Komunikacja w zespole programistycznym WM-I-S2-E4-KWZP
Zakres tematów - wykład
1. Wprowadzenie do przedmiotu, zapoznanie studentów z tematyką zajęć i zasadami zaliczenia przedmiotu (sylabus)
Komunikacja interpersonalna – pojęcie, modele, podstawowe elementy procesu komunikacji. Cele i funkcje komunikacji, jej poziomy i płaszczyzny
2. Komunikacja werbalna i niewerbalna – pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, znaczenie obu typów komunikacji w procesie komunikowania
3. Czynniki wyznaczające przebieg skutecznej komunikacji – zasady skutecznej komunikacji. Cechy skutecznego nadawcy i aktywnego odbiorcy. Rola i specyfika komunikatu
4. Komunikacja i konflikty w organizacji – modele komunikacji w organizacji, funkcje, zakłócenia. Konflikty w organizacji – specyfika, rodzaje, strategie reagowania na konflikt. Zarządzanie konfliktem w organizacji
5. Negocjacje – pojęcie, rodzaje, style, strategie, wybrane techniki negocjacyjne
6. Komunikacja w zespole – komunikacja a cechy zespołów i efektywność pracy zespołowej. Rola lidera. Asertywność i konstruktywna krytyka w zespole
7. Specyfika komunikacji w zespole programistycznym – projekty, raporty, protokoły, prezentacje – specyfika komunikacji, możliwe bariery i utrudnienia, sposoby usprawniania komunikacji
8. Najczęstsze błędy w zakresie komunikacji w zespole programistycznym – strategie zapobiegania i radzenia sobie z nimi. Etyczny wymiar komunikacji
Zakres tematów – ćwiczenia
1. Specyfika komunikacji w zespole programistycznym na przykładzie studium przypadku – analiza skuteczności komunikacji z perspektywy nadawcy i odbiorcy
2. Specyfika komunikacji w zespole programistycznym na przykładzie studium przypadku – analiza w oparciu o różne typy komunikatów (komunikacja ustna i pisemna) – komunikat pozytywny, komunikat negatywny, komunikat techniczny, realizacja i wprowadzanie zmian do projektu, prezentacja, protokół, raport
3. Specyfika komunikacji w zespole programistycznym na przykładach – negocjacje w praktyce – rozwiązywanie konfliktów za pomocą różnych stylów i strategii negocjacyjnych
4. Specyfika komunikacji w zespole programistycznym na przykładzie – studium przypadku – specyfika komunikacji podczas realizacji projektów informatycznych – Waterfall model i RAD model
5. Specyfika komunikacji w zespole programistycznym na przykładzie – studium przypadku – specyfika komunikacji podczas realizacji projektów informatycznych –Agile model i Spiral model
6. Specyfika komunikacji w zespole programistycznym na przykładzie – studium przypadku – specyfika komunikacji podczas realizacji projektów informatycznych –metodyka PMI oraz Management models for RD
7. Specyfika komunikacji w zespole programistycznym na przykładzie – studium przypadku – specyfika komunikacji podczas realizacji projektów informatycznych –innowation projects
8. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu i uzupełnianie zadań
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I2_W06 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat zasad komunikacji interpersonalnej jako podstawowego elementu działania podczas organizacji zespołu programistów, ze szczególnym uwzględnieniem jej specyfiki w obszarze pracy opartej na różnych modelach zarządzania projektami programistycznymi. Ponadto operuje podstawową wiedzą z zakresu radzenia sobie z trudnościami w obszarze komunikacji interpersonalnej, rozwiązywania konfliktów poprzez negocjacje oraz skutecznego kierowania komunikacją w zespole, a także przygotowywania wystąpień i prezentacji oraz raportów i protokołów.
I2_W08 Student zna zasady dotyczące skutecznej komunikacji podczas pracy zespołowej nad projektami informatycznymi oraz ich znaczenie dla bezpieczeństwa i higieny pracy.
I2_U05 Student posiada umiejętności w obszarze komunikacji i negocjacji pozwalające na skuteczne zorganizowanie i poprowadzenie zespołu programistów ukierunkowanego na realizację zadanej aplikacji korzystając ze wsparcia systemów informatycznych.
I2_U07 Student posiada umiejętności niezbędne do przygotowywania i przedstawiania prezentacji ustnej i pisemnej w obszarze informatyki.
I2_U11 Student wykazuje umiejętność korzystania z odpowiedniej literatury fachowej z zakresu komunikacji oraz zarządzania projektami informatycznymi.
I2_K02 Student posiada kompetencje społeczne w zakresie komunikacji i negocjacji do zespołowego i systematycznego prowadzenia pracy w długofalowych projektach informatycznych.
Kryteria oceniania
Wykład - egzamin pisemny (uzyskane co najmniej 52% punktacji)
Ćwiczenia: zaliczenie -na ocenę - realizacja zadań podczas zajęć. Zadania są oceniane na skali od 0 do 3. Ponadto studenci przygotowują prezentację na zadany temat, która także podlega ocenie. Ocena stanowi odpowiednio 50% - punktacja z zadań i 50% - ocena z prezentacji.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Literatura
Czarnawska M.M., Podstawy negocjacji i komunikacji, Wrocław 2006.
Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Warszawa 2006.
Nęcki Z., Negocjacje w biznesie, Kraków 2000.
Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wrocław 1999.
Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2012.
Unsworth K.L., West M.A., Zespoły: wyzwania pracy w grupie, w: N. Chmiel (red.), Psychologia pracy i organizacji, Gdańsk 2003, s. 359-380.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze bez usprawiedliwienia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: