Wprowadzenie do filozofii WM-MA-Z-S1-E5-WDF
Celem konwersatorium jest omówienie głównych dyscyplin, problemów i epok filozoficznych. Lektura tekstów stanowić będzie podstawę do dyskusji nad głównymi zagadnieniami i kierunkami w filozofii starożytnej, średniowiecznej, nowożytnej i współczesnej.
W ramach refleksji nad filozofią starożytną szczególną uwagę skupimy na działalności Sokratesa, Platona i Arystotelesa. Tok dyskusji związanych z filozofią chrześcijańską podporządkowany będzie pismom św. Augustyna z Hippony i św. Tomasza z Akwinu. Zwrotowi, od charakterystycznego dla filozofii średniowiecznej ontologizmu, do dominującego w nowożytności epistemologizmu, przyjrzymy się przy lekturze prac Kartezjusza, Davida Hume’a i Immanuela Kanta. Dzieła innych klasyków nowożytności: Błażeja Pascala i Jana Jakuba Rousseau, omawiać będziemy przede wszystkim przez pryzmat ich wpływu na nurty obecne w filozofii współczesnej (filozofia egzystencjalna, hermeneutyka, postmodernizm).
Student w trakcie zajęć ma nabyć ogólną wiedzę z zakresu historii filozofii oraz uzyskać podstawowe umiejętności związane z tą dyscypliną (myślenie abstrakcyjne, prowadzenie argumentacji zgodnie z zasadami logiki, umiejętność interpretacji tekstu filozoficznego, zestawianie i analiza problemów filozoficznych).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
W1 - Student posiada ogólną wiedzę z zakresu historii filozofii oraz głównych dyscyplin filozoficznych.
U1 - Student potrafi analizować tekst filozoficzny, rekonstruować argumentację filozoficzną oraz zajmować stanowisko w sporach filozoficznych.
Kryteria oceniania
Dla wszystkich efektów przyjmuje się następujące kryteria oceny we wszystkich formach weryfikacji:
ocena 5: osiągnięty w pełni (bez uchwytnych niedociągnięć),
ocena 4,5: osiągnięty niemal w pełni i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny,
ocena 4: osiągnięty w znacznym stopniu i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny,
ocena 3,5: osiągnięty w znacznym stopniu
z wyraźną przewagą pozytywów i nie są spełnione kryteria
przyznania wyższej oceny,
ocena 3: osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją i nie są spełnione kryteria przyznania
wyższej oceny,
ocena 2: nie został osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: