Bazy danych WM-MA-Z-BADA
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu baz danych oraz podstaw modelowania, składowania i wyszukiwania informacji. Na zajęciach studenci zostaną zapoznani z podstawowymi metodami projektowania baz danych relacyjnych, mechanizmów używanych w takich bazach danych oraz podstaw języka SQL, w tym różnic w dialektach tego języka zapytań. Nabywają umiejętności: stworzenia tabel i zależności między nimi, załadowania danych do bazy, tworzenia zapytań w celu uzyskania informacji oraz wewnętrznego programowania baz danych - tworzenia procedur i funkcji składowanych. Zapoznają się również z alternatywnymi rozwiązaniami: bazami rozproszonymi i bazami NoSQL.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_L: E-Learning | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WYKŁAD
Student:
1. zna zasady pisania zapytań i składnię w języku SQL (MA1_W08, MA1_W09 )
2. zna sposób konstrukcji zaawansowanych zapytań odwzorowujących algorytmy w języku SQL (MA1_W08, MA1_W09 )
3. zna strukturę bazy danych i sposoby korzystania z niej (MA1_W08, MA1_W09 )
4. zna teoretyczne podstawy budowy i projektowania baz danych (MA1_W08, MA1_W09 )
5. zna pojęcia dotyczące systemów baz danych (MA1_W08, MA1_W09 )
6. zna różne architektury baz danych (MA1_W08, MA1_W09 )
Kryteria oceniania
Wiodący jest projekt semestralny: baza danych. Projekty są przygotowywane indywidualnie i przydzielane przez wykładowcę w trakcie jednych z pierwszych zajęć. Potwierdzeniem obecności i czynnej pracy w trakcie zajęć jest przesłanie rozwiązań zadań cząstkowych w podanym przez wykładowcę terminie. Każdy brak powoduje obniżenie oceny końcowej o połowę.
Tzn. osoba, która uzyskała db+ z projektu, ale nie przesłała 1 zadania otrzymuje tylko ocenę db.
Termin poprawkowy polega na godzinnym kolokwium zawierającym kilka zadań z SQLa.
Zasady zaliczenia wykładu:
Wykład jest zakończony testem teoretycznym na platformie Moodle. Oceny z ćwiczeń od dobrej wzwyż są przepisywane. Termin poprawkowy polega także na teście, ale nie ma możliwości przepisywania ocen.
Skala ocen:
od 0 do <50 punktów - niedostateczny
od 50 do < 60 punktów - dostateczny
od 60 do < 70 punktów - dostateczny+
od 70 do < 80 punktów - dobry
od 80 do < 90 punktów - dobry+
od 90 do 100 punktów - bardzo dobry
Literatura
B. Johnston, J. Shan, M. Goldwasser U. Malik: SQL dla analityków danych. Opanuj możliwości SQL-a, aby wydobywać informacje z danych, Helion Gliwice 2023.
L. Ullman: MySQL. Szybki start. Wydanie II, Helion Gliwice 2007
V. M. Grippa, S. Kuzmichev: MySQL. Jak zaprojektować i wdrożyć wydajną bazę danych. Wydanie II, Helion Gliwice 2022
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: