz refleksje dotyczące własnych umiejętności komunikacyjnych i emocjonalnych w relacji z pacjentem.
4. Ocena końcowa
Końcowa ocena przedmiotu zostanie wystawiona na podstawie:
Frekwencji i punktualności na zajęciach (20%),
Aktywności i zaangażowania w dyskusje oraz zadania na zajęciach (30%),
Jakości przeprowadzonej rozmowy wspierającej i raportu z tej rozmowy (50%).
Brak spełnienia któregokolwiek z powyższych kryteriów może skutkować obniżeniem oceny lub brakiem zaliczenia przedmiotu.
Literatura
Obowiązkowa
1. Makara-Studzińska M. (red.).: Komunikacja w opiece medycznej. Warszawa, 2017. Wyd. Medical Education.
2. Trzcieniecka-Green, A., Psychologia. Podręcznik dla studentów kierunków medycznych., rozdz. V-XI, XV, wyd. Universitas,
Kraków 2006
3. Heszen I, Sęk H., Psychologia zdrowia, PWN W-wa, 2007
Dodatkowa
1. Heszen - Niejodek I. (red.), Jak żyć z chorobą a jak ją pokonać, Wyd. UŚ., Katowice 2000
2. Keirse M., Życie z chorobą, PWE, Radom 2007
3. Korsch B., Harding C., Świadomy pacjent, Prószyński i S.-ka, W-wa, 1999
4. Mayerscough Ph., Jak rozmawiać z pacjentem, GWP, Gdańsk 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: