Psychiatria WMCM-LE-PSYCH-5
W zakresie wiedzy student powinien nabyć wiedzę z zakresu:
1. Metod badania psychiatrycznego
2. Nawiązania kontaktu z pacjentem
3. Zbierania wywiadu psychiatrycznego
4. Diagnozy psychiatrycznej
5. Diagnozy psychologicznej
6. Wyboru badań dodatkowych
7. Opracowania planu leczenia
Student powinien umieć pracować z pacjentami chorymi na: schizofrenię, zaburzenia afektywne, lękowe, otępienia z wykorzystaniem nabytej wiedzy
W cyklu 2023/24:
Treści programowe W13, W3, W9, U11, U16, U2, U4, K2, K3, K5, K7, K8, K9 ćwiczenia, seminarium W1, W10, W13, W14, W15, W2, W3, W4, W5, W6, W8, W9, U1, U10, U11, U12, U13, U15, U16, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U9, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 ćwiczenia, seminarium, ćwiczenia kliniczne W1, W10, W11, W12, W13, W14, W2, W3, W6, W8, W9, U1, U10, U11, U12, U13, U14, U15, U16, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 ćwiczenia, seminarium, ćwiczenia kliniczne W1, W11, W15, W4, W6, U1, U3, U4, U7, K1, K2 seminarium W1, W10, W11, W13, W14, W15, W2, W3, W4, W6, W8, W9, U1, U10, U11, U12, U13, U14, U15, U16, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 ćwiczenia, seminarium, ćwiczenia kliniczne W1, W10, W11, W13, W14, W15, W2, W3, W6, W8, W9, U1, U10, U12, U13, U14, U15, U16, U4, U6, U8, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K8, K9 ćwiczenia, seminarium W1, W12, W14, W15, W2, W3, W4, W6, U1, U12, U3, U7, K1, K2, K4, K5 seminarium W10, W14, W15, W2, U3, U6, K1, K2, K4, K6, K8 seminarium W1, W14, W15, W2, W6, U1, U12, U3, U4, U5, U6, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K8, K9 ćwiczenia, seminarium W1, W6, W7, U5, U7, K2, K5, K7, K9 ćwiczenia, ćwiczenia kliniczne W14, W6, U7 ćwiczenia W1, W10, W11, W14, W2, W6, W9, U1, U10, U11, U12, U13, U16, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, K1, K2, K4, K6, K7, K8, K9 ćwiczenia, ćwiczenia kliniczne W1, W10, W11, W13, W14, W15, W2, W6, W7, W8, W9, U1, U10, U11, U12, U13, U14, U15, U16, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, K1, K2, K3, K4, K6, K7, K9 ćwiczenia, ćwiczenia kliniczne W1, W11, W13, W14, W15, W2, W3, W4, W6, W7, W8, W9, U1, U10, U12, U13, U14, U16, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 ćwiczenia, seminarium, ćwiczenia kliniczne W1, W11, W13, W14, W15, W2, W3, W4, W6, W7, W8, W9, U1, U10, U12, U13, U14, U16, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, K1, K2, K3, K4, K6, K7, K8, K9 ćwiczenia, ćwiczenia kliniczne W15, W4, W9, U1, U12, U13, U14, U4, U7, K2, K7, K9 ćwiczenia |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: |
Efekty kształcenia
KOD-Efekty w zakresie- Kierunkowe efekty uczenia się- Metody weryfikacji
EFEKTYW ZAKRESIE WIEDZY-student zna i rozumie
W1 objawy i przebieg chorób O.W2 zaliczenie ustne
W2 sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego właściwe dla określonych stanów chorobowych O.W3 zaliczenie ustne
W3 etyczne, społeczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu lekarza oraz zasady promocji zdrowia, a swoją wiedzę opiera na dowodach naukowych i przyjętych normach O.W4 zaliczenie ustne
W4 metody prowadzenia badań naukowych O.W5 zaliczenie ustne
W5 zagadnienia upośledzenia umysłowego oraz zaburzeń zachowania – psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci E.W4 zaliczenie ustne
W6 podstawowe koncepcje patogenezy zaburzeń psychicznych E.W15 zaliczenie ustne
W7 symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych i zasady ich klasyfikacji według głównych systemów klasyfikacyjnych E.W16 zaliczenie ustne
W8 objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych zaburzeniach psychicznych, w tym: 1)schizofrenii, 2) zaburzeniach afektywnych, 3) zaburzeniach nerwicowych i adaptacyjnych, 4) zaburzeniach odżywiania, 5) zaburzeniach związanych z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych, 6) zaburzeniach snu E.W17 zaliczenie ustne
W9 zasady diagnostyki i postępowania w stanach nagłych w psychiatrii, z uwzględnieniem problematyki samobójstw E.W18 zaliczenie ustne
W10 specyfikę zaburzeń psychicznych i ich leczenia u dzieci, młodzieży oraz w okresie starości E.W19 zaliczenie ustne
W11 objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych, ich wpływ na przebieg choroby podstawowej i rokowanie oraz zasady ich leczenia
E.W20 zaliczenie ustne
W12 problematykę seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych E.W21 zaliczenie ustne
W13 przepisy dotyczące ochrony zdrowia psychicznego, ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyjęcia do szpitala psychiatrycznego
E.W22 zaliczenie ustne
W14 uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób E.W1 zaliczenie ustne
W15 podstawowe techniki psychoterapeutyczne i zasady łączenia psychoterapii z farmakoterapią
E.W58 zaliczenie ustne
EFEKTY W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI-STUDENT POTRAFI
U1 rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego O.U1 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
U2 rozpoznać stany zagrażające życiu i wymagające natychmiastowej interwencji lekarskiej O.U2 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
U3 zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki O.U3 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
U4 wdrożyć właściwe i bezpieczne postępowanie terapeutyczne oraz przewidzieć jego skutki O.U4 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
U5 komunikować się z pacjentem i jego rodziną w atmosferze zaufania, z uwzględnieniem potrzeb pacjenta O.U7 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
U6 komunikować się ze współpracownikami w zespole i dzielić się wiedzą O.U8 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
U7 krytycznie oceniać wyniki badań naukowych i odpowiednio uzasadniać stanowisko O.U9 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
U8 przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłymE.U1
obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
U9 przeprowadzać wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną E.U2 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
U10 przeprowadzać badanie psychiatryczne E.U5 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
U11 rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia E.U14 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
U12 planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne E.U16 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
U13 przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi
E.U17 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
U14 rozpoznawać objawy lekozależności i proponować postępowanie lecznicze E.U19 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
U15 kwalifikować pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego E.U20 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
U16 prowadzić dokumentację medyczną pacjenta E.U38 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
EFEKTYY W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH-STUDENT JEST GOTÓW DO:
K1 nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych O.K1 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
K2
kierowania się dobrem pacjenta
O.K2 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
K3 przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta O.K3 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
K4 podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o normy i zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby O.K4 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
K5 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych O.K5 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
K6 propagowania zachowań prozdrowotnych O.K6 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
K7 korzystania z obiektywnych źródeł informacji O.K7 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
K8 wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym O.K9 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
K9 formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej O.K10 obserwacja pracy studenta, zaliczenie ustne
Kryteria oceniania
Metody nauczania:
Analiza przypadków, Ćwiczenia, Ćwiczenia kliniczne, Demonstracja, Film dydaktyczny, Seminarium, Dyskusja
Forma zaliczenia zajęć dydaktycznych
Zaliczenie: ćwiczenia – na koniec cyklu ćwiczeń zaliczenie ustne nwraz z egzaminem praktycznym
Seminaria – zaliczenie na podst. obecności
Po zakończonym bloku zajęć student uzyskuje zaliczenie które jest warunkiem dopuszczenia do zaliczenia ustnego o z psychiatrii
Metoda zaliczenia- kolokwium ustne- 5 pytań z zakresu psychiatrii
Literatura
Literatura
Obowiązkowa
Gałecki P., Szulc A. Psychiatria. Warszawa: Edra Urban&Partner, Wrocław 2018,
ICD-10 Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, Vesalius IPiN, Warszawa 2000
Dodatkowa
Monografie Antoniego Kępińskiego
Freud Z. Psychopatologia życia codziennego. PWN, Warszawa 2013
Puri BK, Treasaden IH. Psychiatria. Podręcznik dla studentów. Elsevier, Wrocław 2014.
Bancroft J. Seksualność człowieka. Elsevier. Wrocław, 2011
Sadock BJ. Sadock V. Kaplan and Sadock's Synopsis of Psychiatry: behavioral Sciences/Clinical Psychiatry, 11th Edition, 2014
Bartosz Grabski. Podstawy badania psychiatrycznego dla studentów, lekarzy, psychologów i psychoterapeutów. Wydawnictwo UJ 2015.
Uwagi
W cyklu 2023/24:
Metody nauczania: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: