Warsztaty przedsiębiorczości WM-FI-WP
Warsztaty z podstaw przedsiębiorczości mają na celu pokazanie studentom, jak wielu obszarów dotyczy prowadzenie działalności gospodarczej. Mają im uzmysłowić i pokazać, że sam dobry pomysł nie wystarczy aby przetrwać na rynku i z sukcesem prowadzić działalność gospodarczą. Dlatego przedsiębiorca musi myśleć i działać na wielu płaszczyznach jednocześnie.
Opis do cyklu dydaktycznego 2020/2021
W typowej strukturze biznesplanu małego przedsiębiorstwa studenci zamieszczają:
1. Ogólną charakterystykę przedsiębiorstwa.
2. Analizę SWOT.
3. Wizję, misję i cele strategiczne.
4. Plan marketingowy.
5. Plan działalności operacyjnej.
6. Plan organizacji i zarządzania.
7. Plan zatrudnienia.
8. Harmonogram realizacji.
9. Plan finansowy.
10. Ocenę opłacalności i ryzyka projektu.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Student umie:
Dokonać oceny podejmowanych decyzji
Przeanalizować korzystne i niekorzystne warunki związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstw
Ocenić ryzyko, koszty, zalety i wady podejmowanych decyzji
Analizować i wyciągać konkretne wnioski ze znalezionego materiału (opracowań, tabel)
Znaleźć potrzebne do analizy dane
Student .posiada kompetencje:
Współpracy w grupie
Krytycznej oceny pojmowanych decyzji
Przygotowania pracy zaliczeniowej i przeprowadzenia analizy, oceny możliwości jej wykonania w rzeczywistości
Wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce
Kryteria oceniania
Szczegóły zaliczenia znajdują się w każdym cyklu dydaktycznym dzielnie.
Ocena 2,0 - Student nie zna podstawowych zagadnień związanych z otoczeniem przedsiębiorstw. Nie rozumie i nie potrafi analizować zjawisk dotyczących sektora przedsiębiorstw, nie posługuje się podstawowymi pojęciami a jego wiedza nie jest uporządkowana. Student zbyt często popełnia błędy, a jego wiedza i umiejętności są na niewystarczającym poziomie merytorycznym.
Ocena 3,0 - Student zna podstawowe zagadnienia związane z otoczeniem przedsiębiorstw. Rozumie i analizuje zjawiska dotyczące sektora przedsiębiorstw, posługuje się podstawowymi pojęciami jednak ta wiedza nie jest uporządkowana. Student często popełnia błędy, a jego wiedza i umiejętności są na dostatecznym poziomie merytorycznym.
Ocena 3,5 - Student zna podstawowe kategorie związane z otoczeniem przedsiębiorstw. Rozumie i analizuje zjawiska dotyczące sektora przedsiębiorstw, posługuje się podstawowymi pojęciami w stopniu zadowalającym. Student popełnia błędy, jednak jego wiedza i umiejętności są na akceptowalnym poziomie merytorycznym.
Ocena 4,0 - Student zna podstawowe kategorie związane z otoczeniem przedsiębiorstw. Rozumie i analizuje zjawiska dotyczące sektora przedsiębiorstw, posługuje się podstawowymi pojęciami w stopniu dobrym. Student może popełniać przy tym nieliczne błędy, jednak jego wiedza i umiejętności są na odpowiednim poziomie merytorycznym
Ocena 4,5 - Student zna podstawowe kategorie związane z otoczeniem przedsiębiorstw. Rozumie i analizuje zjawiska dotyczące sektora przedsiębiorstw, posługuje się podstawowymi pojęciami na wysokim poziomie. Student rzadko popełnia błędy. Jego wiedza i umiejętności są na wysokim poziomie merytorycznym.
Ocena 5,0 - Student zna podstawowe kategorie związane z otoczeniem przedsiębiorstw. Rozumie i analizuje zjawiska dotyczące sektora przedsiębiorstw, oraz bezbłędnie posługuje się podstawowymi pojęciami. Student nie popełnia błędów. Jego wiedza i umiejętności są na bardzo wysokim poziomie merytorycznym
do cyklu dydaktycznego 2020/2021
Na ocenę końcową składają się oceny z:
1) przygotowania na piśmie biznesplanu,
2) prezentacji projektów przez grupy 3-4 osobowe,
3) poprawności wykonania tabel planu w tm m.in. planu zapotrzebowania na kapitał obrotowy, planu przepływów pieniężnych, planu bilansu,
4) poprawności obliczenia wskaźników finansowych w tym m.i. wskaźników: wyniku finansowego. płynności finansowej, zadłużenia.
Literatura
Raport o stanie sektora MSP (załączony na moodle)
Źelichowska Monika, Ekonomika Przedsiębiorstw, Gliwice 2013
A.Płoszaj, Sieci Instytucji Otoczenia Biznesu, Scholar 2013
B.Filipiak, J.Ruszała, Instytucje otoczenia biznesu, Difin 2009
M.Hryniewicka, Wsparcie dla przedsiębiorstw poprzez Instytucje otoczenia biznesu [w;] J.Węcławski, J.Fila (red) Nowe wyzwania przedsiębiorstw na rynkach finansowych (ISBN: 978-83-7556-779-3), CeDeWu, Warszawa 2015 s.89-110
Uzupełniająca:
T.L Wąski (red) Ekonomika przedsiębiorstwa praca zbiorowa, 2010 Tom 1 i 2.
J. Engelhardt, Ekonomika przedsiębiorstw praca zbiorowa, CeDeWu, 2011
M.Hryniewicka, Fundusze pożyczkowe i poręczeniowe dla przedsiębiorstw; Myśl Ekonomiczna i Polityczna (ISSN 2081-5913), Warszawa, nr 2/2014 s. 41-81
M.Hryniewicka, Sposoby pozyskiwania kapitału w różnych fazach cyklu życia przedsiębiorstwa, Przedsiębiorczość i Zarządzanie (ISSN:1733-2486),
Tom XVI | Zeszyt 8 Część II s. 171–187
do cyklu dydaktycznego 2020/2021
1. Pawlak Z., Biznesplan. Zastosowania i przykłady, Poltext, Warszawa 2012
2. Skrzypek J., Biznesplan, Poltext, Warszawa 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: