Pediatria WMCM-LE-PED-6
ORGANIZACJA ZAJĘĆ
120 godz. zajęć. - seminaria+ ćwiczenia
Szpital Dziecięcy im. prof. dr. med. Jana Bogdanowicza w Warszawie – 90 godzin
Lista oddziałów w trakcie przygotowania, osoba odpowiedzialna – dr A. Górska-Kot)
Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” w Warszawie – 30 godzin (9 godz. seminariów, 21 godz. ćwiczeń):
Klinika Pediatrii, Żywienia i Chorób Metabolicznych
Klinika Nefrologii, Transplantacji Nerek i Nadciśnienia Tętniczego
Klinika Endokrynologii i Diabetologii
Prowadzący zajęcia: lekarze zatrudnieni w Klinikach jw.
TREŚCI KSZTAŁCZENIA
Szpital Dziecięcy im. prof. dr. med. Jana Bogdanowicza w Warszawie
W trakcie przygotowania, osoba odpowiedzialna – dr A. Górska-Kot)
Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” w Warszawie
SEMINARIA
1. Diagnostyka chorób genetycznych, poradnictwo genetyczne dr n.med. Dorota Wicher
2. Najczęstsze choroby monogenowe dr n.med. Dorota Wicher
3. Zaburzenia psychiatryczne u dzieci i młodzieży – cz. 1 - dr n.med. Beata Ryszewska-Pokraśniewicz
4. Zaburzenia psychiatryczne u dzieci i młodzieży – cz. 2 - dr n.med. Beata Ryszewska-Pokraśniewicz
5. Wybrane ch. reumatologiczne – cz. 1 - dr hab. n. med. Piotr Buda
6. Wybrane ch. reumatologiczne – cz. 2 - dr hab. n. med. Piotr Buda
7. Pediatra przez przypadki – cz. 1 - dr hab. n. med. Piotr Buda
8. Pediatra przez przypadki – cz. 2 - dr hab. n. med. Piotr Buda
9. Pediatra przez przypadki – cz. 3 - dr hab. n. med. Piotr Buda
ĆWICZENIA
Klinika Pediatrii, Żywienia i Chorób Metabolicznych
Wywiad i badanie fizykalne dziecka z chorobami układu oddechowego.
Nieprawidłowości w wywiadzie, badaniu fizykalnym i badaniach dodatkowych u dziecka z chorobami dróg oddechowych.
Omówienie i nauka podstawowych procedur w zakresie opieki nad dziećmi w trakcie hospitalizacji.
Badanie pacjentów z ostrym zapaleniem górnych dróg oddechowych (zapalenie ucha, zapalenie migdałków podniebiennych, angina). Praktyczna nauka badania - badanie jamy ustnej i części ustnej gardła; badanie ucha: otoskopia
Omówienie przypadków klinicznych pacjentów z ostrym zapaleniem dróg oddechowych (przeziębienie, zapalenie gardła, angina paciorkowcowa, zapalenie krtani, zapalenie tchawicy, zapalenie oskrzelików, zapalenie oskrzeli)
Omówienie diagnostyki i postępowania terapeutycznego w zapaleniu płuc u dzieci; omówienie przypadków klinicznych płatowego, odoskrzelowego, śródmiąższowego zapalenia płuc i zapalenia opłucnej na podstawie pacjentów hospitalizowanych w Klinice lub dokumentacji medycznej pacjentów hospitalizowanych).
Biegunki u dzieci: diagnostyka, leczenie: nawadnianie doustne i dożylne, zaburzenia gospodarki kwasowo-zasadowej i wodno-elektrolitowej
Choroby wirusowe u dzieci: badanie pacjentów, diagnostyka różnicowa
Choroby bakteryjne u dzieci: różnicowanie, zasady antybiotykoterapii
Klinika Nefrologii, Transplantacji Nerek i Nadciśnienia Tętniczego
Omówienie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego u dzieci z zakażeniami układu moczowego, wrodzonymi wadami nerek i układu moczowego, chorobami kłębuszków nerkowych, tubulopatiami, zespołem hemolityczno-mocznicowym, kamicą układu moczowego, chorobami wymagającymi leczenia nerkozastępczego, przeszczepienia nerki, na podstawie analizy dokumentacji medycznej pacjentów będących pod opieką Kliniki i Poradni Nefrologicznej, badanie pacjentów obecnych na oddziale.
Klinika Endokrynologii i Diabetologii
Omówienie postępowania diagnostycznego i terapeutycznego u dzieci z zaburzeniami wzrastania, zaburzeniami dojrzewania płciowego, chorobami gruczołów dokrewnych, zaburzeniami przemiany węglowodanowej, gospodarki wodno-elektrolitowej i wapniowo-fosforanowej na podstawie analizy dokumentacji medycznej pacjentów będących pod opieką Kliniki i Poradni Endokrynologicznej i Diabetologicznej, badanie pacjentów obecnych na oddziale.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA
Odniesienie do efektów uczenia się określonych w załączniku nr 1 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz.U. 2019 poz. 1573).
Pediatria VI rok:
WMKL_E.W2, WMKL_E.W3, WMKL_E.W4, WMKL_E.W6, WMKL_E.U2, WMKL_E.U4, WMKL_E.U7, WMKL_E.U8, WMKL_E.U9, WMKL_E.U10, WMKL_E.U11, WMKL_E.U13, WMKL_E.U14, WMKL_E.U16, WMKL_E.U27
E.W2. zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych, w tym karmienia naturalnego, szczepień
ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka;
E.W3. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego
w przypadku najczęstszych chorób dzieci:
1) krzywicy, tężyczki, drgawek, 2) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii,
zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń,
3) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad
wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy,
alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku
naczynioworuchowego,
4) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób
nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku
dziecięcego,
5) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień
z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit,
chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby oraz innych chorób nabytych i wad
wrodzonych przewodu pokarmowego,
6) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu
nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek,
ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń
oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej,
7) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy,
cukrzycy, otyłości, zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad,
8) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-
-rdzeniowych, padaczki,
9) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego,
10) zespołów genetycznych,
11) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów,
tocznia układowego, zapalenia skórno-mięśniowego;
E.W4. zagadnienia dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia
umysłowego oraz zaburzeń zachowania – psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania
i wydalania u dzieci;
E.W6. najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i zasady postępowania
w tych stanach;
E.U2. przeprowadzać wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną;
E.U4. przeprowadzać badanie fizykalne dziecka w każdym wieku;
E.U7. oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta;
E.U8. oceniać stan noworodka w skali Apgar i jego dojrzałość oraz badać odruchy
noworodkowe;
E.U9. zestawiać pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach
centylowych;
E.U10. oceniać stopień zaawansowania dojrzewania płciowego;
E.U11. przeprowadzać badania bilansowe;
E.U13. oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta;
E.U14. rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia;
E.U16. planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne;
E.U27. kwalifikować pacjenta do szczepień;
KOMPETENCJE SPOŁĘCZNE
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
• nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu
z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych
i kulturowych;
• kierowania się dobrem pacjenta;
przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta;
SZCZEGÓŁOWE FORMY WERYFIKACJI
WMKL_E.W1 - E.W4, WMKL_E.W6, WMKL_E.W34, WMKL_E.W37, WMKL_E.U2, WMKL_E.U4,
Metody podsumowujące np.:- egzamin ustny, egzamin pisemny (test, egzamin opisowy –esej, raport, SSQ itp.),
Metody formujące np.:- obserwacja pracy studenta, - test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne
WMKL_E.U7 -E.U14, WMKL_E.U16-E.U18, WMKL_E.U21, WMKL_E.U25, WMKL_E.U27, WMKL_E.U29, WMKL_E.U29, WMKL_E.U30, WMKL_E.U32, WMKL_E.U38
Metody podsumowujące np.: egzamin praktyczny (z symulatorem, fantomem)
- realizacja określonego zadania: projekt, prezentacja
Metody formujące np.: obserwacja pracy studenta, test wstępny, ocena aktywności w czasie zajęć, zaliczenie poszczególnych czynności, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie zajęć, zaliczenia cząstkowe, zaliczenia wstępne, opis przypadku
Kompetencje społeczne - Obserwacja zachowań i formułowanych przez studentów opinii podczas zajęć
Kryteria oceniania
ZALICZENIE
1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu i przystąpienia do zaliczeń i egzaminu jest obecność i czynny udział we wszystkich zajęciach.
2. Opuszczone zajęcia muszą być odpracowane w innym terminie lub o ile to niemożliwe ze względów organizacyjnych, zaliczone na warunkach i w terminie określonych przez prowadzącego.
3. Zaliczenie przedmiotu na podstawie zaliczenia końcowego obejmującego całość treści merytorycznych przedmiotu, na które składają się:
• treści przekazywane podczas seminariów i ćwiczeń,
• wiedza uzyskana na podstawie samodzielnego studiowania podręczników obowiązkowych.
4. Dopuszczenie do zaliczenia końcowego to także zaliczenie seminariów oraz zaliczenie części praktycznej na ćwiczeniach.
5. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie zaliczenia końcowego na ocenę co najmniej dostateczną.
6. Student ma prawo do przystąpienia do każdego zaliczenia w jednym terminie podstawowym i jednym terminie poprawkowym. Ich formę i terminy ustala koordynator przedmiotu.
7. Nieuzyskanie pozytywnej oceny w terminie poprawkowym powoduje niezaliczenie przedmiotu.
8. Termin poprawkowy: formę i termin zaliczenia ćwiczeń/seminariów ustala koordynator przedmiotu (zaliczenie ustne/testowe – test na zakończenie bloku innej grupy) – wskazany kontakt z koordynatorem przedmiotu.
9. Odrabianie zajęć:
a. Opuszczone zajęcia muszą być odpracowane w innym terminie lub o ile to niemożliwe ze względów organizacyjnych, zaliczone na warunkach i w terminie określonych przez prowadzącego.
i. Seminaria: odrobienie nieobecności poprzez uczestnictwo na seminarium z inną grupą/kontakt z koordynatorem pediatrii
ii. Ćwiczenia: nieobecność na ćwiczeniach należy odrobić na zasadach, które ustala prowadzący ćwiczenia (inny termin, przyjście na dyżur lekarski)/ kontakt z koordynatorem pediatrii
b. Warunkiem zaliczenia pediatrii, nie jest wyłącznie pozytywna ocena z testu, ale też obecność na wszystkich ćwiczeniach i seminariach / usprawiedliwiona nieobecność.
ĆWICZENIA
Zakres zaliczenia obejmuje następujące umiejętności:
- badanie fizykalne (obowiązkowo) (przy łóżku chorego ocena umiejętności zbadania co najmniej 2 wybranych przez lekarza układów / narządów)
oraz:
- analiza wybranych badań dodatkowych / przeprowadzenie diagnostyki różnicowej / ustalenie postępowania diagnostyczno-terapeutycznego.
Prowadzący ćwiczenia przeprowadza zaliczenie w formie ustnej lub pisemnej (3 pytania) na podstawie przypadków klinicznych, z którymi student zapoznał się w trakcie ćwiczeń lub w oparciu o historię choroby innych pacjentów hospitalizowanych w danej Klinice.
Lekarz prowadzący ćwiczenia wpisuje wynik zaliczenia (zaliczone / niezaliczone) na karcie oceny studenta, która zostaje przekazana koordynatorowi zajęć z pediatrii.
W przypadku niezaliczenia ćwiczeń, student ustala z prowadzącym ćwiczenia dodatkowy termin zaliczenia.
SEMINARIA
Zaliczenie seminariów odbywa się w formie kolokwium testowego (25 pytań jednokrotnego wyboru, odpowiedzi A,B,C,D,E, jedna prawidłowa), ostatni dzień zajęć/data ustalana indywidualnie
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia seminarium jest zaliczenie ćwiczeń.
Do testu można podejść mając nieobecność (maksymalnie 1 dzień). W przypadku nieobecności > 1 dzień, do testu trzeba podejść z inną grupą (zwykle ostatni dzień zajęć) / po ustaleniach z koordynatorem pediatrii.
Próg zaliczenia: 60% poprawnych odpowiedzi.
Skala ocen: <60% pkt – 2; 60-67% pkt – 3,0; 68-75% pkt – 3,5; 76-83% pkt – 4,0; 84-91% pkt 4,5; 92-100% pkt – 5.
Termin poprawkowy: formę i termin zaliczenia seminariów ustala koordynator przedmiotu (zaliczenie ustne/testowe – test na zakończenie bloku innej grupy) – wskazany kontakt z koordynatorem przedmiotu.
EGZAMIN
Egzamin testowy
Egzamin testowy obejmuje 100 pytań z zakresu pediatrii, jednokrotnego wyboru, odpowiedzi A,B,C,D,E jedna prawidłowa
Zakres wiedzy: treści przekazywane w trakcie ćwiczeń, seminariów + literatura obowiązkowa
Próg zaliczenia: 60% poprawnych odpowiedzi.
Skala ocen: <60% pkt – 2; 60-67% pkt – 3,0; 68-75% pkt – 3,5; 76-83% pkt – 4,0; 84-91% pkt 4,5; 92-100% pkt – 5.
Niezaliczenie egzaminu testowego skutkuje przystąpieniem do egzaminu ustnego w sesji poprawkowej (tylko we wrześniu 2025 r.).
Termin: w trakcie ustaleń
Egzamin ustny
Egzamin ustny obejmuje 3 pytania z zakresu pediatrii.
3-osobowa grupa studentów będzie przepytywana ok. 1 godzinę przez 3 osobową komisję egzaminacyjną wybranych lekarzy (w tym specjalistę z dziedziny pediatrii) z IPCZD oraz UKSW.
Zakres wiedzy: 200 pytań z udostępnionej puli pytań. Student losuje 3 pytania dotyczące: 1) objawów klinicznych wybranego zagadnienia ogólnopediatrycznego 2) diagnostyki wybranego zagadnienia ogólnopediatrycznego 3) leczenia wybranego zagadnienia ogólnopediatrycznego.
Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie oceny co najmniej dostatecznej.
Ostateczną ocenę wystawia przewodniczący komisji po ustaleniach z pozostałymi członkami komisji.
Niezaliczenie egzaminu skutkuje przystąpieniem do egzaminu ustnego w sesji poprawkowej (tylko we wrześniu 2025 r.).
Niezaliczenie egzaminu w sesji poprawkowej skutkuje przystąpieniem do egzaminu komisyjnego.
Termin: 5-dniowa sesja egzaminacyjna, równolegle egzaminujące dwie komisje egzaminacyjne, 4 godz./dany dzień tygodnia)
Literatura
LITERATURA
PODSTAWOWA
• Wprowadzenie do pediatrii red. Obrycki Ł, Dobrzańska A, Standardy Medyczne Warszawa 2022
• Pediatria w praktyce lekarza POZ. Dobrzańska A, Obrycki Ł, Socha P. Standardy Medyczne Warszawa 2022
• Pediatria - Tom Lissauer, Will Carroll; wydanie 5, tytuł oryginalny ,,Illustrated Textbook of Paediatrics’’, redakcja wydania polskiego: prof. dr hab. n. med. Andrzej Milanowski, Wydawnictwo Edra Urban & Partner Wrocław 2019.
• Poradnik dyżuranta – pediatria, Standardy Medyczne, red. Piotr Buda, Ryszard Grenda, Warszawa 2021 (strony 19-216)
• Rekomendacje postępowania w pozaszpitalnych zakażeniach układu oddechowego, 2016. http://koroun.nil.gov.pl/wp-content/uploads/2017/10/RekomendacjeA42009.pdf
• Rekomendacje postępowania w zakażeniach bakteryjnych ośrodkowego układu nerwowego. Rekomendacje diagnostyczno – terapeutyczno – profilaktyczne, 2011. http://koroun.nil.gov.pl/wp-content/uploads/2017/10/Rekomendacje-ukl-nerwowy_2011.pdf
• Zalecenia Polskiego Towarzystwa Nefrologii Dziecięcej (PTNFD) dotyczące postępowania z dzieckiem z zakażeniem układu moczowego, 2021 https://ptnfd.org/site/resource/1323,zalecenia-zum_2021.pdf
• Program Szczepień Ochronnych na dany (egzamin w sesji jesiennej) lub poprzedni (egzamin w sesji wiosennej) rok kalendarzowy.
UZUPEŁNIAJĄCA
• Dobrzańska A., Ryżko J. (red. nauk.): Pediatria. Podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego. Edra Urban & Partner, wydanie II, Wrocław 2018r.
• Poradnik Dyżuranta pod redakcją Piotr Buda, Ryszard Grenda. Wydawnictwo: Media-Press Sp. z o.o., Wydanie II, Warszawa 2021
• ABC bilansów zdrowia dziecka. Anna Oblacińska, Maria Jadkowska, Piotr Sawie, Kraków, Medycyna Praktyczna, 2017
• Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży. Hanna Szajewska, Kraków, Medycyna Praktyczna, 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: