Teologia fundamentalna i Chrystologia WK-S-TC
Treści merytoryczne:
Objawienie: pojęcie, rodzaje, natura, treść. Istota chrześcijaństwa. Osoba i wydarzenie Jezusa Chrystusa: świadectwa chrześcijańskie i niechrześcijańskie. Świadomość mesjańska i boska Jezusa Chrystusa. Problematyka cudu. Zmartwychwstanie: wartość apologetyczna, katecheza pierwotna, podstawy wiary.
Metody oceny:
Kolokwium pisemne w połowie semestru (min. 60% poprawnych odpowiedzi). Odpowiedź ustna na wylosowane zagadnienie podczas zaliczenia końcowego. Zaliczenie z oceną przed sesją. Kryterium zaliczenia: wiedza pozytywna na podstawie notatek z wykładów lub zalecanych lektur.
W cyklu 2021/22_L:
1. Główne koncepcje chrystologiczne |
W cyklu 2023/24_L:
1. Oczekiwanie na Chrystusa |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Udział w wykładzie: 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 8 godz.
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 10 godz.
Konsultacje: 2 godz.
SUMA GODZIN: 50 = 2 ECTS | W cyklu 2023/24_L: Aktywny udział w wykładach: 30 godz.
Praca własna studenta: 10 godz.
Przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 godz.
Razem: 50 godz.=2 ECTS
|
Poziom przedmiotu
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – student zna podstawową terminologię z zakresu teorii teologii fundamentalnej i chrystologii
EK 2 - student zna podstawy teorii teologii fundamentalnej i chrystologii
EK 3 - student ma uporządkowaną wiedzę na temat Objawienia Bożego oraz zagadnień związanych z historycznością Jezusa Chrystusa, Jego świadomością mesjańską i boską w kontekście Tajemnicy Paschalnej
Umiejętności:
EK 4 - student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i pojęciami właściwymi dla teologii fundamentalnej i chrystologii
EK 5 - student potrafi samodzielnie zdobywać i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej i chrystologii w oparciu o dostępne źródła
EK 6 - student potrafi wypowiadać się na tematy dotyczące teologii fundamentalnej i chrystologii
EK 7 - student posiada analityczne i syntetyczne spojrzenie na elementy konstytutywne teologii fundamentalnej i chrystologii
Kompetencje:
EK 8- student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju intelektualnego oraz religijnego w zakresie teologii fundamentalnej i chrystologii
EK 9 - student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role w zadaniach realizowanych przez Kościół, zwłaszcza w zakresie teologii fundamentalnej i chrystologii
EK 10 - student potrafi komunikować się z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami z teologii i kanonistyki, przekazywać i bronić swoich przemyśleń, umie wypowiadać się w sprawach dotyczących teologii fundamentalnej i chrystologii
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]:
udział w wykładach: 30 godz.
przygotowanie do kolokwium: 5 godz.
samodzielna lektura: 10 godz.
przygotowanie do zaliczenia: 15 godz.
suma godzin: 60
Liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- egzaminu: dst – dst plus– 50-60%, db– db plus 60-85%, bdb– 85-100%;
EK nr 1 określany jako - zna pojęcia z zakresu teologii fundamentalnej i chrystologii
Na ocenę:
Ndst (2): Nie zna podstawowych pojęć z zakresu chrystologii i teologii fundamentalnej.
Dst (3): Zna kluczowe pojęcia z zakresu chrystologii i teologii fundamentalnej, potrafi ogólnie odnieść je do wiedzy z zakresu teologii systematycznej.
Db (4): Poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu chrystologii i teologii fundamentalnej, właściwie odnosi je do całości zagadnień z zakresu teologii systematycznej.
Bdb (5): Precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu chrystologii i teologii fundamentalnej i odnosi je do całości dzieła zbawczego Chrystusa.
EK nr 2 określany jako - potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i oceniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł teologicznych z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. Posiada umiejętności badawcze z zakresu teologii obejmujące analizę tekstów teologicznych, syntezę różnych źródeł, idei i poglądów, dobór metod i konstruowania narzędzi badawczych pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów, posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych
Ndst (2): Nie potrafi przygotować propozycji doboru treści chrystologicznych spełniającej podstawowe kryteria
Dst (3): Jest w stanie przygotować prostą propozycję doboru treści chrystologicznych w odpowiedzi na zadane kryteria
Db (4): Przygotowuje pełną propozycję doboru treści chrystologiczno-soteriologicznych, adekwatną do zadanych kryteriów
Bdb (5): Przygotowana propozycja doboru treści chrystologicznych wyróżnia się oryginalnym rozwiązaniem złożonych problemów i bardzo dobrym doborem metod i narzędzi badawczych.
EK nr 3 określany jako - interesuje się dokonaniami naukowymi ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii z podejmowanego zagadnienia
Na ocenę:
Ndst (2): Nie odczuwa potrzeby pogłębienia swoich kompetencji w zakresie teologii dogmatycznej
Dst (3): Analizuje zdobyte kompetencje z zakresu teologii dogmatycznej
Db (4): Rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie
Bdb (5): Posiada zaawansowane plany zawodowe dotyczące badanej dyscypliny teologicznej, potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, uważnie śledzi zachodzące zmiany w rozwijającej się myśli teologicznej chrystologicznej, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski.
Literatura
Obowiązkowe:
H. Seweryniak, Świadectwo i sens. Teologia fundamentalna, Płocki Inst. Wyd., Płock 2001.
S. Rosa, Teologia fundamentalna. Chrystologia, Biblos Tarnów 2003.
J. Kulisz, Wprowadzenie do teologii fundamentalnej, WAM Kraków1995.
T. Dzidek (red.), Teologia fundamentalna, WN PAT Kraków 2003.
S. Grzechowiak, Teologia fundamentalna. Skrypt, Gniezno 1996.
Uzupełniające:
W. Kasper, Jezus Chrystus, Pax Warszawa 1983.
G. Strzelczyk, Traktat o Jezusie Chrystusie, w: E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski (red.), Dogmatyka, t. I, Warszawa 2005.
W. Granat, Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. I, TN KUL Lublin 1972, s. 261-344.
Tajemnice życia Jezusa, „Communio” (edycja polska) 2003 nr 1 – cały numer.
W cyklu 2021/22_L:
Wybrane teksty Starego Testamentu Dokumenty Kościoła: Wybrane podręczniki i publikacje: |
W cyklu 2023/24_L:
• Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallotinum 2002, nr 422-682 |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowa znajomość prawdy o Jezusie Chrystusie i dziele zbawczym w wymiarze katechizmowym. |
W cyklu 2023/24_L:
Podstawowa znajomość Katechizmu Kościoła Katolickiego, nr 422-682 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: