Prawo wyznaniowe WK-S-W-W
Celem wykładów jest zapoznanie studenta z następującymi kwestiami:
Definicja prawa wyznaniowego
Źródła prawa wyznaniowego
Systemy relacji między państwem a Kościołem w aspekcie historycznym
Zasady relacji państwo-Kościół w Konstytucji RP
Status prawny Kościoła katolickiego i innych związków wyznaniowych
Wolność sumienia i wyznania (zakres podmiotowy i przedmiotowy, gwarancje instytucjonalne i formalne, klauzula sumienia)
Szkolnictwo wyznaniowe i nauczanie religii w szkołach publicznych Uprawnienia w zakresie kultu i opieki religijnej
Zawarcie małżeństwa wyznaniowego
Uprawnienia majątkowe kościelnych osób prawnych
Dochody i opodatkowanie instytucji kościelnych i osób duchownych
Status prawny duchowieństwa
Ochrona cywilna i karna wolności sumienia i religii
4 ECTS (aktywność studenta: udział w wykładzie, przygotowanie do egzaminu)
Metody oceny:
Ocenianie ustawiczne (udział w dyskusji podczas wykładu) i egzamin ustny (obejmujący materiał stanowiący przedmiot wykładu)
Warunki zaliczenia przedmiotu: wykazanie się stosowną wiedzą podczas egzaminu ustnego (pytania otwarte)
W cyklu 2021/22_Z:
Poznanie norm dotyczących praw i obowiązków, jakie posiadają obywatele Rzeczypospolitej Polskiej oraz kościoły i inne związki wyznaniowe z tytułu przekonań religijnych; praktyczne wykorzystanie tej wiedzy, w tym w przypadku pomocy prawnej udzielanej w ramach procesu przed sądem 4 ECTS (aktywność studenta: czynny udział w wykładzie, w tym w dyskusji panelowej; przygotowanie do egzaminu) |
W cyklu 2023/24_Z:
Poznanie norm prawa polskiego dotyczących pozycji prawnej człowieka i związku wyznaniowego z tytułu posiadania/nieposiadania przekonań religijnych |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 3 ECTS (aktywność studenta: udział w wykładzie - 30 godz., w tym w dyskusji; przygotowanie do zaliczenia przedmiotu) | W cyklu 2021/22_Z: 3 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
EK 1
Student zna źródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz podstawową terminologię
EK 2
Student ma wiedzę na temat modeli relacji państwo-Kościół w historii i współcześnie oraz gwarancji wolności sumienia i religii, a także zasad relacji państwo-Kościół w Konstytucji RP
EK 3
Student ma uporządkowaną znajomość problematyki dotyczącej osobowości prawnej, wolności kultu, nauczania i innych funkcji publicznych związków wyznaniowych
Umiejętności
EK 4
Student potrafi analizować i prezentować problematykę dotyczącą wolności sumienia i religii oraz zasad relacji państwo-Kościół
EK 5
Student potrafi wykorzystać stosowne środki prawne dla ochrony wolności sumienia i religii
EK 6
Student znajduje i wykorzystuje rzetelnie źródła i literaturę z zakresu prawa wyznaniowego
Kompetencje
EK 7
Student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu prawa wyznaniowego
EK 8
Student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusji, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
ECTS [wykład]:
egzamin ustny 1 ECTS
ECTS (ćwiczenia):
Udział w ćwiczeniach: 1 ECTS
Przygotowanie do kolokwium: 1 ECTS
RAZEM: 3 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3)
ocena 2 (ndst): student nie zna źródeł prawa wyznaniowego, jego miejsca w systemie prawa i podstawowej terminologii z zakresu prawa wyznaniowego; student nie ma wiedzy na temat modeli relacji państwo-Kościół w historii i współcześnie oraz gwarancji wolności
sumienia i religii, nie zna zasad relacji państwo-Kościół określonych w Konstytucji RP; student nie ma uporządkowanej znajomości problematyki dotyczącej osobowości prawnej związków wyznaniowych, wolności kultu, nauczania i innych funkcji publicznych związków wyznaniowych
ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu źródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz podstawową terminologię z zakresu prawa wyznaniowego; student posiada
znacznie ograniczoną wiedzę na temat modeli relacji państwo-Kościół w historii i współcześnie, gwarancji wolności sumienia i religii oraz zasad relacji państwo-Kościół określonych w Konstytucji RP; student ma słabo uporządkowaną znajomość problematyki dotyczącej osobowości prawnej, wolności kultu, nauczania i innych funkcji publicznych związków wyznaniowych.
ocena 4 (db): student zna podstawowe źródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz zna podstawową terminologię prawa wyznaniowego; student posiada częściową wiedzę na temat modeli relacji państwo-Kościół w historii i współcześnie, gwarancji wolności sumienia i religii oraz zasad relacji państwo-Kościół określonych w Konstytucji RP; student ma średnio uporządkowaną znajomość problematyki dotyczącej osobowości prawnej, wolności kultu, nauczania i innych funkcji publicznych związków wyznaniowych.
ocena 5 (bdb): student zna w pełni źródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz podstawową terminologię prawa wyznaniowego; student posiada pełną wiedzę na temat modeli relacji państwo-Kościół w historii i współcześnie, gwarancji wolności sumienia i religii oraz zasad relacji państwo-Kościół określonych w Konstytucji
RP; student ma w pełni uporządkowaną znajomość problematyki dotyczącej osobowości prawnej, wolności kultu, nauczania i innych funkcji publicznych związków wyznaniowych.
Umiejętności (EK 4-6)
ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizować, opisać i prezentować problematyki dotyczącej wolności sumienia i religii oraz zasad relacji państwo-Kościół; student nie potrafi wykorzystać środków prawnych dla ochrony wolności sumienia i religii; student nie
potrafi znaleźć i wykorzystać rzetelnie źródeł i literatury z zakresu prawa wyznaniowego.
ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, opisać i prezentować problematykę dotyczącą wolności sumienia i religii oraz zasad relacji państwo-Kościół; student potrafi jedynie w ograniczonym stopniu wykorzystać środki prawne dla ochrony wolności sumienia i religii; student z błędami znajduje i wykorzystuje
źródła i literaturę z zakresu prawa wyznaniowego.
ocena 4 (db): student potrafi właściwie analizować, opisać i prezentować problematykę dotyczącą wolności sumienia i religii oraz zasad relacji państwo-Kościół; student potrafi wykorzystać niektóre środki prawne dla ochrony wolności sumienia i religii; student w przeważającej liczbie przypadków znajduje i wykorzystuje
rzetelnie źródła i literaturę z zakresu prawa wyznaniowego.
ocena 5 (bdb): student potrafi bezbłędnie i szybko analizować,opisać i prezentować problematykę dotyczącą wolności sumienia i religii oraz zasad relacji państwo-Kościół; student potrafi wykorzystać środki prawne dla ochrony wolności sumienia i religii; student właściwie znajduje i wykorzystuje rzetelnie źródła i literaturę z
zakresu prawa wyznaniowego.
Kompetencje (EK 7-8)
ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu prawa wyznaniowego;
student nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, nie bierze udziału w dyskusjach, nie formułuje własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag krytycznych dotyczących wolności sumienia i religii.
ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mająca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu prawa wyznaniowego; student okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz
konstruktywne uwagi krytyczne dotyczące wolności sumienia i religii.
ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualna pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu prawa wyznaniowego; student często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć
biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne dotyczące wolności sumienia i religii.
ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu prawa wyznaniowego; student bardzo często aktywnie angażuje się w
przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne dotyczące wolności sumienia i religii.
Na ocenę końcową z wykładu składają się: 1) efekty oceniania ustawicznego (czynny udział w dyskusji w trakcie wykładu), 2) ocena z egzaminu ustnego (pytania otwarte obejmujące tematykę podejmowaną podczas wykładu), podczas którego student musi wykazać się odpowiednią znajomością źródeł prawa oraz literatury przedmiotu i osiągnięciem efektów kształcenia w skali ocen od niedostatecznej (2) do bardzo dobrej (5).
Literatura
Podstawowe źródła
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 IV 1997 r.
Konkordat między Stolicą Apostolską i RP z 28 VII 1993 r.
Ustawa z dnia 17 V 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania
Literatura podstawowa
J. Krukowski, Kościół i państwo. Podstawy relacji prawnych, Lublin 2000
A. Mezglewski, H. Misztal, P. Stanisz, Prawo wyznaniowe, Warszawa 2006
J. Krukowski, Polskie prawo wyznaniowe, Warszawa 2008
J. Krukowski, Realizacja Konkordatu z 1993 r. w polskim porządku prawnym, [w: ] J. Wroceński, H. Pietrzak (red.) Konkordat polski w 10 lat po ratyfikacji. Materiały z konferencji, Warszawa 2008
Leksykon prawa wyznaniowego. 100 podstawowych pojęć, red. A. Mezglewski, Warszawa 2014
Literatura pomocnicza
H. Misztal, Polskie prawo wyznaniowe, Lublin 1996
Prawo wyznaniowe, pod red. H. Misztala, Lublin 2000
W. Góralski, Wstęp do prawa wyznaniowego, Płock 2003
J. Krukowski, Polskie prawo wyznaniowe, Warszawa 2005
M. Pietrzak, Prawo wyznaniowe, Warszawa 2010
J. Krukowski, Kościół i państwo. Podstawy relacji prawnych, Lublin 1993
J. Krukowski, Konkordaty współczesne. Doktryna. Teksty (1964-1994), Warszawa 1995
P. Sobczyk, Kościół a wspólnoty polityczne, Warszawa 2005
A. Mezglewski, A. Tunia, Wyznaniowa forma zawarcia małżeństwa cywilnego, Warszawa 2007
Funkcje publiczne związków wyznaniowych, red. A. Mezglewski, Lublin 2007
Prawo wyznaniowe. Przeszłość i teraźniejszość, red. J. Koredczuk, Wrocław 2008
Prawo wyznaniowe w Polsce (1989-2009). Analizy – dyskusje – postulaty, red. D. Walencik, Katowice-Bielsko-Biała 2009
Prawo państwowe a prawo wewnętrzne związków wyznaniowych, red. K. Krasowski, M. Materniak-Pawłowska, M. Stanulewicz, Poznań 2010
Przesłanki konieczne zawarcia małżeństwa. Próba systematyzacji zagadnienia w aspekcie wymogów formy religijnej, red. A. Tunia, Lublin 2011
Bilateralizm w stosunkach państwowo-kościelnych, red. M. Bielecki, Lublin 2011
Układowe formy regulacji stosunków między państwem a związkami wyznaniowymi (art. 25 ust. 4-5 Konstytucji RP), red. P. Stanisz, M. Ordon, Lublin 2013
P. Sobczyk, Konstytucyjna zasada konsensualnego określania stosunków między Rzecząpospolitą Polską a Kościołem katolickim, Warszawa 2013
Finansowanie Kościołów i innych związków wyznaniowych, red. P. Sobczyk, K. Warchałowski, Warszawa 2013
Kościoły i inne związki wyznaniowe w służbie dobru wspólnemu, red. W. Uruszczak, K. Krzysztofek, M. Mikuła, Kraków 2014
Aktualne problemy wolności myśli, sumienia i religii, red. P. Stanisz, A.M. Abramowicz, M. Czelny, M. Ordon, M. Zawiślak, Lublin 2015
R. Paprzycki, Prawna ochrona wolności sumienia i wyznania, Warszawa 2015
A. Rogowska, Wolność sumienia i wyznania w orzecznictwie polskiego Trybunału Konstytucyjnego, Warszawa 2015
Zbiory przepisów prawa wyznaniowego
W. Uruszczak, Prawo wyznaniowe, Kraków 1997
P. Sobczyk, P. Sobczyk, Prawo wyznaniowe. Wybór źródeł, Warszawa 2005
M. Poniatowski, P. Sobczyk, Polskie prawo wyznaniowe. Wybór źródeł, Lublin 2012
P. Sobczyk, M. Poniatowski, Polskie prawo wyznaniowe. Wybór orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, Lublin 2016
W cyklu 2021/22_Z:
Zbiory przepisów prawa wyznaniowego W. Uruszczak, Prawo wyznaniowe, Kraków 1997 Podręczniki H. Misztal, Polskie prawo wyznaniowe, Lublin 1996 Wybrana literatura J. Krukowski, Kościół i państwo. Podstawy relacji prawnych, Lublin 1993 Wybrane periodyki naukowe Państwo i Prawo |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa J. Krukowski, Kościół i państwo. Podstawy relacji prawnych, Lublin 2000 Literatura pomocnicza H. Misztal, Polskie prawo wyznaniowe, Lublin 1996 |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa: J. Krukowski, Kościół i państwo. Podstawy relacji prawnych, Lublin 2000 Literatura pomocnicza: H. Misztal, Polskie prawo wyznaniowe, Lublin 1996 |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Istotną pomocą w studium prawa wyznaniowego może służyć: |
W cyklu 2022/23_Z:
Na zakończenie wykładów studenci otrzymują do użytku własnego prezentację w programie PowerPoint, obejmującą materiały z zakresu przedmiotu "Prawo wyznaniowe" |
W cyklu 2023/24_Z:
Na zakończenie zajęć studenci otrzymują do użytku własnego prezentację w programie PowerPoint, obejmującą materiały z zakresu przedmiotu "Prawo wyznaniowe" |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Prawo kanoniczne - studia jednolite magisterskie stacjonarne
- Prawo kanoniczne - specjalność kanoniczna
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: