Ból i cierpienie-ognisko światła i ciemności. Choroby wieku podeszłego. WMCM-LE-MON-BiC
Na czym polega geriatryczne podejście do chorowania u osób w podeszłym wieku?
Starość i ludzie starsi w perspektywie socjologicznej.
Opieka psychoonkologiczna nad chorym w podeszłym wieku.
Zdrowie seksualne osób w wieku podeszłym
400 lat działalności Bonifratrów w leczeniu osób starszych.
Dlaczego się starzejemy?
Depresja w późnej dorosłości.
Czy można opóźnić rozwój otępienia starczego?
Stomia – opieka i pielęgnacja.
Caravaggio-Boże światło w ciemności.
Terapia wspomagająca chorób wieku podeszłego.
Od procedur medycznych po empatię i miłosierdzie w procesie leczenia.
Niedożywienie białkowo-energetyczne w geriatrii.
Depresyjne zaburzenia nastroju u osób w wieku podeszłym.
Komunikacja z pacjentem głuchym
Funkcjonowanie osób starszych po udarze.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
EK 1 w zakresie wiedzy: zna główne zasady działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny.
EK 2 w zakresie umiejętności: potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności medycznej i psychologicznej wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny.
EK 3 w zakresie kompetencji: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Opis ECTS:
Aktywny udział ćwiczeniach: 8 godzin
Praca własna studenta: 7 godzin
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako "zna główne zasady działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny".
Na ocenę
ndst (2) - nie zna podstawowych zasad działalność holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny
dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować podstawowe zasady działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny
db (4) - w dobrym stopniu, odwołując nauk pozamedycznych, potrafi zdefiniować podstawowe zasady działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny
bdb (5) - wykazuje się bardzo dużą wiedzą dotyczącą zasad działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny prezentując je w formie kompleksowego modelu działania
EK nr 2 określany jako "twórcze włączenie się w różne formy działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny"
ndst (2) - nie potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny
dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi włączyć się w różne formy działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny
db (4) - w dobrym stopniu potrafi włączyć się w różne formy działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny, dokonując weryfikacji tych działań pod kątem zgodności z wskazaniami nauk pozamedycznych.
bdb (5) - bardzo aktywnie włącza się w różne formy działalności holistycznej medycyny wobec chorych, niepełnosprawnych i starszych członków rodziny, inicjując nowe działania (między innymi funkcjonowanie zespołów opieki duszpasterskiej) oraz weryfikując realizowane praktyki pod kątem wskazań nauk pozamedycznych.
EK nr 3 określany jako "współdziałanie i praca w grupie oraz przyjmowanie w niej różnych ról"
ndst (2) - nie potrafi twórczo współdziałać i pracować z osobami posługującymi chorym i niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny.
dst (3) - w ograniczonym stopniu współpracuje z osobami posługującymi chorym niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny, zachowując się pasywnie
db (4) - w miarę dobrze współpracuje w zespołach opieki holistycznej posługującym chorym i niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny , zachowując w nich aktywną rolę
bdb (5) - twórczo i aktywnie współpracuje w zespołach opieki holistycznej posługującym chorym i niepełnosprawnym i starszym członkom rodziny, zachowując w nich rolę przywódczą i inicjując je do podejmowania nowych form działań
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: praca pisemna.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach oraz kolokwium końcowe obejmujące znajomość lektur i treści przedkładanych na ćwiczeniach.
Literatura
Krakowiak P., Krzyżanowski D., Modlińska A. (red.), Przewlekle chory w domu, Gdańsk 2011.
Taylor E., Co powiedzieć? Jak rozmawiać z chorymi o duchowości?, Kraków 2008.
Kępiński A., Poznanie chorego, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: