Ochrona danych i dokumentacja medyczna, prawa pacjenta WMCM-LE-MON-ODDM
1. Prawa pacjenta
1.1. Pojęcie pacjenta
1.2. Geneza praw pacjenta - ich relacja z prawami człowieka
1.3. Omówienie katalogu praw pacjenta
2. Dokumentacja medyczna
2.1. Rola dokumentacji medycznej w funkcjonowaniu ochrony zdrowia
2.2. Prowadzenie dokumentacji w postaci elektronicznej
3. Ochrona danych osobowych w ochronie zdrowia i tajemnice zawodów medycznych
3.1. Prywatność pacjenta a ochrona dotyczących go danych
3.2. Omówienie ograniczeń jawności funkcjonujących w sektorze ochrony zdrowia
3.3. Ochrona danych zawartych w dokumentacji medycznej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Na ocenę niedostateczną:
- student nie potrafi przestrzegać praw pacjenta;
- student nie potrafi działać w sposób umożliwiający unikanie błędów medycznych;
- student nie posiada wiedzy na temat prawnych aspektów prowadzenia dokumentacji medycznej i ochrony zawartych w niej danych;
Na ocenę dostateczną:
- student potrafi przestrzegać praw pacjenta;
- student potrafi działać w sposób umożliwiający unikanie błędów medycznych;
- student posiada podstawową wiedzę na temat prawnych aspektów prowadzenia dokumentacji medycznej i ochrony zawartych w niej danych.
Na ocenę dobrą:
- student potrafi przestrzegać praw pacjenta - posiadając przy tym satysfakcjonujący poziom wiedzy na temat tych instytucji;
- student potrafi działać w sposób umożliwiający unikanie błędów medycznych - posiadając satysfakcjonujący poziom wiedzy o aspektach prawnych i etycznych odnoszących się do takich zdarzeń;
- student posiada satysfakcjonujący poziom wiedzy na temat prawnych aspektów prowadzenia dokumentacji medycznej i ochrony zawartych w niej danych.
Na ocenę bardzo dobrą:
- student potrafi przestrzegać praw pacjenta - posiadając przy tym rozbudowaną wiedzę na temat tych instytucji;
- student potrafi działać w sposób umożliwiający unikanie błędów medycznych - posiadając rozbudowany poziom wiedzy o aspektach prawnych i etycznych odnoszących się do takich zdarzeń;
- student posiada rozbudowaną wiedzę na temat prawnych aspektów prowadzenia dokumentacji medycznej i ochrony zawartych w niej danych.
Punkty ECTS: 2 (50 h/2*25 h)
Udział w wykładzie: 15
Przygotowanie do egzaminu: 20
Literatura: 15
Kryteria oceniania
Zajęcia: Wykład, studium przypadku.
Egzamin w formie testu wiedzy.
1 – udział w wykładach
1 – przygotowanie do egzaminu
Całkowita ECTS 2
Wykład-test końcowy w oparciu o materiał dydaktyczny zakresu całego przedmiotu (wykłady)
Samokształcenie;
- praca własna (np. przygotowanie do: zajęć, egzaminu; studiowanie literatury, powtarzanie materiału, aktywność na zajęciach itd.).
Test (1 termin, 10 pyt.) jednokrotnego wyboru z zakresu treści merytorycznych przedmiotu
Skala ocen w oparciu o punktację uzyskaną w teście (1 termin):
89-100 bdb
79-88 db+
70-78 db
69-65 dst+
60-64 dst
0-59 ndst
Literatura
I. Lipowicz, M. Świerczyński, G. Szpor, Telemedycyna i e-Zdrowie. Prawo i informatyka, Warszawa 2019
K. Świtała, Pacjent jako beneficjent ograniczeń jawności elektronicznej dokumentacji medycznej
C. George, D. Whitehouse, P. Duquenoy, eHealth: Legal, Ethical and Governance Challenges, Berlin Heidelberg 2013
D. Karkowska, Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Komentarz, Warszawa 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: