Urologia WMCM-LE-U-5
Wykłady i seminaria mają na celu zdobycie oraz utrwalenie wiedzy z zakresu rozpoznawania i leczenia chorób urologicznych, planowania diagnostyki, rozpoznawania oraz leczenia chorób urologicznych ze szczególnym uwzględnieniem stanów nagłych, kamicy układu moczowego oraz schorzeń onkologicznych w urologii.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu badania podmiotowego oraz przedmiotowego, umiejętności zaplanowania diagnostyki, rozpoznania oraz zaplanowania leczenia chorób z zakresu urologii oraz andrologii z uwzględnieniem metod endoskopowych oraz laparoskopowych i robotowych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: |
Efekty kształcenia
Omawia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób układu moczowo-płciowego męskiego i moczowego żeńskiego - z uwzględnieniem wiedzy na temat przeciwwskazań oraz działań niepożądanych stosowanych leków oraz przeciwwskazań i powikłań zabiegów w zakresie objętym przez wykłady i seminaria oraz zalecaną literaturę ze szczególnym uwzględnieniem:
• Kamicy moczowej
• Stanów ostrych w urologii
• Postępowania z pacjentem z nerką przeszczepioną
• Wad układu moczowo-płciowego z uwzględnieniem odrębności i chorób powszechnych w populacji dziecięcej
• Raka gruczołu krokowego
• Raka nerki
• Łagodnego rozrostu gruczołu krokowego
• Raka pęcherza moczowego
• Raka prącia
• Raka cewki moczowej
• Raka górnych dróg moczowych
• Raka jądra
• Nietrzymania moczu u kobiet i mężczyzn
• Powikłanych i niepowikłanych zakażeń układu moczowego żeńskiego i moczowo-płciowego żeńskiego
Opisuje przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji urologicznej zabiegowej z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego w tym w szczególności stanów nagłych w urologii w zakresie objętym przez wykłady i seminaria oraz zalecaną literaturę ze szczególnym uwzględnieniem:
• Zespołu wynicowania i wierzchniactwa
• Spodziectwa
• Pęcherza neurogennego
• Refluksu pęcherzowo-moczowodowego
• Zwężenia połączenia miedniczkowo-moczowodowego
• Wad położenia i niedokonanej rotacji
• CLUTO
• Wnętrostwa
• Kolki nerkowej/ostrego zanerkowego uszkodzenia nerek/urosepsy/anurii
• Krwiomoczu
• Ostrej moszny
• Zgorzeli Fourniera
• Priapizmu
• Złamania prącia
• Zatrzymania moczu
• Załupka
Omawia zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji
Omawia leczenie pooperacyjne w tym terapię przeciwbólową i monitorowanie pooperacyjne
Efekty kształcenia – umiejętności:
Planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne chorób urologicznych
Interpretuje badania laboratoryjne i obrazowe oraz identyfikuje przyczyny ich odchyleń w chorobach urologicznych
Potrafi ocenić wskazania i przeciwwskazania do wykonania
punkcji nadłonowej i uczestniczy w jej wykonaniu
Potrafi omówić przebieg zabiegów endoskopowych w urologii oraz asystuje podczas takich zabiegów (diagnostycznych oraz terapeutycznych)
Omawia cele i przebieg zabiegów otwartych oraz laparoskopowych i robotowych w urologii ogólnej i onkologicznej oraz asystuje podczas takich zabiegów
Potrafi omówić cele i przebieg zabiegów z zakresu andrologii oraz z urologicznych z wykorzystaniem ultrasonografii (biopsji prostaty, biopsji nerki, wytworzenia nefrostomii)
Efekty kształcenia - kompetencje:
Potrafi przemieszczać się na bloku operacyjnym z zachowaniem zasad aseptyki i antyseptyki
Potrafi przeprowadzić badanie fizykalne z uwzględnieniem narządów płciowych zewnętrznych i badania per rectum
Potrafi zacewnikować pacjenta bez powikłań pozabiegowych/chorób utrudniających cewnikowanie współistniejących
Potrafi bezbłędnie rozpoznać stany ostre udziela pierwszej pomocy urologicznej przed skierowaniem pacjenta do specjalisty w ramach ostrego dyżuru urologicznego.
Kryteria oceniania
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego
:
• udział w seminariach – 20 godzin
• udział w ćwiczeniach – 40 godzin
• dodatkowe godziny konsultacyjne – 3 godziny
• zaliczenie na koniec bloku zajęć – 2 godziny
Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
• przygotowanie się do uczestnictwa w ćwiczeniach i seminariach – 20 godzin
• przygotowanie do zaliczenia końcowego i egzaminu końcowego – 25 godzin
Egzamin pisemny
(przedmiot egzaminacyjny)
I termin - 100 pytań jednokrotnego wyboru - test w sesji egzaminacyjnej na koniec roku akademickiego - czas trwania 2 godziny (120 minut)
Ćwiczenia – zaliczenie ustne
Seminarium – zaliczenie pisemne (test na koniec bloku zajęciowego 20 pytań jednokrotnego wyboru)
(30 minut)
Literatura
1. Urologia - ilustrowany podręcznik dla studentów i stażystów Autorzy: Tomasz Drewa Kajetan Juszczak Wydawca: PZWL ISBN: 9788301230623
2. Urologia na dyżurze redakcja: Artur A. Antoniewicz Wydawca: PZWL EAN: 9788320055238
3. Urologia Podręcznik dla studentów medycyny wyd. 2 Redakcja naukowa: Andrzej Borkowski Wydawca: PZWL Wydawnictwo Lekarskie ISBN: 9788320049244
4. Seminaria – treści wykładów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: