Pediatria WMCM-LEN-PED-5
ORGANIZACJA ZAJĘĆ
Pediatria – 5 rok – łącznie 65 h
Seminarium 3x 45 min ( 10 dni x 3h) – 30 h
Ćwiczenia 35h
1 tydzień – 3hx5 dni
2 tydzień – 4h x5 dni
1 tydzień 2 tydzień
Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” w Warszawie:
Klinika Neonatologii, Patologii i Intensywnej Terapii Noworodka i Niemowlęcia
Klinika Neurologii i Epileptologii
Klinika Onkologii
Klinika Kardiologii
Prowadzący zajęcia: lekarze zatrudnieni w Klinikach jw.
TREŚCI KSZTAŁCZENIA
Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” w Warszawie
SEMINARIA
S5.1. Wcześniactwo i jego powikłania (RDS, BPD, NEC, ROP) - Dr n.med. Anna Sowa/ Prof. Dariusz Gruszfeld
S5.2. Infekcje w okresie noworodkowym (infekcje wrodzone w tym TORCH, infekcje nabyte, EOS, LOS) część 1 – Dr n.med. Anna Niezgoda/ Prof. Justyna Czech-Kowalska
S5.3. Infekcje w okresie noworodkowym (infekcje wrodzone w tym TORCH, infekcje nabyte, EOS, LOS) część 2– Dr n.med. Anna Niezgoda/Prof. Justyna Czech-Kowalska
S5.4. Żywienie w okresie noworodkowym (karmienie piersią, zapotrzebowanie płynowe, żywienie wcześniaka/noworodka donoszonego). Dr n.med. Agata Szczepkowska/ Dr n.med Anna Sowa
S5.5. Problemy neurologiczne w okresie noworodkowym (encefalopatia niedotlenieniowo-niedokrwienna, krwawienia śródczaszkowe) - Prof. Justyna Czech-Kowalska/ Dr n.med. Joanna Bothur – Nowacka
S5.6. Zaburzenia rytmu i przewodzenia (w tym kanałopatie) – prof. Katarzyna Bieganowska lub dr n. med. Maria Knecht-Miszczak
S5.7. Choroby zapalne układu krążenia (w tym zms, zapalenie osierdzia, izw, zajęcie naczyń wieńcowych w przebiegu ch. Kawasakiego) prof. Lidia Ziółkowska
S5.8. Problemy hematologiczne wieku dziecięcego: dr n. med. Marzena Domańska / dr n. med. Olga Gryniewicz-Kwiatkowska / lek. Olga Rutynowska
S5.9. Epidemiologia i symptomatologia chorób nowotworowych u dzieci z uwzględnieniem stanów nagłych: dr n. med. Monika Drogosiewicz / dr n. med. Karolina Tomaszewska-Szuszkiewicz
S5.10.Kardiomiopatie, aspekty genetyczne patologii układu krążenia prof. Lidia Ziółkowska
S5.11. Wady serca cz.1 Prof. Małgorzata Żuk, dr n. med. Anna Turska-Kmieć
S5.12. Wady serca cz 2 Prof. Małgorzata Żuk, dr n. med. Anna Turska-Kmieć
S5.13. Białaczki i guzy lite cz. I (chłoniaki ziarnicze i nieziarnicze): dr n. med. Marzena Domańska / dr n. med. Elwira Kulicka / dr n. med. Anna Wakulińska
S5.14. Choroby pasożytnicze (nabyta toksoplazmoza, toksokaroza, glistnica, owsica, giardiaza, świerzb) - lek. Pamela Świec
S5.15. Mukowiscydoza i gruźlica u dzieci lek. Anna Malicka / lek. Paulina Barańska
S5.16. Atopowe zapalenie skóry. Pokrzywki Anafilaksja. Alergia na jady owadów błonkoskrzydłych - dr n. med. Karolina Kautsch
S5.17. Nowe technologie stosowane w leczeniu cukrzycy dr hab. n. med. Marta Wysocka/ M. Wajda-Cuszlag
S5.18. Zakażenia związane z opieką medyczną u dzieci, Zapobieganie zakażeniom szpitalnym – higiena rąk, zasady izolacji. Nowe zagrożenia chorobami zakaźnymi u dzieci. - Prof. Katarzyna Dzierżanowska-Fangrat
S5.19. Neuroinfekcje bakteryjne prof. Dorota Dunin – Wąsowicz / dr Katarzyna Pierzchlewicz/ dr D. Jedlińśka-Pijanowska, Ew, dr Agata Ulatowska
S5.20. Neuroinfekcje wirusowe prof. Dorota Dunin – Wąsowicz / dr Katarzyna Pierzchlewicz/ dr D. Jedlińśka-Pijanowska, Ew, dr Agata Ulatowska
S5.21. Ostre powikłania cukrzycy, kwasica ketonowa, hipoglikemia dr hab. n. med. Marta Wysocka/ M. Wajda-Cuszlag
S5.22. Guzy lite cz. II (guzy OUN, retinoblastoma): dr n. med. Monika Drogosiewicz / dr n. med. Ewa Święszkowska / dr n. med. Olga Rutynowska
S5.23. Guzy lite cz. III (neuroblastoma, guzy nerek, mięsaki tkanek miękkich i kości, GCT, inne rzadko występujące nowotwory): dr n. med. Elwira Kulicka / dr n. med. Magdalena Wolska-Kolmus / dr n. med. Katarzyna Żyluk
S5.24. Wczesne i odległe następstwa leczenia przeciwnowotworowego u dzieci: dr n. med. Aneta Czajńska / dr n. med. Magdalena Wolska-Kolmus / dr n. med. Agnieszka Brożyna.
S5.25. Wiotkie dziecko Prof. Dorota Dunin – Wąsowicz / dr Katarzyna Pierzchlewicz/ dr D. Jedlińśka-Pijanowska, Ew, dr Agata Ulatowska
S5.26. Zaburzenia napadowe u dzieci Prof. Dorota Dunin – Wąsowicz / dr Katarzyna Pierzchlewicz/ dr D. Jedlińśka-Pijanowska, Ew, dr Agata Ulatowska
S5.27. Ciała obce w przewodzie pokarmowym i chemiczne oparzenia przełyku lek Jakub Kmiotek.
S5.28. Choroby trzustki dr n. med. Agnieszka Mianowska
S5.29. Marskość i niewydolność wątroby (ostra, przewlekła). Nadciśnienie wrotne. Dr n. med. Joanna Ryżko
S5.30. Biegunka przewlekła. dr n.med. Edyta Szymańska
ĆWICZENIA
Klinika Neonatologii, Patologii i Intensywnej Terapii Noworodka i Niemowlęcia
Omówienie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego u dzieci z problemem wcześniactwa, zakażeniami wrodzonymi oraz zakażeniami w okresie noworodkowym i niemowlęcym, chorobami układu nerwowego, serca i układu krążenia, układu oddechowego w okresie noworodkowym i niemowlęcym na podstawie analizy dokumentacji medycznej pacjentów będących pod opieką Kliniki, badanie pacjentów obecnych na oddziale.
1) Żywienie noworodków urodzonych przedwcześnie
2) Postępowanie w zamartwicy okołoporodowej
3) Hypotrofia noworodka
4) Małopłytkowości okresu noworodkowego
5) Zaburzenia oddychania w okresie noworodkowym
Klinika Neurologii i Epileptologii
Omówienie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego u dzieci z padaczką, neuroinfekcjami, mózgowym porażeniem dziecięcym, chorobami nerwowo-mięśniowymi, schorzeniami nerwowo-skórnymi, chorobami demielinizacyjnymi i zwyrodnieniowymi układu nerwowego, wadami rozwojowymi układu nerwowego na podstawie analizy dokumentacji medycznej pacjentów będących pod opieką Kliniki i Poradni Neurologicznej, badanie pacjentów obecnych na oddziale.
1) Objawy neuroinfekcji u niemowląt i dzieci starszych. Nakłucie lędźwiowe. Badanie płynu mózgowo-rdzeniowego. Leczenie
2) Padaczka u dzieci – leczenie
3) Badanie EEG- omówienie
Klinika Onkologii
Omówienie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego u dzieci z chorobami nowotworowymi wieku rozwojowego na podstawie analizy dokumentacji medycznej pacjentów będących pod opieką Kliniki i Poradni Onkologicznej, badanie pacjentów obecnych na oddziale.
1) Organizacja oddziału (w tym „dziennego pobytu”, izolacji
pacjentów w neutropenii) onkologii i hematologii dziecięcej (1h).
2) Badanie przedmiotowe i podmiotowe w onkologii i
hematologii dziecięcej, kiedy podejrzewamy nowotwór?
3) Interpretacja badań laboratoryjnych i obrazowych w poszczególnych nowotworach i chorobach krwi u dzieci
4) Diagnostyka różnicowa w onkologii dziecięcej
5) Zasady terapii p/nowotworowej i leczenia wspomagającego
6) Obserwacja i opieka nad dzieckiem w trakcie i po leczeniu przeciwnowotworowym
7) Opieka ambulatoryjna nad dzieckiem w trakcie leczenia przeciwnowotworowego
8) Analiza procesu diagnostyczno- terapeutycznego pacjentów hospitalizowanych w klinice z powodu chorób nowotworowych i hematologicznych
9) Zbieranie wywiadu od rodziców i pacjentów oraz badanie przedmiotowe pacjentów hospitalizowanych w klinice
10) Monitorowanie stanu zdrowia po leczeniu p/nowotworowym w dzieciństwie
11) Zasady opieki nad dzieckiem z hemofilią
Klinika Kardiologii
Omówienie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego u dzieci z wadami wrodzonymi serca, chorobami mięśnia sercowego, kardiomiopatiami, niewydolnością serca, zaburzeniami rytmu serca, omdleniami, infekcyjnym zapalenie wsierdzia, tętniczym nadciśnieniem płucnym, na podstawie analizy dokumentacji medycznej pacjentów będących pod opieką Kliniki i Poradni Kardiologicznej, badanie pacjentów obecnych na oddziale.
1) Wskazania do badania echokardiograficznego, ogólne zasady wykonywania badań, możliwości diagnostyczne
2) Badanie echokardiograficzne w wadach serca
3) Ćwiczenia praktyczne z EKG. Ocena EKG – odrębności pediatryczne .Ocena EKG w wadach serca
4) Wskazania do próby wysiłkowej i badań holterowskich
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA
Odniesienie do efektów uczenia się określonych w załączniku nr 1 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz.U. 2019 poz. 1573).
Pediatria V rok:
WMKL_E.W2, WMKL_E.W3, WMKL_E.W4, WMKL_E.W6, WMKL_E.U2, WMKL_E.U4, WMKL_E.U7, WMKL_E.U8, WMKL_E.U9, WMKL_E.U10, WMKL_E.U11, WMKL_E.U13, WMKL_E.U14, WMKL_E.U16, WMKL_E.U27
E.W2. zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych, w tym karmienia naturalnego, szczepień
ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka;
E.W3. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego
w przypadku najczęstszych chorób dzieci:
1) krzywicy, tężyczki, drgawek, 2) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii,
zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń,
3) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad
wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy,
alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku
naczynioworuchowego,
4) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób
nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku
dziecięcego,
5) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień
z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit,
chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby oraz innych chorób nabytych i wad
wrodzonych przewodu pokarmowego,
6) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu
nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek,
ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń
oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej,
7) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy,
cukrzycy, otyłości, zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad,
8) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-
-rdzeniowych, padaczki,
9) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego,
10) zespołów genetycznych,
11) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów,
tocznia układowego, zapalenia skórno-mięśniowego;
E.W4. zagadnienia dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia
umysłowego oraz zaburzeń zachowania – psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania
i wydalania u dzieci;
E.W6. najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i zasady postępowania
w tych stanach;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
E.U2. przeprowadzać wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną;
E.U4. przeprowadzać badanie fizykalne dziecka w każdym wieku;
E.U7. oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta;
E.U8. oceniać stan noworodka w skali Apgar i jego dojrzałość oraz badać odruchy
noworodkowe;
E.U9. zestawiać pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach
centylowych;
E.U10. oceniać stopień zaawansowania dojrzewania płciowego;
E.U11. przeprowadzać badania bilansowe;
E.U13. oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta;
E.U14. rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia;
E.U16. planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne;
E.U27. kwalifikować pacjenta do szczepień;
KOMPETENCJE SPOŁĘCZNE
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
• nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu
z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych
i kulturowych;
• kierowania się dobrem pacjenta;
przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta;
SZCZEGÓŁOWE FORMY WERYFIKACJI
WMKL_E.W1 - E.W4, WMKL_E.W6, WMKL_E.W34, WMKL_E.W37, WMKL_E.U2, WMKL_E.U4,
Metody podsumowujące np.:- egzamin ustny, egzamin pisemny (test, egzamin opisowy –esej, raport, SSQ itp.),
Metody formujące np.:- obserwacja pracy studenta, - test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne
WMKL_E.U7 -E.U14, WMKL_E.U16-E.U18, WMKL_E.U21, WMKL_E.U25, WMKL_E.U27, WMKL_E.U29, WMKL_E.U29, WMKL_E.U30, WMKL_E.U32, WMKL_E.U38
Metody podsumowujące np.: egzamin praktyczny (z symulatorem, fantomem)
- realizacja określonego zadania: projekt, prezentacja
Metody formujące np.: obserwacja pracy studenta, test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne, opis przypadku
Kompetencje społeczne - Obserwacja zachowań i formułowanych przez studentów opinii podczas zajęć
Kryteria oceniania
ZALICZENIE
1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu i przystąpienia do zaliczeń i egzaminu jest obecność i czynny udział we wszystkich zajęciach.
2. Opuszczone zajęcia muszą być odpracowane w innym terminie lub o ile to niemożliwe ze względów organizacyjnych, zaliczone na warunkach i w terminie określonych przez prowadzącego.
3. Zaliczenie przedmiotu na podstawie zaliczenia końcowego obejmującego całość treści merytorycznych przedmiotu, na które składają się:
• treści przekazywane podczas seminariów i ćwiczeń,
• wiedza uzyskana na podstawie samodzielnego studiowania podręczników obowiązkowych.
4. Dopuszczenie do zaliczenia końcowego to także zaliczenie seminariów oraz zaliczenie części praktycznej na ćwiczeniach.
5. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie zaliczenia końcowego na ocenę co najmniej dostateczną.
6. Student ma prawo do przystąpienia do każdego zaliczenia w jednym terminie podstawowym i jednym terminie poprawkowym. Ich formę i terminy ustala koordynator przedmiotu.
7. Nieuzyskanie pozytywnej oceny w terminie poprawkowym powoduje niezaliczenie przedmiotu.
8. Termin poprawkowy: formę i termin zaliczenia ćwiczeń/seminariów ustala koordynator przedmiotu (zaliczenie ustne/testowe – test na zakończenie bloku innej grupy) – wskazany kontakt z koordynatorem przedmiotu.
9. Odrabianie zajęć:
a. Opuszczone zajęcia muszą być odpracowane w innym terminie lub o ile to niemożliwe ze względów organizacyjnych, zaliczone na warunkach i w terminie określonych przez prowadzącego.
i. Seminaria: odrobienie nieobecności poprzez uczestnictwo na seminarium z inną grupą/kontakt z koordynatorem pediatrii
ii. Ćwiczenia: nieobecność na ćwiczeniach należy odrobić na zasadach, które ustala prowadzący ćwiczenia (inny termin, przyjście na dyżur lekarski)/ kontakt z koordynatorem pediatrii
b. Warunkiem zaliczenia pediatrii, nie jest wyłącznie pozytywna ocena z testu, ale też obecność na wszystkich ćwiczeniach i seminariach / usprawiedliwiona nieobecność.
ĆWICZENIA
Zakres zaliczenia obejmuje następujące umiejętności:
- badanie fizykalne (obowiązkowo) (przy łóżku chorego ocena umiejętności zbadania co najmniej 2 wybranych przez lekarza układów / narządów)
oraz:
- analiza wybranych badań dodatkowych / przeprowadzenie diagnostyki różnicowej / ustalenie postępowania diagnostyczno-terapeutycznego.
Prowadzący ćwiczenia przeprowadza zaliczenie w formie ustnej lub pisemnej (3 pytania) na podstawie przypadków klinicznych, z którymi student zapoznał się w trakcie ćwiczeń lub w oparciu o historię choroby innych pacjentów hospitalizowanych w danej Klinice.
Lekarz prowadzący ćwiczenia wpisuje wynik zaliczenia (zaliczone / niezaliczone) na karcie oceny studenta, która zostaje przekazana koordynatorowi zajęć z pediatrii.
W przypadku niezaliczenia ćwiczeń, student ustala z prowadzącym ćwiczenia dodatkowy termin zaliczenia.
SEMINARIA
Zaliczenie seminariów odbywa się w formie kolokwium testowego (25 pytań jednokrotnego wyboru, odpowiedzi A,B,C,D,E, jedna prawidłowa), ostatni dzień zajęć/data ustalana indywidualnie
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia seminarium jest zaliczenie ćwiczeń.
Do testu można podejść mając nieobecność (maksymalnie 1 dzień). W przypadku nieobecności > 1 dzień, do testu trzeba podejść z inną grupą (zwykle ostatni dzień zajęć) / po ustaleniach z koordynatorem pediatrii.
Próg zaliczenia: 60% poprawnych odpowiedzi.
Skala ocen: <60% pkt – 2; 60-67% pkt – 3,0; 68-75% pkt – 3,5; 76-83% pkt – 4,0; 84-91% pkt 4,5; 92-100% pkt – 5.
Termin poprawkowy: formę i termin zaliczenia seminariów ustala koordynator przedmiotu (zaliczenie ustne/testowe – test na zakończenie bloku innej grupy) – wskazany kontakt z koordynatorem przedmiotu.
Literatura
LITERATURA
PODSTAWOWA
• Pediatria w praktyce lekarza POZ. Dobrzańska A, Obrycki Ł, Socha P. Standardy Medyczne Warszawa 2022
• Pediatria - Tom Lissauer, Will Carroll; wydanie 5, tytuł oryginalny ,,Illustrated Textbook of Paediatrics’’, redakcja wydania polskiego: prof. dr hab. n. med. Andrzej Milanowski, Wydawnictwo Edra Urban & Partner Wrocław 2019.
• Poradnik dyżuranta – pediatria, Standardy Medyczne, red. Piotr Buda, Ryszard Grenda, Warszawa 2021 (strony 19-216)
• Rekomendacje postępowania w pozaszpitalnych zakażeniach układu oddechowego, 2016. http://koroun.nil.gov.pl/wp-content/uploads/2017/10/RekomendacjeA42009.pdf
• Rekomendacje postępowania w zakażeniach bakteryjnych ośrodkowego układu nerwowego. Rekomendacje diagnostyczno – terapeutyczno – profilaktyczne, 2011. http://koroun.nil.gov.pl/wp-content/uploads/2017/10/Rekomendacje-ukl-nerwowy_2011.pdf
• Zalecenia Polskiego Towarzystwa Nefrologii Dziecięcej (PTNFD) dotyczące postępowania z dzieckiem z zakażeniem układu moczowego, 2021 https://ptnfd.org/site/resource/1323,zalecenia-zum_2021.pdf
• Program Szczepień Ochronnych na dany (egzamin w sesji jesiennej) lub poprzedni (egzamin w sesji wiosennej) rok kalendarzowy.
UZUPEŁNIAJĄCA
• Dobrzańska A., Ryżko J. (red. nauk.): Pediatria. Podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego. Edra Urban & Partner, wydanie II, Wrocław 2018r.
• Poradnik Dyżuranta pod redakcją Piotr Buda, Ryszard Grenda. Wydawnictwo: Media-Press Sp. z o.o., Wydanie II, Warszawa 2021
• ABC bilansów zdrowia dziecka. Anna Oblacińska, Maria Jadkowska, Piotr Sawie, Kraków, Medycyna Praktyczna, 2017
• Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży. Hanna Szajewska, Kraków, Medycyna Praktyczna, 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: