Społeczne aspekty cyberbezpieczeństwa WM-I-U2-SAC
Przedmiot „Społeczne aspekty cyberbezpieczeństwa” skierowany jest do wszystkich studentów zainteresowanych nie tylko prawnym i technicznym aspektem cyberprzestrzeni, ale również tą jej stroną, która ma bezpośredni wpływ na nasze społeczne funkcjonowanie, rozwój osobowości, psychologię, edukację, itd. Już ponad 20 lat temu B. Reeves i C. Nass w swoich badaniach naukowych (Reevess, Nass, 2000) udowodnili, że kontakt człowiek – nowe media ma charakter specyficznej relacji. Że człowiek traktuje je nie tylko jako nowoczesne i bardzie rozbudowane narzędzia pracy czy rozrywki, ale jako swego rodzaju znajomych, współpracowników, a czasem nawet przyjaciół. Mają one na niego wpływ w każdym obszarze jego społecznego funkcjonowania, zmieniają sposób myślenia, poszerzają przestrzeń społeczną, otwierają nowe szanse oraz generują nowe, nieznane wcześniej zagrożenia. Przedmiot ma na celu ukazanie genezy tego zjawiska, wskazanie na najważniejsze obszary, w których nowe technologie mogą mieć wpływ na zmiany funkcjonowania człowieka w perspektywie cyberbezpieczeństwa. Przybliżone zostaną również koncepcje oraz sposoby umożliwiające prowadzenie badań naukowych dotyczących społecznego aspektu cyberbezpieczeństwa.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę o społecznym aspekcie funkcjonowania człowieka w środowisku cyberprzestrzeni, związaną z jego sferą emocjonalną oraz osobowościową.
Student zna zasady pozwalające na bezpieczne poruszanie się w środowisku cyberprzestrzeni z perspektywy nauk społecznych
Student ma wiedzę na temat bezpieczeństwa danych w aspekcie technologicznym, społecznym i psychologicznym oraz ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą metody prowadzenia badań naukowych
Student sprawnie komunikuje się w środowisku cyberprzestrzeni oraz potrafi w sposób efektywny wyszukiwać oraz selekcjonować informacje
Student potrafi wykorzystać możliwości cyberprzestrzeni do realizacji zadań związanych z przyszłą pracą zawodową
Student ma umiejętność pozyskiwania informacji z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji a także wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie oraz umiejętność prowadzenia badań naukowych
Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych w organizacji, w której pracuje, którą kieruje, w której uczestniczy
Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, a także do dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Kryteria oceniania
Pretest i Posttest
Literatura
Wallace P (2010). Psychologia Internetu. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis
Spitzer M (2013). Cyfrowa demencja. Słupsk: Dobra literatura
Łęski Z. (2016). Duch w maszynie. Kim jest dla nas komputer. Charakterystyka relacji w języku AT. Częstochowa: Wydawnictwo AJD
Łęski Z. (2018) Nowe technologie-nowe czasy-nowe pokolenia. Charakterystyka młodych użytkowników nowych mediów z perspektywy analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo UJD
Raporty z badań prowadzonych przez NASK - https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: