Matematyka finansowa WM-MA-MAF
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z najważniejszymi zagadnieniami matematyki finansowej. Studenci zapoznają się z różnego rodzaju stopami procentowymi, wartością obecną i przyszłą strumienia płatności jak również ze zmianą wartości pieniądza w czasie. Ponadto omówione będzie pojęcie inflacji, wewnętrznej stopy zwrotu i (IRR) oraz stopy zwrotu do momentu zapadalności (YTM).
Kolejnym celem jest omówienie własności tzw. ceny równowagi w handlowaniu akcjami.
Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych rodzajów rent.
W czasie zajęć omówiony będzie tzw. model dwustanowy jednookresowy.
Ważnym elementem przedmiotu będą zastosowania probabilistyczne w finansach przy czym probabilistyka będzie oparta o omówione zagadnienia z teorii miary.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wykład:
Student:
W01: Rozumie cywilizacyjne znaczenie zastosowań matematyki w finansach. Rozumie czemu rachunek prawdopodobieństwa jest kluczowy w badaniu różnego rodzaju zjawisk zachodzących na rynkach finansowych.
W03: Rozumie jak budować i analizować podstawowe modele matematyczne na rynkach finansowych.
laboratorium:
Student:
K01: Jest świadomy ograniczeń, jakie noszą za sobą konkretne modele matematyczne w finansach. Jest gotowy do budowania bardziej skomplikowanych modeli.
K02 : Jest gotowy do stawiania pytań dotyczących różnego rodzaju modeli matematycznych w finansach; pytań, które służą pogłębieniu zrozumienia tematu i pytań dotyczących braków w danym modelu.
Kryteria oceniania
Dla wszystkich efektów przyjmuje się następujące kryteria oceny we wszystkich formach weryfikacji:
ocena 5: osiągnięty w pełni (bez uchwytnych niedociągnięć)
ocena 4,5: osiągnięty niemal w pełni i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny
ocena 4: osiągnięty w znacznym stopniu i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny
ocena 3,5: osiągnięty w znacznym stopniu – z wyraźną przewagą pozytywów – i nie są spełnione kryteria
przyznania wyższej oceny
ocena 3: osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją i nie są spełnione kryteria przyznania
wyższej oceny
ocena 2: nie został osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: