Komunikacja lekarz - pacjent WMCM-LE-KLP-sem
Celem zajęć jest przybliżenie studentom podstawowych metod/modeli komunikacyjnych, pozwalających na satysfakcjonującą obie strony aktu komunikacji (lekarza i pacjenta) rozmowę diagnostyczo-terapeutyczną, wg wymogów współczesnej medycyny i wpływu mediów na wzajemne oczekiwania komunikacyjne.
W ramach zajęć omówione zostaną nastepujące tematy:
1. Określenie, czym jest zadowalająca obie strony aktu komunikacji rozmowa
2. Stereotypy i uprzedzenia a komunikacja w gabinecie lekarskim
3. Różnorodność kulturowo-społeczna rozumienia terminów "zdrowie" i "choroba" w relacji lekarz-pacjent
4. Zarządzanie czasem podczas komunikacji z pacjentem
5. Komunikacja z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi
6. Komunikacja z pacjentem chorym terminalnie
7. Komunikacja w zespole terapeutycznym
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
WBKL_B.W33. - zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza;
WBKL_D.W01. - zna aktualny stan wiedzy na temat społecznego wymiaru zdrowia i choroby, wpływu środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych na stan zdrowia oraz na temat społeczno-kulturowych różnic i roli stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych;
WBKL_D.W03. - rozumie znaczenie zdrowia, choroby, niepełnosprawności
i starości w relacji do postaw społecznych, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno- kulturowe, zna aktualną koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia;
WBKL_D.W04. - rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
w procesie komunikowania się z pacjentami oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem;
WBKL_D.W12. - zna zasady motywowania pacjentów do prozdrowotnych zachowań i informowania o niepomyślnym rokowaniu;
WBKL_D.W13. - zna i rozumie główne pojęcia, teorie, zasady i reguły etyczne służące jako ogólne ramy właściwego interpretowania
i analizowania zagadnień moralno- medycznych;
WBKL_D.W16. - rozumie kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich;
WBKL_E.W28.- zna zasady postępowania paliatywnego z pacjentem
w stanie terminalnym;
UMIEJĘTNOŚCI
WBKL_D.U01. - uwzględnia w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające
z uwarunkowań społeczno-kulturowych;
WBKL_D.U02. - dostrzega i właściwie reaguje na oznaki zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych;
WBKL_D.U04. - potrafi budować pełną zaufania atmosferę podczas całego procesu leczenia;
WBKL_D.U05. - potrafi przeprowadzić rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej;
WBKL_D.U06. - potrafi poinformować pacjenta o celu, przebiegu
i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych i uzyskać jego świadomą zgodę;
WBKL_D.U07. - potrafi przekazywać pacjentowi i jego rodzinie informacje
o niekorzystnym rokowaniu;
WBKL_D.U08. - udziela porady w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia;
WBKL_D.U10. - stosuje w podstawowym stopniu psychologiczne interwencje motywujące i wspierające;
WBKL_D.U11. - potrafi komunikować się ze współpracownikami zespołu, udzielając konstruktywnej informacji zwrotnej i wsparcia;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
WBKL_K02. - potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym;
WBKL_K03. - kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu;
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach online, przygotowanie samodzielnej pracy na zadany przez prowadzącego temat i publiczne go omówienie (projekt zespołowy).
Nakład pracy studenta:
5h - aktywność na zajęciach
9 h - przygotowanie projektu
1 h - prezentacja projektu
Ocenę dst (3) z zajęć otrzymuje student, który podczas zajęć i prezentacji końcowego projektu w zakresie wiedzy wykaże się podstawową znajomością stanu wiedzy na temat społecznego wymiaru zdrowia i choroby, wpływu środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych na stan zdrowia oraz na temat społeczno-kulturowych różnic i roli stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych.
W zakresie umiejętności wykaże się znajomością podstawowych modeli komunikacji z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej;
W zakresie umiejętności społecznych wykaże się umiejętnością nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z chorym.
Ocenę db (4) z zajęć otrzymuje student, który oprócz spełnienia wymogów na ocenę dst. (3) podczas zajęć i prezentacji końcowego projektu w zakresie wiedzy wykaże się znajomością głównych pojęć, teorii, zasady i reguł etyczne służących jako ogólne ramy właściwego interpretowania zachowania komunikacyjnego pacjentów
W zakresie umiejętności wykaże się dodatkowo umiejętnością przekazania pacjentowi i jego rodzinie informacji o niekorzystnym rokowaniu oraz umiejętnością udzielania porad w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia;
W zakresie umiejętności społecznych wykaże się umiejętnością nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z chorym oraz umiejętnością kierowania się dobrem chorego, stawiając potrzeby pacjenta na pierwszym miejscu;
Ocenę bdb(5) z zajęć otrzymuje student, który oprócz spełnienia wymogów na ocenę db (4) podczas zajęć i prezentacji końcowego projektu w zakresie wiedzy wykaże się znajomością znaczenia kulturowego pojęcia zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości w relacji do postaw społecznych oraz znajomością konsekwencji społecznych choroby i niepełnosprawności oraz znajomością aktualnej koncepcji jakości życia uwarunkowanej stanem zdrowia.
W zakresie umiejętności wykaże się dodatkowo umiejętnością wykorzystania -w podstawowym stopniu - psychologicznych interwencji motywujących i wspierających oraz potrafi komunikować się ze współpracownikami zespołu, udzielając konstruktywnej informacji zwrotnej i wsparcia.
W zakresie umiejętności społecznych wykaże się umiejętnością nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z chorym oraz umiejętnością kierowania się dobrem chorego, stawiając potrzeby pacjenta na pierwszym miejscu.
Literatura
Materiały do lektury są przesyłane studentom drogą mailową przez prowadzącego zajęcia.
1. Barański J., Piątkowski W., Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław, 2002
2. Nowina Konopka M., Feleszka W., Małecki Ł., Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, Wydawnictwo Medycyny Praktycznej, Kraków 2018
3. Kulus M., Doroszewska A., Chojnacka-Kuraś M., Językowe, prawne i dydaktyczne aspekty porozumiewania się z pacjentem, Wydawnictwo PAN, Warszawa 2019
4. Stefaniak K., Władza i tożsamość w komunikacji lekarz-pacjent, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław, 2011
5. Chmielewska-Ignatowicz T., Komunikacja pomiędzy lekarzem a pacjentem onkologicznym w życiu i w serialu - studium narracji, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź 2017
6. Goban-Klas T., Komunikowanie w ochronie zdrowia - interpersonalne, organizacyjne i medialne, WydawnistwoWolters Kluwer Business, Warszawa 2014
7. Ostrowska A., Jak rozmawiać z pacjentem? Anatomia komunikacji w praktyce lekarskiej, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2017
8. Myerscough P., Ford M., Jak rozmawiac z pacjetem. Psychologia dla lekarzy., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: