Historia skomplikowanej realcji Państwo - Kościół w Hiszpani WK-WPK-HRKH
W ramach wykładu monograficznego omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Arianizm i katolicyzm w królestwie Wizygotów.
2. Rekonkwista
3. W poszukiwaniu wspólnego fundamentu ideowego dla Hiszpanii po rekonkwiście.
4. Reformacja w XV i XVI w. Hiszpanii
5. Rola katolicyzmu w "Nowym Świecie" w XV-XVIII w.
6. Katolicyzm w procesie formowania się hiszpańskiej świadomości narodowej w początkach XIX w.
7. Początki antyklerykalizmu w Hiszpanii.
8. Wolność religijna w okresie II Republiki
9. Wojna domowa
10. Hiszpania gen. Franco
11. Wpływ Soboru Watykańskiego II na sytuację katolików i niekatolików w Hiszpanii.
12. Współczesne umowy konkordatowe między Stolicą Apostolska i Hiszpanią.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK1 - student zna relacje państwo-Kościół na Półwyspie Iberyjskim do XVIII wieku,
EK2 - student zna konstytucyjne regulacje dotyczące tzw. "kwestii religijnej" w dziewiętnastowiecznych hiszpańskich ustawach zasadniczych,
EK3 - student zna podstawowe zagadnienia z zakresu wolności religijnej w okresie II Republiki, hiszpańskiej wojny domowej i Hiszpanii pod rządami gen. Franco,
EK4 - student zna podstawowe zagadnienia z zakresu wolności religijnej w hiszpańskiej monarchii konstytucyjnej.
W zakresie umiejętności:
EK5 - student potrafi korzystać z podstawowej literatury w zakresie omawianych na zajęciach zagadnień,
EK6 - student potrafi interpretować omówione w trakcie wykładów monograficznych regulacje z zakresu hiszpańskiego prawa wyznaniowego,
W zakresie kompetencji:
EK7 - student posiada podstawowe kompetencje do samodzielnej pracy w zakresie analizy hiszpańskiego prawa wyznaniowego
EK8 - student (zakładając posiadaną przez niego wiedzę z zakresu polskiego prawa wyznaniowego) posiada podstawowe kompetencje do posługiwania się metodą porównawczą, zarówno w układzie wertykalnym (historiopoznawczym), jak i horyzontalnym (dotyczącym obowiązującego prawa ). Kompetencje te przydatne są studentowi w późniejszej samodzielnej pracy naukowej z zakresu komparatystyki prawnej.
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-4):
ocena 2 (ndst) - student nie zna: historii relacji państwo-Kościół na Półwyspie Iberyjskim, podstawowych regulacji z zakresu hiszpańskiego prawa wyznaniowego w XIX i XX w.
ocena 3(dost) - student w ograniczonym stopniu zna: historię relacji państwo-Kościół na Półwyspie Iberyjskim, podstawowe regulacje z zakresu hiszpańskiego prawa wyznaniowego w XIX i XX w.
ocena 4(db) - student w stopniu wystarczającym zna: historię relacji państwo-Kościół na Półwyspie Iberyjskim, podstawowe regulacje z zakresu hiszpańskiego prawa wyznaniowego w XIX i XX w.
ocena 5 (bdb) - student zna w pełni: historię relacji państwo-Kościół na Półwyspie Iberyjskim, podstawowe regulacje z zakresu
USOSweb: Szczegóły przedmiotu: WK-S-WM-WRH, w cyklu: 2012/13_Z, jednostka dawcy:
Strona 1 z 2 02.02.2024 13:58
hiszpańskiego prawa wyznaniowego w XIX i XX w.
Umiejętności (EK 5-6):
ocena 2 (ndst) - student nie potrafi: interpretować przepisów hiszpańskiego prawa wyznaniowego regulujących zagadnienia omawiane w trakcie wykładów monograficznych, korzystać z literatury dotyczącej rzeczonych zagadnień.
ocena 3 (dost) - student w ograniczonym stopniu potrafi: interpretować przepisy hiszpańskiego prawa wyznaniowego regulujące zagadnienia omawiane w trakcie wykładów monograficznych, korzystać z literatury dotyczącej rzeczonych zagadnień.
ocena 4 (bd) - student w stopniu wystarczającym potrafi: interpretować przepisy hiszpańskiego prawa wyznaniowego regulujące zagadnienia omawiane w trakcie wykładów monograficznych, korzystać z literatury dotyczącej rzeczonych zagadnień.
ocena 5 (bdb) - student potrafi w pełni: interpretować przepisy hiszpańskiego prawa wyznaniowego regulujące zagadnienia omawiane w trakcie wykładów monograficznych, korzystać z literatury dotyczącej rzeczonych zagadnień.
Kompetencje (EK 7-8):
ocena 2 (ndst) - student nie potrafi dokonać samodzielnej analizy podstawowych regulacji z zakresu hiszpańskiego prawa wyznaniowego. ocena 3 (dost) - student w ograniczonym stopniu potrafi dokonać samodzielnej analizy podstawowych regulacji z zakresu hiszpańskiego prawa wyznaniowego.
ocena 4 (bd) - student w stopniu wystarczającym potrafi dokonać samodzielnej analizy podstawowych regulacji z zakresu hiszpańskiego prawa wyznaniowego.
ocena 5 (bdb) - student w pełni potrafi dokonać samodzielnej analizy podstawowych regulacji z zakresu hiszpańskiego prawa wyznaniowego
Literatura
1. P. Ryguła, Wolność religijna w Hiszpanii na tle przemian społeczno-politycznych w latach 1931-1992, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego , Katowice 2009.
2. Relacje państwo-kogciół w Europie. Studium prawa obowiązującego w Polsce i w Hiszpanii, red. P. Ryguła, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020.
3. P. Ryguła, Podstawowe pryncypia hiszpańskiego prawa wyznaniowego, w: Prawo wyznaniowe w systemie prawa polskiego, red. A. Mezglewski, Wydawnictwo KUL, Lublin 2004, s. 115-142.
4. T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii, Wydawnictwo Ossolineum,
Wrocław 1998.
5. P. Ryguła, Finansowanie Kościoła katolickiego w monarchii hiszpańskiej (hiszpańska droga do samofinansowanie się Kościoła katolickiego), w: Finansowanie Kościołów i innych związku∑ wyznaniowych, red. P. Sobczyk, K. Warchałowski, Warszawa 2013, s. 375-392.
6. A. Barrero Ortega, La libertad religiosa en España, Centro de Estudios Políticos, Madrid 2006.
7. A. Łabno-Jabłońska, Iberyjska droga do demokracji. Studium prawno-konstytucyjne, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: