Teologia moralna (fundamentalna i szczegółowa) WK-S-TS
Wykład ma za zadanie przekazać studentowi (podstawowe) wiadomości w zakresie teologii moralnej fundamentalnej i szczegółowej. W pierwszym zakresie chodzić będzie o pojęcie teologii moralnej - fundamentalnej, normy moralnej, łaski, powołania i odpowiedzialności za nie, czyli kwestii grzechu w przypadku złej woli człowieka. Chodzi o uzasadnienie powszechności, uniwersalności podstawowych norm moralnych, a w szczególności, gdy motywacyjnie opierać będzie się będą one o takie postawy jak wiara, nadzieja i miłość chrześcijańska.
Druga część wykładów, dotycząca teologii moralnej szczegółowej, będzie poświęcona omówieniu świętości powołania chrześcijańskiego w wymiarze niedomagań (odmowy), tj. ataku na życie poczęte (aborcja, eksperymenty itp.), będące u jego schyłku (eutanazja), w ciężkiej chorobie (transplantacje), oraz będące pod pręgierzem kary kapitalnej (kara śmierci).
Analiza teologiczna dotyczyć będzie kwestii uchwycenia najważniejszych podstaw, tzn. w jaki sposób normy ochrony życia ludzkiego stykają się w swej warstwie teologicznej (etycznej) z imperatywem (nakazem czy zakazem) prawa kanonicznego.
W cyklu 2021/22_Z:
Wykład ma za zadanie przekazać studentowi (podstawowe) wiadomości w zakresie teologii moralnej fundamentalnej i szczegółowej. W pierwszym zakresie chodzić będzie o pojęcie teologii moralnej - fundamentalnej, normy moralnej, łaski, powołania i odpowiedzialności za nie, czyli kwestii grzechu w przypadku złej woli człowieka. |
W cyklu 2022/23_Z:
Wykład ma za zadanie przekazać studentowi (podstawowe) wiadomości w zakresie teologii moralnej fundamentalnej i szczegółowej. W pierwszym zakresie chodzić będzie o pojęcie teologii moralnej - fundamentalnej, normy moralnej, łaski, powołania i odpowiedzialności za nie, czyli kwestii uzasadnienia pojęcia grzechu w przypadku złej woli człowieka. |
W cyklu 2023/24_Z:
Wykład ma za zadanie przekazać studentowi (podstawowe) wiadomości w zakresie teologii moralnej fundamentalnej i szczegółowej. W pierwszym zakresie chodzić będzie o pojęcie teologii moralnej - fundamentalnej, normy moralnej, łaski, powołania i odpowiedzialności za nie, czyli kwestii uzasadnienia pojęcia grzechu w przypadku złej woli człowieka. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 1. p. ECTS - aktywny udział w zajęciach - 30 godz.
1. p. ETCS - przygotowanie się do kolokwium końcowego (ustnego) oraz opublikowanie na MOODLE - eseju - 30 godz. | W cyklu 2021/22_Z: 1 ETCTS - 30 godzin aktywny udział w zajęciach.
1/2 ETCS - 15 godz. lektura i opracowanie eseju
1/2 ETCS - 15 godz. lektura i przygotowanie się do kolokwium ustnego końcowego | W cyklu 2022/23_Z: 1 ETCTS - 30 godzin aktywny udział w zajęciach.
1/2 ETCS - 15 godz. lektura i opracowanie eseju
1/2 ETCS - 15 godz. lektura i przygotowanie się do kolokwium ustnego, końcowego |
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
PK_W02; Absolwent ma pogłębioną wiedzę o aksjologicznej, etycznej i teologicznej naturze prawa kanonicznego, a także o znaczeniu prawa dla poszczególnych osób, społeczeństwa, państwa, Kościoła katolickiego.
PK-W17; ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych
obowiązujących zarówno w nauce, jak i w wykonywaniu zawodów
prawniczych.
Umiejętności:
PK-U06; Absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę o rozstrzygania problemów pojawiających się w codziennym życiu i w wykonywaniu zawodu
prawnika oraz potrafi ocenić skuteczność swojego działania.
Absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się.
Kompetencje:
PK-K01; Absolwent jest świadom zmienności norm prawnych i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
PK_K02: potrafi kreatywnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w
niej różne role.
Punkty ECTS: 2.
Nakład pracy:
Udział w 30 godzinach wykładowych - 1 punkt (aktywność).
15 godzin pracy e-learning MOODLE (esej) - 1/2 punktu.
15 godzin uczenia się do zaliczenia kolokwium końcowego - 1/2 punktu.
Kryteria oceniania
FORMA ZALICZENIA:
1. Kolokwium ustne (na koniec semestru).
2. Uczestnictwo i aktywność na wykładach.
3. Publikacja esejów na Moodle.
KRYTERIA MERYTORYCZNEGO OCENIANIA:
Ocena dostateczna (3); student zaliczył obecności na prowadzonych zajęciach; zaprezentował na kolokwium wystarczającą wiedzę (opisaną w efektach kształcenia); napisał esej dobrze sformatowany.
Ocena dobra (4); student zaliczył obecności (por. online); wykazał posiadanie wiedzy (adekwatnie do efektów kształcenia); napisał bardzo dobrze esej.
Ocena bardzo dobra (5); student zaliczył obecności; wykazał (adekwatnie do efektów kształcenia) posiadanie wiedzy - na poziomie bardzo dobrym; opublikował esej (poprawne merytorycznie i formalnie). Potrafi identyfikować dylematy moralne i obronić stanowisko etyki katolickiej w dyskusji.
KRYTERIA procentowe oceny końcowej:
Do 30% - aktywne uczestnictwo w zajęciach (online).
Do 30% - opublikowanie poprawnie zredagowanych esejów (tematycznych) na Moodle.
Do 40% - wykazanie się przedmiotową wiedzą merytoryczną (w relacji do efektów kształcenia) na koniec semestru (kolokwium online).
Literatura
PODSTAWOWA:
1. S. Biały, Przemiany wielokulturowe a zakres pojęciowy przestępstwa aborcji: refleksje w świetle kanonu 1398, "Prawo Kanoniczne" 61/4 (2018), s. 63-78.
2. S. Biały, Troska o depozyt wiary katolickiej a normy dotyczące osób duchownych i zakonnych występujących w środkach społecznego komunikowania, "Seminare. Poszukiwania naukowe", 2021, vol. 42, nr 3, s.21-34. DOI:10.21852/sem.2021.3.02
3. M. Zieliński, Życie w łasce, Nowy Sącz 2022.
4. W. Giertych, Jak żyć łaską, Kraków 2006.
5. B. M. Ashley, Żyć prawdą w miłości. Biblijne wprowadzenie do teologii moralnej, Poznań 2008.
6. A. Kokoszka, Teologia moralna fundamentalna, Tarnów 2001.
7. J.S. Pelczar, Religia katolicka. Jej podstawy jej źródła i jej prawdy wiary, Warszawa 2020.
8. Wsparcie rodziny wyzwaniem dla społeczeństwa i Kościoła. red. W. Guzewicz i inni, Ełk 2016.
9. Atak na prawo do życia na Malcie - wywiad z dr Miriam Sciberras - 29.06.2020, https://www.hli.org.pl/pl/newsy/5012-atak-na-prawo-do-zycia-na-malcie-wywiad-z-dr-miriam-sciberras.html (dostęp: 24.09.2020).
10. T. Ślipko, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2012.
11. J. Śledzianowski, Eutanzaja - dobra śmierć czy zabójstwo człowieka, Wydawnictwo Jedność 2010.
12. M. Stefaniuk, Etyczne dylematy prawa (kara śmierci, aborcja, eutanazja) w świetle badań polskiej opinii publicznej, "Studia Iuridica Lublinensa" 19 (2013), s. 309-329.
W cyklu 2021/22_Z:
1. E. Merino, R. Garcia de Haro, Teologia moralna fundamentalna, Kraków 2004. |
W cyklu 2022/23_Z:
1. S. Biały, Przemiany wielokulturowe a zakres pojęciowy przestępstwa aborcji: refleksje w świetle kanonu 1398, Prawo Kanoniczne 61/4 (2018), s. 63-78. |
W cyklu 2023/24_Z:
1. S. Biały, Przemiany wielokulturowe a zakres pojęciowy przestępstwa aborcji: refleksje w świetle kanonu 1398, Prawo Kanoniczne 61/4 (2018), s. 63-78. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Prawo kanoniczne - studia jednolite magisterskie stacjonarne
- Prawo kanoniczne - specjalność kanoniczna
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: