Diagnostyka obrazowa WMCM-LE-DO
Student przystępuje do zajęć przygotowany w oparciu o zalecaną literaturę podstawową oraz wiedzę na poziomie nauczania programowego I i II roku studiów dla kierunku lekarskiego, ze szczególnym uwzględnieniem anatomii oraz fizjologii.
Seminaria odbywają się w postaci prezentacji multimedialnej, z omówieniem wybranych problemów w dyskusji ze studentami na bazie przygotowanego zanonimizowanego materiału dydaktycznego w postaci obrazów radiografii klasycznej, tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego, ultrasonografii oraz cyfrowej angiografii subtrakcyjnej.
Ćwiczenia zakładają samodzielną pracą studenta i realizację zadań polegających na analizie ścieżki diagnostycznej pacjentów kierowanych do Zakładu Radiologii w trybie pilnym i planowym, z uwzględnienim pracy w warunkach szpitalnych i ambulatoryjnych. W trakcie zajęć student uzyskuje wiedzę dotyczącą roli danych klinicznych w procesie planowania badania i stawiania diagnozy, ochrony radiologicznej, wskazań i przeciwskazań do wykonywania określonych badań obrazowych, kwalifikacji do podania środków kontrastowych oraz pozycjonowania pacjenta i przebiegu badania. Student uzyskuje wiedzę w zakresie doboru odpowiedniego badania obrazowego w konkretnej sytuacji klinicznej oraz planowania właściwego protokołu badania dla odpowiedniego wskazania. Student uzyskuje umiejętność analizy jakości przeprowadzonych badań, różnicowania stanów fizjologicznych i patologii, oraz rozpoznawania typowego obrazu radiologicznego podstawowych jednostek chorobowych.
Program zajęć w podziale na 15 dni dydaktycznych - każdy z tematów przedstawiony w formie seminarium (2x45min.) oraz ćwiczeń (4x45min.).
1. Diagnostyka obrazowa i radiologia zabiegowa – wprowadzenie.
2. Diagnostyka obrazowa chorób jamy brzusznej.
3. Diagnostyka obrazowa chorób klatki piersiowej.
4. Diagnostyka ultrasonograficzna (cz. 1.).
5. Diagnostyka obrazowa układu moczowego i miednicy.
6. Diagnostyka obrazowa ośrodkowego układu nerwowego.
7. Diagnostyka obrazowa układu mięśniowo-szkieletowego.
8. Radiologia pediatryczna.
9. Diagnostyka ultrasonograficzna (cz. 2.).
10. Diagnostyka obrazowa stanów nagłych.
11. Diagnostyka obrazowa ośrodkowego układu nerwowego, głowy i szyi.
12. Diagnostyka obrazowa układu sercowo-naczyniowego.
13. Diagnostyka chorób sutka.
14. Diagnostyka ultrasonograficzna (cz.3.).
15. Radiologia interwencyjna, podsumowanie materiału, kolokwium.
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia oraz egzaminu jest obecność i czynny udział we wszystkich ujętych w programie zajęciach. Nieobecności muszą być odpracowane w innym terminie (z inną grupą) lub, o ile to niemożliwe ze względów organizacyjnych, zaliczone na warunkach określonych przez koordynatora przedmiotu.
Ze względu na sytuację epidemiczną związaną z COVID-19 oraz stosowne regulacje prawne zajęcia mogą być w całości lub części prowadzone z użyciem narzędzi umożliwiających kształcenie synchroniczne i asynchroniczne. Studenci będą mieli dostęp do niezbędnych narzędzi zarówno w trakcie zajęć, jak i w trakcie pracy własnej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2021/22: | W cyklu 2022/23: |
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się określone w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz.U. 2019 poz. 1573).
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie problematykę współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności (kod efektu – WMKL_F.W10.):
- symptomatologię radiologiczną podstawowych chorób,
- metody instrumentalne i techniki obrazowe wykorzystywane do wykonywania
zabiegów medycznych,
- wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie pacjenta do poszczególnych
rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków
kontrastowych.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- wnioskować o relacjach między strukturami anatomicznymi na podstawie przyżyciowych badań diagnostycznych, w szczególności z zakresu radiologii (zdjęcia przeglądowe, badania z użyciem środków kontrastowych, tomografia komputerowa i magnetyczny rezonans jądrowy) (kod efektu - WMKL_A.U04.),
- oceniać wynik badania radiologicznego w zakresie najczęstszych typów złamań,
szczególnie złamań kości długich (kod efektu - WMKL_F.U7.).
Opis nakładu pracy studenta w ECTS.
Przedmiot roczny z końcową liczbą punktów ECTS 6 w semestrze letnim.
Seminaria 30h = 1 ECTS.
Ćwiczenia 60h = 2 ECTS.
Praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, zaliczenia, egzaminu) 90h = 3 ECTS.
Kryteria oceniania
Zaliczenie odbywa się w formie ustnej lub pisemnej w ostatnim dniu trzytygodniowego bloku zajęć – przeprowadzane przez koordynatora przedmiotu lub osobę wyznaczoną. Student ma prawo przystąpić do zaliczenia bloku zajęć w jednym terminie podstawowym i jednym dodatkowym terminie poprawkowym, którego formę i termin ustala koordynator przedmiotu. Nieuzyskanie zaliczenia skutkuje niedopuszczeniem studenta do egzaminu końcowego i niezaliczeniem przedmiotu.
Egzamin końcowy w formie testowej (test jednokrotnego wyboru) odbywa się w letniej sesji egzaminacyjnej. Zaliczenie przedmiotu uzyskuje student, który osiągnął przynajmniej 51% możliwych punktów. Oceny z egzaminu końcowego ustalane są na podstawie odsetka procentowego prawidłowych odpowiedzi, wg. skali: 50% pkt i mniej – 2,0; 51-60% pkt – 3,0; 61-70% pkt – 3,5; 71-80% pkt – 4,0; 81-90% pkt 4,5; 91-100% pkt – 5,0. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej (2,0), student ma jednokrotną możliwość przystąpienia do egzaminu poprawkowego, którego formę i termin ustala koordynator przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
,,Podręcznik radiologii”. W. Herring. Red. M. Sąsiadek. Edra Urban & Partner, 2020.
Literatura uzupełniająca:
,,Radiologia - diagnostyka obrazowa, Rtg, TK, USG, MR’’. B. Pruszyński, A. Cieszanowski. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2014.
,,Diagnostyka Obrazowa w Traumatologii”. Raby N, Berman L, Morley S, de Lacey G. Red. J.Walecki, B.Mruk. Edra Urban & Partner, 2018.
,,Mózgowie. Obrazowanie, Patologia i Anatomia”. Osborn AG, Hedlund G, Salzman KL. Red. J. Walecki, R. Bogusławska-Walecka, B.Mruk. Medipage, 2021.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: