Algebra liniowa WM-MA-ALL
I. Macierze:
- rodzaje macierzy
- działania na macierzach
- wyznaczniki i ich własności, reguła Sarrusa, rozwinięcie Laplace'a
- macierze odwrotne i ich własności, odwracanie macierzy (metoda bezwyznacznikowa, metoda wyznacznikowa)
- rząd macierzy
II. Układy równań liniowych:
- zapis macierzowy
- rozwiązywanie układów równań liniowych przy użyciu metod eliminacji Gaussa/Gaussa-Jordana
- rozwiązywanie układów równań liniowych przy użyciu macierzy odwrotnych
- układy Cramera, wzory Cramera
- twierdzenie Korneckera-Cappellego
III. Grupy, pierścienie, ciała
IV. Ciało liczb zespolonych:
- postać algebraiczna, trygonometryczna, wykładnicza liczby zespolonej
- moduł, sprzężenie liczby zespolonej
- wzór de Moivre'a, potęgi i pierwiastki z liczb zespolonych
- interpretacje geometryczne
- równania zespolone
V. Przestrzenie liniowe:
- przykłady ważnych przestrzeni liniowych
- podprzestrzenie liniowe
- kombinacja liniowa wektorów
- liniowa niezależność wektorów
- powłoki liniowe
- baza przestrzeni liniowej
- wymiar przestrzeni liniowej
- twierdzenie Steinitza o wymianie
- współrzędne wektora w bazie
- macierz przejścia z bazy do innej bazy
VI. Przekształcenia liniowe:
- jądro i obraz przekształcenia
- monomorfizm, epimorfizm, izomorfizm
- twierdzenia dotyczące jądra i obrazu
- macierz przekształcenia
W zależności od czasu: VII. Wektory własne i wartości własne przekształcenia/macierzy.
W cyklu 2021/22_Z:
Treści merytoryczne przedmiotu: Metody oceny: Częste 30-minutowe sprawdziany w trakcie ćwiczeń oraz pisemny egzamin końcowy. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
WYKŁAD
Student:
W1 - zna i rozumie pojęcie przestrzeni i podprzestrzeni liniowych
W2 - analizuje rozwiązania układów liniowych
W3 - zna podstawowe twierdzenia i definicje związane z elementami algebry liniowej: wektor, baza, macierz, twierdzenie Cramera, twierdzenie Kronekera-Capelliego
ĆWICZENIA
Student:
U1 - potrafi rozwiązać układy równań liniowych
U2 - oblicza wartości własne i wektory własne
Kryteria oceniania
Dla wszystkich efektów przyjmuje się następujące kryteria oceny we wszystkich formach weryfikacji:
ocena 5: osiągnięty w pełni (bez uchwytnych niedociągnięć)
ocena 4,5: osiągnięty niemal w pełni i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny
ocena 4: osiągnięty w znacznym stopniu i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny
ocena 3,5: osiągnięty w znacznym stopniu – z wyraźną przewagą pozytywów – i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny
ocena 3: osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny
ocena 2: nie został osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją
Literatura
W cyklu 2021/22_Z:
Litrratura podstawowa: |
W cyklu 2022/23_Z:
Litrratura podstawowa: |
W cyklu 2023/24_Z:
Litrratura podstawowa: |
W cyklu 2024/25_Z:
Litrratura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
brak |
W cyklu 2022/23_Z:
brak |
W cyklu 2023/24_Z:
brak |
W cyklu 2024/25_Z:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: