Cyberbezpieczeństwo - kurs podstawowy WM-I-U2-CKP
- https://wmp.uksw.edu.pl (w cyklu 2021/22_L)
Przedmiot „Cyberbezpieczeństwo – kurs podstawowy” przeznaczony jest dla wszystkich studentów, którzy pragną poznać najważniejsze zasady związane z cyberbezpieczeństwem z perspektywy zarówno nauk społecznych, jak i technicznych. Cyberprzestrzeń jest obecnie stałym i nieodłącznym elementem przestrzeni społecznej współczesnego człowieka. Ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie każdego z nas zarówno w płaszczyźnie społecznej, psychologicznej, edukacyjnej, jak i zawodowej, ekonomicznej czy technicznej. Poszczególne moduły przedmiotu „Cyberprzestrzeń – kurs podstawowy” poświęcone będą różnym aspektom obecności człowieka w cyberprzestrzeni i dadzą mu przekrojową wiedzę oraz umiejętności niezbędne do bezpiecznego i efektywnego korzystania z jej zasobów w życiu prywatnym oraz zawodowym. Oprócz aspektów społecznych poruszone będą również aspekty prawne oraz związane z cyberprzestępczością. Przedstawionych i przećwiczonych zostanie kilka kryptosystemów.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Student ma podstawową wiedzę o społecznym aspekcie funkcjonowania człowieka w środowisku cyberprzestrzeni, związaną z jego sferą emocjonalną oraz osobowościową oraz zna zasady pozwalające na bezpieczne poruszanie się w cyberprzestrzeni z perspektywy nauk społecznych.
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą aspektów prawnych cyberprzestępczości oraz popularnych typów cyberprzestępstw.
Student ma podstawową wiedzę o metodach i zastosowaniach kryptografii do zabezpieczania komunikacji i danych.
Student sprawnie komunikuje się w środowisku cyberprzestrzeni oraz potrafi w sposób efektywny wyszukiwać, selekcjonować informacje oraz potrafi wykorzystać możliwości cyberprzestrzeni do realizacji zadań związanych z przyszłą pracą zawodową.
Student potrafi zlokalizować i przeciwdziałać podstawowym typom oszustw internetowych.
Student potrafi kodować i szyfrować dane kilkoma algorytmami o dobrej mocy kryptogrficznej.
Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych w organizacji, w której pracuje, którą kieruje, w której uczestniczy
Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, a także do dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Kryteria oceniania
Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest:
1. Wypełnienie dokumentacji projektowej.
2. Obecność na 80% zajęć
3. Wypełnienie Pretestu i zaliczenie Posttestu
Literatura
Wallace P (2010). Psychologia Internetu. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis
Spitzer M (2013). Cyfrowa demencja. Słupsk: Dobra literatura
Łęski Z. (2016). Duch w maszynie. Kim jest dla nas komputer. Charakterystyka relacji w języku AT. Częstochowa: Wydawnictwo AJD
Łęski Z. (2018) Nowe technologie-nowe czasy-nowe pokolenia. Charakterystyka młodych użytkowników nowych mediów z perspektywy analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo UJD
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: