Bezpieczeństwo informatyczne w ochronie zdrowia WMCM-LE-BIWOZ-fak
1. Zasoby informacyjne systemu ochrony zdrowia.
1.1. Wprowadzenie do zasobów systemu ochrony zdrowia.
1.2. Omówienie Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych.
1.3. Omówienie Platformy udostępniania on-line przedsiębiorcom usług i zasobów cyfrowych rejestrów medycznych.
1.4. Omówienie Dziedzinowych systemów teleinformatycznych systemu informacji w ochronie zdrowia.
1.5. Omówienie regionalnych systemów e-Zdrowie.
2. System Informatyczny Wspomagania Działalności NFZ – SIWDzNFZ.
2.1. Wprowadzenie do systemu informatycznego narodowego płatnika.
2.2. SIWDzNFZ - subskrypcje oraz konserwacja.
2.3. SIWDzNFZ - proces integracji i migracji danych.
3. Cyberbezpieczeństwo systemu ochrony zdrowia.
3.1. Podatność medycznych rozwiązań informatycznych na cyberataki.
3.2. Ocena bezpieczeństwa urządzeń medycznych.
3.3. Poprawa bezpieczeństwa użytkowanych systemów i aplikacji.
3.4. Usprawnienie przepływu informacji elektronicznej.
4. Rejestry rozproszone w systemie ochrony zdrowia.
4.1. Identyfikacja i omówienie rejestrów rozproszonych w systemie ochrony zdrowia.
4.2. Bezpieczeństwo rejestrów rozproszonych na przykładzie Krajowego Rejestru Nowotworów.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: obowiązkowy | W cyklu 2020/21_L: fakultatywny ograniczonego wyboru |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Na ocenę niedostateczną:
- student nie zna podstawowych narzędzi informatycznych i biostatystycznych wykorzystywanych w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne i podstawy grafiki komputerowej;
- student nie zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza;
- student nie potrafi przestrzegać praw pacjenta;
- student nie posiada wiedzy na temat podstawowych regulacji prawnych dotyczących organizacji systemu ochrony zdrowia oraz zasady organizacji podmiotów leczniczych;
- student nie potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi.
Na ocenę dostateczną:
- student zna podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne i podstawy grafiki komputerowej;
- student zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza;
- student potrafi przestrzegać praw pacjenta;
- student posiada wiedzę na temat podstawowych regulacji prawnych dotyczących organizacji systemu ochrony zdrowia oraz zasady organizacji podmiotów leczniczych;
- student potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi.
Na ocenę dobrą:
- student zna podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne i podstawy grafiki komputerowej, na poziomie satysfakcjonującym;
- student na poziomie satysfakcjonującym zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza;
- student potrafi przestrzegać praw pacjenta, na poziomie satysfakcjonującym;
- student na poziomie satysfakcjonującym, posiada wiedzę na temat podstawowych regulacji prawnych dotyczących organizacji systemu ochrony zdrowia oraz zasady organizacji podmiotów leczniczych;
- student na poziomie satysfakcjonującym, potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi.
Na ocenę bardzo dobrą:
- student zna podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne i podstawy grafiki komputerowej, posiadając rozbudowany poziom wiedzy;
- student zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza, posiadając rozbudowany poziom wiedzy;
- student potrafi przestrzegać praw pacjenta, posiadając rozbudowany poziom wiedzy;
- student posiada rozbudowany poziom wiedzy na temat podstawowych regulacji prawnych dotyczących organizacji systemu ochrony zdrowia oraz zasady organizacji podmiotów leczniczych;
- student posiadając rozbudowany poziom wiedzy, potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi.
Punkty ECTS: 2 (50 h/2*25 h)
Udział w konwersatorium: 15
Przygotowanie do egzaminu: 20
Literatura: 15
Zajęcia prowadzone są zgodnie z ZARZĄDZENIEM Nr 14/2021 Rektora Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 3 lutego 2021 r. w sprawie organizacji zajęć dydaktycznych w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w semestrze letnim w roku akademickim 2020/2021
Kryteria oceniania
Zajęcia: konwersatorium, studium przypadku.
Pisemne zaliczenie (platforma Moodle).
1 – udział w konwersatorium
1 – przygotowanie do zaliczenia
Całkowita ECTS 2
Konwersatorium-test końcowy w oparciu o materiał dydaktyczny zakresu całego przedmiotu (konwersatorium)
Samokształcenie;
- praca własna (np. przygotowanie do: zajęć, zaliczenie; studiowanie literatury, powtarzanie materiału, aktywność na zajęciach itd.).
Test (1 termin, 10 pyt.) jednokrotnego wyboru z zakresu treści merytorycznych przedmiotu
Skala ocen w oparciu o punktację uzyskaną w teście (1 termin):
89-100 bdb
79-88 db+
70-78 db
69-65 dst+
60-64 dst
0-59 ndst
Literatura
Literatura podstawowa:
red. I. Lipowicz, G. Szpor, M. Świerczyński, Telemedycyna i e-zdrowie. Prawo i informatyka, Warszawa 2019.
Literatura uzupełniająca:
1. K. Świtała, Pacjent jako beneficjent ograniczeń jawności elektronicznej dokumentacji medycznej, Warszawa 2018
2. B. Michalak, Zapis peryferyjny vs zapis transgraniczny. Interoperacyjność elektronicznego rekordu pacjenta [w:] Cyfrowe usługi publiczne w Europie, Poznań 2017
3. K. Świtała, B. Michalak, Zapewnienie ochrony prywatności w rozwiązaniach e-zdrowia w smart city [w:] Internet rzeczy. Bezpieczeństwo w Smart City red. G. Szpor, Warszawa 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: